رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کرد

گردش مالی 40 هزار میلیارد تومانی پوشاک در ایران

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گردش مالی پوشاک در کشور 40 هزار میلیارد تومان است، گفت: سرانه مصرف پوشاک در ایران نزدیک به سرانه مصرف پوشاک در آمریکا است.
کد خبر: ۸۸۴۶۱۰۵
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد مهدی زاهدی با بیان اینکه صنعت پوشاک از لحاظ فرهنگی اقتصادی می‌تواند تأثیرگذاری بسیاری زیادی در حوزه اجتماعی و روابط بین افراد داشته باشد، گفت: باید به فرهنگ پوشاک و پوشاک فرهنگی توجه ویژه شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گردش مالی پوشاک سالانه 40 هزار میلیارد تومان است، گفت: سرانه مصرف پوشاک در کشور ما با برخی از کشورهای بزرگ دنیا بسیار نزدیک است.

وی افزود: مصرف سرانه پوشاک در آمریکا سالانه 153 دلار و در ایران 147 یعنی حدود 500 هزار تومان است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای گفت: متوسط صادرات پوشاک در دنیا 420 میلیارد دلار است در حالی که ایران فقط 64 میلیون دلار از این رقم را به خود اختصاص داده است.

زاهدی با بیان اینکه واردات پوشاک به کشور از طریق رسمی و قاچاق زیاد است، گفت: سالانه حداقل 3 میلیارد دلار پوشاک از مبادی رسمی و غیررسمی به کشور وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته برخی بانوان ایرانی با پوشیدن لباس‌های غربی و گشت‌زدن در خیابان‌ها مدهای غربی را ترویج می‌دادند و به ازای آن از برخی شرکت‌های عرضه کننده این پوشاک حقوق می‌گرفتند، گفت: بنابراین صنعت پوشاک در اقشار مختلف از لحاظ فرهنگی و اقتصادی تأثیرگذار است و بیگانگان هم می‌دانند که با موضوع پوشاک می‌توانند در فرهنگ غنی کشور ما رخنه کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد تا در زمینه مالیات و بیمه در راستای حمایت از تولید‌کنندگان داخلی اقداماتی را انجام دهد.

زاهدی بیان داشت: ما باید یک بسته در حوزه پوشاک تعریف کنیم و در این بسته تمامی مراحل تولید از ابتدا تا انتهای تعریف و نقاط ضعف در آن بیان شود.

 وی گفت: به عنوان مثال باید در این بسته افزایش تولید پنبه در کشور لحاظ شود چرا که در اوایل انقلاب سالانه 157 هزار هکتار زمین زراعی به زیر کشت پنبه می‌رفته در حالی که این رقم هم‌اکنون حدود 15 هزار هکتار است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات بیان داشت: احیاء کارخانجات پنبه‌پاک کنی و کارخانه‌های نساجی تعطیل شده هم از اقداماتی است که باید در صنعت تولید پوشاک باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت نساجی و پوشاک کشور نباید دانش بینان شود، گفت: باید از دانش فنی روز دنیا بهره گرفت و در کنار آن به فرهنگ ایرانی - اسلامی نیز توجه شود و بتوان با بازاریابی و بازاررسانی لازم در صنف پوشاک زمینه توسعه صنعت پوشاک را در کشور فراهم کرد.

زاهدی بیان داشت: تولید با کیفیت و برندسازی هم از مواردی است که می‌توان در بسته حمایت از تولید پوشاک ایرانی به آن توجه کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار