در برنامه مناظره که از شبکه یک سیما بر روی آنتن رفت وزیر سابق بهداشت و سخنگوی وزیر بهداشت فعلی به بررسی طرح تحول سلامت در دولت یازدهم پرداختند.
کد خبر: ۸۸۴۶۲۰۲
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، برنامه مناظره شب گذشته با حضور محمدحسین طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت و ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت از شبکه یک سیما بر روی آنتن رفت. 

در ابتدای این نشست خبری ایرج حریرچی در پاسخ به سوال مجری در خصوص اینکه آیا طرح تحول سلامت موفق بوده است گفت: طرح تحول سلامت با سه هدف ارایه خدمات مناسب، کاهش پرداختی از جیب مردم و مراقبت از مخاطرات مالی حوزه سلامت و افزایش رضایت مندی مردم مطرح شد.

در بحث طرح تحول سلامت انتقاد پذیریم

حریرچی افزود: از همان ابتدا اعلام کردیم که در بهترین شرایط کشورها برای پوشش همگانی سلامت به ده الی دوازده سال زمان نیاز دارند خوشبختیم که اکنون اعلام میکنیم که تمام بسته هایی که آغاز کردیم بدون ذره ای کم و کاست علی رغم تمام مشکلات جدی که وجود داشت در حال ارایه شدن به مردم است این محصولات بدون سر سوزن کاستی ارایه می شود که این  افتخار برای دولت مجلس و تمام قوای جمهوری اسلامی ایران است. افتخار میکنیم که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که توانسته در یک سال بیش از ده درصد از پرداختی از جیب مردم را کاهش دهد که این یعنی حدود ده هزارو پانصد میلیارد تومان کاهش در هزینه خانوار و طبق گفته کارشناسان سازمانی جهانی بهداشت ایران اولین کشوری است که در دوران معاصر موفق شده است بیش از 10میلیون نفر را بیمه کند در حالی که کشور امریکا در دوره ده ساله هم نتوانست به این میزان از افراد جامعه را بیمه کند.

وی ادامه داد: افتخار میکنیم که طرح تحول سلامت حاشیه شهرها را پوشش داده است و بهترین خدمات را ارایه کرده است و برای رسیدن به اهداف بلند مدت تر احتیاج به زمان است و انتقادات را نیز می‌پذیریم.

قدر مطلق پرداختی از جیب مردم در طرح تحول افزایش یافت

طریقت در پاسخ به سوال مجری برنامه گفت: در ابتدای شروع این طرح و بحث سلامت از اینکه برای اولین بار موضوع سلامت در اولویت قرار گرفت خیلی خوشحال بودیم و آرزوهای زیادی در این رابطه برای جامعه بوجود آمد و وقتی این طرح خدمت حضرت آقا معرفی شد ایشان گفتند کاری کنید که این طرح ادامه پیدا کند و به ضد خودش تبدیل نشود و قدر مطلق پرداخت مردم افزایش پیدا نکند. اما همانطور که مشاهده میکنیم قدرمطلق پرداخت مردم به شدت افزایش پیدا کرده است و وضعیت طوری شده است که به گفته اغلب صاحب نظران ادامه این طرح با مشکلات جدی مواجه شده است. بنابراین انچه انتظار می‌رفت محقق نشده است که در این رابطه برای استارت ادعای خود مطالبی را که صاحب نظران در این مدت عنوان کرده اند را بیان خواهم کرد.

اجرای طرح تحول زیر میزی به یک درصد رسید

حریرچی در ادامه مناظره بیان کرد: به نظر من برای بحث چاره ای جز مراجعه به رفرنس ها و منابع معتبر داخل کشور وجود ندارد. در خصوص پرداختی از جیب مردم بهتر است به سال 91 و هشت ماهه منتهی به سال 92 توجه کنیم. در آن دوران پرداختی از جیب مردم طبق اعلام اعلام رسمی مرکز آمار ایران 50 الی 58 درصد هزینه های کل سلامت بوده و طبق اعلام رسمی این مرکز این رقم اکنون به چهل درصد کاهش پیدا کرده است. در سال 93 آمار چهل درصد و سه دهم است. در سال 94 این رقم سی و نه و شش دهم درصد است و کل پرداختی مردم سی و دو هزار میلیارد است که به نسبت آن 58 درصد آمارهای قبل حتی بدون درنظر گرفتن تورم به طرز معنی داری کاهش یافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: رقم خالص پرداختی از جیب مردم علی رغم تورم به میزان قابل توجه کاهش پیدا کرده است و به میزان ثابت حدود 35درصد کاهش پیدا کرده است. تعداد خانوارهایی که با هزینه های کمر شکن سلامت مواجه بودند کاهش پیدا کرده است و خالص پرداختی مردم در بیمارستان های دولتی که 37 درصد بوده است به 8.5 کاهش پیدا کرده است و در زمان تصدی جناب عالی طبق محاسبات علمی انجام شده 7 الی 10 هزار میلیارد از پرداخت ها مربوط به زیر میزی که بود که بنده دوست ندارم در خصوص آن بحث کنم که در شهرستان ها این پرداخت غیرقانونی به طور کامل محو شده است و در تهران نیز به زیر یک درصد رسیده است.

حریرچی با اشاره به اینکه در بهترین شرایط کشورها برای پوشش خدمات سلامت 10 و 12 سال زمان نیاز دارند اظهار داشت: طرح تحول سلامت حاشیه شهرها را پوشش داد.

طرح تحول خدمات مربوط به بستری را پوشش نداد

طریقت، وزیر سابق بهداشت بیان کرد: ارایه عدد و رقم کار آسانی است. در دو یا سه سال منتهی به سال 92 وضع بیمارستان ها به دلایل مختلف بهم ریخت و طوری شد که مردم بجای پرداخت ده درصد فرانشیز در شهرهای بزرگ حدود 35 درصد می‌پرداختند و درشهرهای کوچک حدود 18درصد. در خدمات سلامت درمان بستری و درمان سرپایی وجود دارد که سالانه هشتصد میلیون بار مردم به مراکز بهداشتی و درمانی  مراجعه می کنند که هفت میلیون آن به بستری و بقیه به سرپایی مربوط است.

وی افزود:‌درست است که هزینه بستری گران تر است اما آمارها همیشه می‌گفت از کل هزینه بهداشت و درمان 48 درصد مربوط به بستری و 53 درصد مربوط به سرپایی بوده است. 80 درصد خدمات بستری را بیمارستان های دولتی ارایه میدادند و بیست درصد بقیه را بیمارستان های خصوصی که در سرپایی این موضوع برعکس بود.

حریرچی اظهار داشت: ما یا چاره ای جز قبول کردن آمار مراکز رسمی خودمان یا آمار مراکز جهانی را نداریم. خواهش می‌کنم هر حرفی که زده میشود مبتنی بر منبع باشد. من معتقدم که حضرت عالی که از زحمت کشان این حوزه هستید فهم مشترکی با کارشناسان این حوزه ندارید. شما در سال نود که طرح تحول وجود نداشته است اعلام کردید که کل هزینه های سلامت 40هزار میلیارد تومان است و از نظر بنده با 23هزار میلیارد میشود آن را اداره کرد و نصف هزینه های سلامت ظاهری است. این فهمی است که منجر به این میشود که پرداختی از جیب مردم زیاد شود ما باید این دیدگاه را عوض کنیم. شما فقط توانستید دو درصد از هزینه های سلامت کاهش را کاهش دهید در حالی که ادعا دارید میشود 50 درصد میتوان این هزینه ها را کاهش داد.

ادامه مسیر طرح تحول بدون توجه به قانون امکان‌پذیر نیست

طریقت: آمارها باید از منابع معتبر اعلام شود. در جلسه ای آقای ابوترابی نایب رییس مجلس گفتند: وزارت بهداشت در چارچوب قانون عمل کند و نکته مهم است که باید در چارچوب قانون عمل شود و بحث نظام ارجاع، سطح بندی در چارچوب قانون اجرا و عمل شود همچنین وی با بیان این نکته که با چه هزینه ای شاهد تحول در نظام سلامت هستید گفت در سال 91 بودجه ای که به وزارت بهداشت اختصاص داده شد 16400 میلیارد تومان بوده است اما امسال این بودجه 58600 میلیارد تومان افزایش یافته است و این درحالی است که با مشکلات جدی در نظام بودجه ریزی کشور مواجه هستیم.

