جعفر قادری گفت: دولت اسناد خزانه را با نرخ 22 درصد منتشر کرده است از اینرو هیچ فرد عاقلی در بانک ها سرمایه گذاری نمی‌کند چراکه ارزش پولی بیش از میزانی است که در بانک ها با نرخ 15 درصد را سپرده گذاری شود.
کد خبر: ۸۸۴۵۶۱۱
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹
 به گزارش خبرگزاری بسیج، کسری بودجه یکی از معضلات قدیمی اقتصاد ایران بوده که اثرات نامطلوبی بر متغیرهای اقتصادی بر جای می‌گذارد در اقتصاد ایران جهت تامین کسری بودجه دولتی عمدتا از طریق ایجاد پایه پولی و بالطبع آن ایجاد تورم پولی اقدام می شود که اثرات نامطلوب آن بر کسی پوشیده نیست .

دولت یکی از راه حل های جایگزینی جهت رفع کسری بودجه استفاده از اوراق بهادار دانسته است که سه نمونه از اوراق صکوک، اجاره، استصناع و اسناد خزانه اسلامی است.کسری بودجه جزو اضطراری ترین مسائل کشور به حساب می آید اما در این میان، نکته مهم آن است که هیچ راه حل فوری برای حل این مشکل تاریخی وجود ندارد . طبیعی است دولتی که با کسری بودجه مواجه است باید از طریق کاهش مصارف و هزینه ها و افزایش منابع درآمدی کسری بودجه را جبران کند.

با توجه به اینکه دولت نتوانسته به اخذ درآمدهای مالیاتی بپردازد و حساسیت‌های اجتماعی افزایش آن تامین کسری بودجه در اقتصاد ایران عموما از طریق فروش بیشتر ثروت ملی (نفت و گاز) یا ایجاد تعهدات بیشتر استقراض (داخلی و خارجی) همچون انتشار اوراق مشارکت با کارکرد اوراق قرضه و یا عملیات شبه مالی همچون تسهیلات تکلیفی در سایه اعمال سلطه مالی انجام می‌پذیرد.

جعفر قادری عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در این زمینه اظهار داشت: متاسفانه دولت رقم قابل توجه اسناد خزانه را برای تکمیل طرح های نیمه تمام و پرداخت دیون منتشر کرد و این اسناد خزانه وارد بازار پول و بازار سرمایه شد. لذا تقاضا برای پول را شدیدا افزایش داد و باعث شد که مصوبه شورای پول و اعتبار، موضوعیتی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه تعهدات لازم برای اجرایی کردن مصوبات شورای پول و اعتبار وجود ندارد افزود: در شرایط کنونی هیچ فردی ملزم به رعایت مصوبه‌های شورای پول و اعتبار نیست؛ بنابراین مصوباتی که بانک ها را ملزم می کرد تا نرخ سود سپرده ها 15 درصد و سود تسهیلات 18 درصد باشد را عملی نکرده است لذا نشان دهنده این است که تعهدات لازم نسبت به شورای پول و اعتبار، موضوعیت خود را از دست داده است و هیچ فردی خود را ملزم به رعایت قوانین تلقی نکرده است.

قادری در ادامه بیان داشت: با توجه به استناداتی که ارائه شده است و دولت اسناد خزانه را با نرخ 22 درصد منتشر کرده است از اینرو هیچ فرد عاقلی در بانک ها سرمایه گذاری نمی‌کند چراکه ارزش پولی بیش از میزانی است که در بانک ها  با نرخ 15 درصد را سپرده گذاری شود.

به گزارش خبرگزاری بسیج، در ادﺑﻴﺎت ﻣﺎﻟﻲ، اﺳﻨﺎد ﺧﺰاﻧﻪ اوراق ﺑﻬﺎداری ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛـﻪ ﮔـﻮاه ﺗﻌﻬـﺪ ﻧﺎﺷـﺮ (ﻋﻤﻮﻣـﺎً دوﻟﺖ ﻫﺎ) ﺑﻪ ﺑﺎزﭘﺮداﺧﺖ ﻣﺒﻠﻎ اﺳﻤﻲ آﻧﻬﺎ در آﻳﻨﺪه اﺳﺖ. اﻳﻦ اوراق ﺑﻪ ﭘﺸﺘﻮاﻧﻪ ﺗﻌﻬﺪ و اﻋﺘﺒﺎر ﻛﺎﻣﻞ دوﻟﺖ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ و دارای ﺳﺮرﺳﻴﺪ ﻳﻚ ﺳﺎل و ﻛﻤﺘﺮ ﺑﻮده و ﻣﻌـﺎف از ﻣﺎﻟﻴﺎت دوﻟﺖ ﻫﺎی ﻣﺮﻛﺰی و اﻳﺎﻟﺘﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

ارسال نظرات