مولوی سلامی گفت: اعتکاف به عنوان پالایشگاه، فرهنگ توأم با معنویت و اخلاق را رشد داده و مانع از بروز فسادهای اجتماعی در جامعه می شود
کد خبر: ۸۸۴۶۰۹۶
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
مولوی نذیراحمد سلامی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از استان سیستان وبلوچستان ، گفت: اعتکاف جریانی به معنای نشستن و توجه به یک نقطه و یا یک مطلب است.
وی به چگونگی اعتکاف از منظر اهل سنت پرداخت و افزود: اهل سنت اعتکاف را دهه آخر ماه مبارک رمضان دارند که فرد معتکف باید روزه داشته باشد؛ در روایات اهل سنت است که اگر زمان اعتکاف کمتر از 12 ساعت باشد روزه شرط نیست ولی اگر بیشتر از 12 ساعت باشد روزه داشتن شرط است.
مولوی سلامی تصریح کرد: زمانی که انسان به دنبال کسب و کار است و مادیات را مد نظر دارد از واجبات دینی فاصله گرفته و توجه او به قیامت کمتر شده و معنویتی که لازم است فرهنگ سازی شود از بین می رود؛ مراسم اعتکاف و خواندن نمازهای نافله معنویت را پر رنگ جلوه می‌دهد و این معنویت تأثیر فراوانی در کمتر شدن مفاسد اجتماعی دارد.
وی اظهار داشت: فرهنگ اسلام فرهنگی توأم با دین و اخلاق است؛ اعتکاف به عنوان پالایشگاه، فرهنگ توأم با معنویت و اخلاق را رشد داده و مانع از بروز فسادهای اجتماعی در جامعه می شود.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این مطلب که معتکفین با آگاهی و روشنایی عیب‌های جامعه را می‌گیرند بیان کرد: آنان افرادی را که ناآگاهانه در برابر مسائل برخورد می کنند به واسطه پرتوهای روشنایی بخش اعتکاف آگاه می کنند.
وی از مراسم اعتکاف به عنوان آئینه ای که زشتی ها و روشنی های جامعه را بیان می کند نام برد و اذعان داشت: به هر اندازه ای که این اقدامات معنوی مانند نماز نافله، اعتکاف و قرآن در جامعه بیشتر شود از ناهنجاری‌ها و انحرافات جلوگیری می شود تنها راه مقابله با انحرافات جامعه رجوع به معنویت و توجه به احکام الهی و اسلامی است.
مولوی سلامی ادامه داد: اگر می‌خواهیم جامعه ای قرآنی و اسلامی و مورد رضایت خداوند داشته باشیم، باید به اعمال حسنه اعتکاف و اقدامات معنوی آن عمل کنیم چرا که روح انسان نیازمند غذا است و بهترین غذا برای روح تقوا و تقویت معنویت است؛ در واقع اصلاح و رشد جامعه و ارتقای معنویت در جامعه به صورت اعتکاف و اعمال معنوی دیگری است که سایه ظلمت را دور می کند.
وی ویژگی‌های اسلام کامل را برشمرد و ابراز داشت: اسلام در صورتی نظامی کامل و جامع برقرار است که اقتصاد آن با اخلاق اسلامی، معنویت اسلامی و سیاست اسلامی مانند یک حلقه زنجیر باشند و اگر معنویت ترویج یابد این معنویت در سایه فرهنگ و اقتصاد سالم تأثیرات بسیاری دارد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: روحانیت در تمام ابعاد جامعه به ویژه در زمینه معنویت به عنوان الگو هستند؛ این قشر از جامعه نسبت به هر قشر دیگری سازنده ترین و موثرترین نقش را دارند؛ روحانیت با آگاه بودن در راستای مسائل فقهی و شرعی و احکامی به دور از بدعت و انحراف افراد، جامعه را آموزش و تعلیم می‌دهند
ارسال نظرات