با توجه به منابع بودجه ای اگر در چارچوب قانون عمل نکنیم نمیتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و آیا کسی هست در این مسئله تردید داشته باشد؟

طریقت خطاب به حریرچی گفت آیا می‌دانید چرا مطالبات فرهنگیان افزایش یافته است؟ چون پرداخت حقوق با بی عدالتی شفاف رو به رو است. در زمانی که 16هزار میلیارد داشتیم برای سال 92 چون ترمیم قابل ملاحظه ای در اعتبارات سلامت شد به دولت پیشنهاد دادیم که حاضریم در سال 92 با ترمیم بودجه خدمات بستری را در بخش دولتی رایگان به مردم بدهیم که آقای رییس جمهور به دلیل اینکه این طرح 7 الی 8 هزار میلیارد کسری بودجه داشت نپذیرفت که سرانجام با پیگیری رییس جمهور و سه ماه مطالعه با این طرح موافقت شد.

حریرچی در این برنامه تلویزیونی در خصوص طرح تحول سلامت گفت: در زمان دولت قبل، پرداختی از جیب مردم در بیمارستان‌های دولتی حدود 37 درصد بود که این 18 درصدی که از طرف برخی اعلام می‌شود یک عدد اشتباه است. 

وی افزود: بیش از 90 درصد هزینه‌های سلامت در کشور ما از جیب منابع مردم و یا دولتی پرداخت می‌شود و همانطور که می‌دانیم در برنامه چهارم تکلیف قانونی ما بوده است که پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کند که در یک بسته 93 درصدی برای اینکه پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کند، چه چیزی باید افزایش پیدا کند؟ آیا به نظر شما باید برای کاهش پرداختی از جیب مردم کمک خارجی وارد کنیم؟ یا اینکه از منابع، حداکثری بهره‌وری را داشته باشیم؟

در طرح تحول شاهد بهره‌وری بودیم

حریرچی از طریقت پرسید: کدامیک از اقدامات را در جهت بهره‌وری حداکثری از منابع در دولت قبل انجام شد؟ ادعا کردن آسان است و همانطور که همه می‌دانند در دوره قبل، بیش از هر دوره‌ای دانشگاه‌های جدید تأسیس شده و یا مجوز برای ساخت دانشگاه‌های جدید صادر شده است. ما ادعا داریم که هزینه‌های کل نظام سلامت ر ا با هزینه ثابت اداره کرده و آن را ثابت نگه داشتیم و این نشان از وجود بهره‌وری در دولت تدبیر و امید است. 

وی افزود: در این دولت خدمات بیشتری به مردم ارائه شد و همچنین پرداختی از جیب مردم خصوصاً افراد فقیر و حاشیه‌نشین کاهش پیدا کرد.

وی گفت: همانطور که می‌دانید درصد بودجه ما از درصد کل بودجه‌های دولت‌ قبل از سال 90 تا 94 ثابت مانده است که این یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود و همچنین ما توانستیم علی‌رغم خدمت بیشتر، محافظت مالی بیشتر داشته باشیم، همچنین در این دولت موفق شدیم پرداختی معلمین را نیز به طور کامل انجام دهیم. 

حریرچی از وزیر سابق بهداشت پرسید: در زمانی که شما دولت را تحویل دادید، وضعیت واکسن و بخش سلامت چگونه بود و چقدر به کارکنان بدهی داشتید؟ اینها موضوعاتی هستند که در ذهن مردم به سؤال تبدیل شده و نیازمند شفاف‌سازی است.

آمارها نشان می‌دهد طرح تحول سلامت با بهره‌وری همراه نبوده است

وزیر بهداشت سابق گفت: بهتر است به جای آمارها و ادعاها، به فرمایشات شما رجوع شود. شما گفتید پرداخت مردم از جیب و خدمات بستری 37 درصد بوده است. بنده در اینجا اعلام می‌کنم که به ارقامی که از سایت سپاس وزارت بهداشت گرفته شده است توجه شود، متوسط هزینه‌های بستری هر ساله اعلام می‌شود. در فروردین‌ماه سال 93 برای بیمارهای سازمان تأمین اجتماعی 550 هزار تومان بوده است، برای بیمارهای خدمات درمانی این مبلغ به میزان 570 هزار تومان گزارش شده است. 

وی افزود: در دی‌ماه همان سال متوسط هزینه بیماران بستری یک میلیون و 280 هزار تومان بوده است که 172 هزار تومان آن را دولت پرداخت می‌کرده است و مردم نیز 128 هزار تومان آن را از جیب خود پرداخت می‌کردند و مابقی این مبلغ توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شده است. باید دانست متوسط بیمه یک بیمار بستری یک میلیون و 500 هزار تومان بوده است. شما می‌فرمایید در آن زمان که این مبلغ 500 الی 600 هزار تومان بوده است، مردم 35 درصد آن را از جیب خود پرداخت می‌کردند. آیا آن 35 درصد باید به این سیستم وارد می‌شده؟ یا اینکه این مبلغ به 150 درصد برسد و 3 برابر شود. کجای این مطلب نشان از بهره‌وری حداکثری دارد؟ 

وی افزود: متوسط هزینه بستری‌ای که 500 الی 600 هزار تومان بوده است به یک میلیون و 500 هزار تومان رسیده است و اگر در آن دوران مردم 37 درصد پرداخت می‌کردند، اضافه اعتبارات می‌شد پرداخت را به صفر رساند. 

خالص پرداختی مردم در بیمارستان‌های دولتی به 8/5 درصد است

حریرچی: بهتر است آمارها را به طور واضح بررسی کنیم و نمی‌شود آمار سال 93 با سال 95 مقایسه شوند و حساب سرانگشتی در این زمینه بسیار آسان است. 37 درصد این هزینه‌ها توسط مردم پرداخت می‌شده است و باید همین‌جا اعلام کنم که در زمان قبل از اجرا شدن طرح تحول سلامت، مردم داروهای زیادی را از بیرون از مراکز درمانی تهیه می‌کردند و همچنین بسیاری از آزمایشات خود را در بیرون انجام می‌دادند و همچنین بسیاری از مراکز و بیمارستان‌های دولتی فاقد آزمایشگاه‌ و تجهیزات پزشکی بودند که لازم است این مباحث را نیز احتساب کرد. 

حریرچی با اشاره به اینکه خالص پرداخت از جیب مردم  به میزان قابل توجهی کاهش یافته است عنوان کرد: خالص  پرداختی مردم  در بیمارستان های دولتی8/5 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: احتساب این موارد طبق فرمایش مقام معظم رهبری است و با تبدیل 5 درصد و 6 درصد، کاملاً می‌توان عرض کرد که در پرونده مربوط به چند سال گذشته، هزینه‌های پرداختی مردم کاهش پیدا کرده و پرداختی یک میلیون و 500 هزار تومان که مربوط به سال 95 است، کاهش پیدا کرده است. 

حریرچی گفت: باید توجه داشت که 3 درصد مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان چیزی حدود 45 هزار تومان و 6 درصد آن مبلغی حدود 90 هزار تومان خواهد شد که خالص پرداختی نه تنها کاهش پیدا کرده است، که خدماتی نظیر رادیولوژی و سایر تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌های دولتی آورده شده است.

شیر خشکی که در زمان ما 4000 تومان بوده سال 93 بیست و دو هزار تومان شد

در ادامه این نشست طریقت منفرد نیز با اشاره به بحث دارو گفت: سال 93 نسبت به سال 91 گردش مالی دارو بیش از سه برابر شده و قیمت  شیر خشکی که در زمان ما 4 هزار تومان بوده در سال 93 به 22 هزار تومان می رسد که دقیقا مغایر با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری با سیاست های ابلاغی در رابطه با جمعیت است. و باید گفت این آمار را لازم است یک مؤسسه معتبر در رسانه‌ها اعلام کنند. 

وی گفت: در حال حاضر پزشکان 7 الی 8 ماه از دولت مطالبه دارند، که این موضوع نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

کاهش واردات دارو دستاورد طرح تحول

حریرچی در پاسخ به اظهارات طریقت گفت: در سال 91 دلار از یک‌هزار تومان به 3300 تومان رسیده است که 40 درصد ریالی داروی مصرفی، هزینه بسته‌بندی داروی وارد شده از خارج از کشور بوده است و 60 درصد دیگر، وابستگی ارزی به مواد اولیه داشته است. آیا می‌شود در کشوری که دلار آن از یک‌هزار تومان به 3300 افزایش پیدا کرده است و نمایندگان مجلس به همین دلیل 1900 میلیارد تومان برای پوشش دادن مابهالتفاوت آن تصویب کرده‌اند و در کشوری که دارای تورم 36 درصدی است، قیمت دارو ثابت بماند و تغییری نکند. 

حریرچی عنوان کرد: این دولت افتخار می‌کند که علی‌رغم افزایش مصرف مناسب دارو در کشور، این دولت میزان ارزش ریالی واردات دارویی را به 30 درصد کاهش داده و واردات دارو نسبت به سال آخر دولت قبل 350 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است و در مجموع 3 سال یک میلیارد دلار در راستای اقتصاد مقاومتی صرفه‌جویی شده است و همچنین 97.8 درصد از بازار داخلی تهیه شده است که سود آن به جیب تولیدکننده داخلی رفته است که این نشان‌دهنده عملکرد موفق وزارت بهداشت در اقتصاد مقاومتی است. 

وی گفت: با اجرا شدن طرح تحول سلامت، اولین سالی است که پرداختی از جیب مردم، تهیه دارو و همچنین خرده‌فروشی پزشکی در سال 93 و 94 به 15 و 16 درصد کاهش پیدا کرده است، در حالی که این عدد در سابق 22 درصد اعلام می‌شد. 

طریقت گفت: آمارهای واقعی تا به امروز از آمارنامه رسمی وزارت بهداشت استخراج می‌شده است و حتی به یک کلمه بالاتر و پایین‌تر از آن نمی‌شود اعتماد کرد. در گذشته و در سال 91 هم ارز دارویی وجود داشت، مواد اولیه با دلار مبادله‌ای به کشور وارد می‌شد و همچنین ارز بسته‌بندی و ... با دلار آزاد محاسبه می‌شد که این موضوع یک اغتشاش در قیمت‌گذاری دارو ایجاد کرده بود که برای جلوگیری از فساد، نرخ ارز به صورت تک‌نرخی درآمد که بعد از آن کارشناسان اعلام کردند که اگر دلار تک‌نرخی باشد ممکن است حدود 30 الی 35 درصد قیمت دارو افزایش پیدا کند و براساس گردش مالی دارو، در آن زمان 1800 میلیارد تومان به بودجه وارد شد که این هزینه 35 درصدی پوشش داده شود و بار تک‌نرخی شدن دلار و جلوگیری از فساد به مردم منتقل نشود، بنابراین اتفاقی که رخ داده، در گردش مالی دارو بوده است. 

طریقت بیان داشت: به لطف خدا تورم در دولت یازدهم کاهش پیدا کرده است، اما این موضوع که هزینه دارو 3 برابر شود قابل قبول نیست و به دلیل اینکه بیمه‌ها این موضوع را قبول نداشتند، بیش از دو برابر هزینه‌ها به مردم تحمیل شد که اینها براساس آمارنامه، اعلام و توضیح داده می‌شود، بنابراین اینکه فقط با ارائه آمارها صحبت و ادعا کنیم صحیح نیست و بنده خواهش می‌کنم دقیقاً به آن چیزی که به عنوان آمار در کشور معتبر است رجوع شود. 

حریرچی افزود: بهتر است که از بحث دارو خارج شویم و در همین جا اعلام می‌کنم که پرداختی از جیب مردم در بخش دارو کاهش پیدا کرده است و دولت تدبیر و امید توانسته قیمت داروی داخلی را کنترل کند و همچنین واردات داروی خارجی را نیز به طور متوسط 30 درصد کم کرده است و همچنین واردات تجهیزات و مواد مصرفی 42 درصد کاهش پیدا کرده است. 

ساخت 21 هزار تخت بیمارستانی

وی افزود: بنده می‌خواهم به یک دستاورد مهم اشاره کنم و موفق شدیم در طی 20 سال منتهی به پایان طرح تحول سلامت 4 تا 4.5 درصد که قرار بود به بحث بهداشت اختصاص داده شود، دولت تدبیر امید توانست آن را به 9 درصد برساند که این هزینه از بحث صرفه‌جویی به حوزه سلامت اختصاص یافته است. دولت تدبیر و امید افتخار دارد اعلام کند که در دولت قبل سالانه حدود یک‌هزار و 700 تخت ساخته می‌شد، اما این دولت 21 هزار تخت تحویل داد و امیدوار است این آمار به 26 هزار عدد برسد. 

وی افزود: این موضوع به معنای این است که مردم مستضعف در بیرون از بیمارستان‌ها نمانند و همچنین افتخار می‌کنیم 45 هزار تخت فرسوده بهسازی شده است که این به معنای نوسازی بیش از 50 درصد ظرفیت تختی کشور است. دولت تدبیر و امید افتخار می‌کند که حدود 147 تخت آی‌سی‌یو به بیمارستان‌ها اضافه کرده است و همچنین 1830 تخت تک‌نفره برای زایمان ساخته است و همچنین یک‌هزار تخت روانشناسی در جهت سیاست‌های جمعیتی ساخته شده است. 

در دولت قبل 16 هزار تخت ساخته شد

در پایان این نشست خبری، طریقت گفت: در رابطه با تخت‌های بیمارستانی باید بگویم که ساخت 46 هزار تخت در برنامه دولت دهم وجود داشت که 16 هزار عدد آن توسط بنده افتتاح شد. باید توجه کنیم که به دلیل حمایت مردم و حاکمیت دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای در حوزه سلامت داشته است و طوری وانمود نکنیم که قبل از این دولت مردم روی زمین زایمان می‌کردند و یا اینکه درمان آنها در منزل صورت می‌گرفت. این خدمات وجود داشته است و تمام دولت‌ها خدمات بهتری به آن افزوده‌اند. 

وی گفت: با توجه به این صحبت‌ها، بنده تأکید می‌کنم که پرداختی مردم از جیب‌شان افزایش پیدا کرده است. این آمارها، آمارهای امروز و دیروز نیست، بلکه 20 سال است که این آمارها ارائه شده است.

وی با بیان اینکه پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا کرده است افزود: هزینه های بستری به جای اینکه 35 درصد اضافه شود 150 درصد اضافه شده و طرح تحول سلامت نیز 52 درصد هزینه خدمات سرپایی را در بر نمی گیرد.

 وی توضیح داد: بنابراین این موضوع که بیان شد که در بخش خصوصی 80 درصد خدمات از آن گرفته می‌شود، آن را نباید جزو طرح تحول سلامت محسوب کرد و همچنین تعرفه‌ها 2 الی 3 برابر افزایش یافت. اگر 80 درصد و 50 درصد آن را به طورکلی حساب کنیم، میانگین آن 40 درصد خواهد شد و وقتی تعرفه دو برابری به سه برابر افزایش می‌یابد و این هزینه از جیب مردم پرداخت می‌شود، نباید روی این موضوع بحث کرد و این موضوع دروغ نیست که مردم 80 درصد از بخش خصوصی دریافتی داشتند و اکنون تعرفه‌ها 2 الی 3 برابر افزایش یافته است و موضوع پرداخت هزینه‌ها یک چیز بدهی است که مردم آن را پرداخت می‌کنند.

ارسال نظرات