با توجه به شاخص های اقتصادی مورد استفاده جهت شناخت وضعیت اقتصادی کشورها، شامل: جمعیت، تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی، نرخ تورم، نرخ بیکاری، بهره وری نیروی کار، سهم مجموعه صادرات و واردات از تولید ناخالص شاخص محیط کسب و کار، جمعیت زیر خط فقر، شاخص درک فساد و .... مورد مقایسه قرار می گیرد.
کد خبر: ۸۸۴۶۲۲۹
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اهمیت اقتصاد و جایگاه آن در سیاست های یک کشور بسیار تاثیر گذار است و دستیابی به اهداف اقتصادی به طور مستقیم در رتبه بندی کشورها در منطقه و جهان یک شاخص اساسی و مهم تلقی می شود.

نامگذاری سال 96 توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» در نخستین روز سال و اشاره به نیاز به تحرک اقتصادی و توجه به مشکلات اقتصادی جامعه و اولویت قرار دادن اقتصاد از مسائل مهمی است که معظم اله به آن تاکید داشته و دارند.

ایشان وظیفه همه به ویژه مسئولان را در قبال مسائل اقتصادی و معیشتی مردم و گره گشایی از زندگی مردم رامهم تلقی کردهاند با توجه به بیانات رهبری در خصوص قابل حل بودن مسائل اقتصادی و چگونگی حل آن ها از طریق تولید داخلی و ایجاد اشتغال و موضوع ظرفیت ها و توانایی های بالفعل و بالقوه کشورو با در نظر گرفتن موقعیت و وضعیت کشورمانو دارا بودن منابع طبیعی و غنی و دسترسی به آب ها آزاد و چهاراه خاورمیانه و دنیا، منطقه ای به عنوان مسیر تجاری و عبور انرژی، ساختار جمعیتی جوان ،لازم است هر چه بیشتر نسبت به توانمندی های داخلی توجه ویژه صورت پذیرد.

در کشور ما مشکلات اقتصادی و مسائلی همچون بیکاری، تورم، سست کردن انگیزه های فردی برای سرمایه گذاری، بی رغبتی سرمایه گذاران داخلی، توجه کافی نکردن به طبقات فقیر جامعه و شیوه زندگی آن ها، میزان رفاه، ایجاد یاس و نا امیدی و سرخورده شدن، شرایط کار ضعیف، مشاغل ناپدار و ساده و کم در آمد، بیمه بیکاری نداشتن و عدم وجود شبکه های تامین اجتماعی برای کمک به مردم در رهایی از فقر و تنگدستی و ... شرایط را برای بهبود معیشت مردم مشکل کرده است.

توجه بهمفهوم عدالت بلاخص عدالت اقتصادی اسلامی با توجه به بند دوازده اصل سوم قانون اساسی «پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه برطبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و بر طرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه های تغذیه،مسکن، کار، بهداشت و تعمیم بیمه» مورد تاکید قرار گرفته است که موجب رشد و توسعه اقتصادی کشور می شود.

مسئولان و سیاستگذاران نباید به سرمایه گذاری در زیر ساخت های اقتصادی اکتفا کنند بلکه به سرمایه گذاری بر روی عوامل انسانی نیز بها دهند و آن ایجاد انگیزه پیشرفت است، ایجاد انگیزه پیشرفت یعنی پی در پی به چگونگی بهبود وضعیت فعلی یا اینکه چگونه می توان یک وظیفه را از راه های بهتری به انجام رسانید، بیندیشید.

در واقع یک میل قوی به سمت پیشرفت و انجام دادن کار و اندیشیدن به راه ها جدید جهت بهبود وضعیت می تواند راهگشا باشد و این امر با یک نظم خود جوش از و درون زا می تواند نشات گیرد.

تاکید امام خامنه ای به مدیریت انقلابی، فعال، پر تحرک، با انگیزه و کار آمد می تواند در ایجاد انگیزه پیشرفت موثر باشد.

برای اعتلای اقتصاد کشور باید انگیزه پیشرفت در میان مدیران، کارفرمایان و همه اقشار کشور تقویت شود و در راس کار قرار گرفتن کسانی که انگیزه پیشرفت را دارند مهم است چراکه هدف ما باید افزایش قدرت ملی باشد و این تحقق نمی یابد مگر با عزم و اراده ملی، سختک وشی و به فکر دیگران بودن و انجام کارها با خلوص نیت و خدمت به مردم را فراموش نکردن، فداکاری بدون هیچ گونه چشمداشتی و خدمت به سعادت کشور. ایجاد وفاق اجتماعی و همدلی میا ن مسئولانو ارتباط بین آن ها می تواند مشارکت دیگران را نیز فراهم کند.

رهبر انقلاب ظرفیت ها و توانایی های انسانی و طبیعی کشور را بسیار بالا و ضعف ها را مربوط به برخی مدیریت ها و ناتوانی آن ها دانسته اند.

ایشان بیکاری به خصوص بیکاری جوانان تحصیل کرده و مشکلات معیشتی مردم را در عرصه اقتصادی مهم برشمردند به نظر می رسد هماهنگ بودن نهادهای اقتصادی و تسهیل در امر شغل یابی، ایجاد دفاتر کاریابی، آگهی در روزنامه ها و غیر و در واقع ادغام و همسازی بین سازمان ها و سیستم آموزشی می تواند نتیجه قابل قبولی را ارائه کند.

ادغام و همسازی عبارت از همان تطیبق و هماهنگ سازی فعالیت نهادها مختلف و جدید برای جذب نیروها ی جویای کار تحصیل کرده و بیکار. که علاوه بر رقابت سالم و پیشبرنده می تواندزمینه بهبود کسب و کار را با مشارکت و تعامل رویارو کند.

رهبر انقلاب با تاکید بر «تولید ملی و تولید داخلیم دوباره اعتقاد به درون را مورد توجه قرار دادهو خواستار بها دادن به خود کفایی و استقلال داخلی در عرصه اقتصاد شده اند.

بنابراین در این میان نقش بسیج و سپاه در تحقق منویات رهبری بیش از دیگر سازمان ها و نهادهای دیگر می تواند راهگشا باشد.

روابط در بسیج دارای یک بخش نفسانی- فردی، احساسی و چهره به چهره است بسیجیان و سپاهیان به مانند اعضای یک خانواده خود نسبت به یکدیگر آشنایی و اعتماد دارند و در خود نسبت به انجام وعده های اجتماعی، احساس تعهد می کنند به طوری که گاها تنها یک توافق شفاهی کافی است تا کاری انجام پذیرد.

بسیج در کنار مردم تلاش بر این دارد که علاوه بر ترمیم آسیب ها اجتماعی و فرهنگی زمینه های لازم در سازندگی و کمک به اشتغال صنایع کوچک و خانگی را هموار سازد چراکه در حال حاضر مهم ترین دغدغه آن رفع محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال و رفه تنگناها و مشکلات مردم تا حد امکان در تمامی زمینه ها است.

راهکارهای پیشنهادی

*به نظر می رسد نخستین گام جهت این امر باید اعتماد سازی باشد حاکم بودن فضای اعتماد مردم به دولت در راستای اهمیت دادن و حمایت از تولیدات داخلی و تولید اشتغال در کشور.

*تدوین راهبردیو ضرورت باز سازی طرح های اقتصادی و نوسازی برنامه های توسعه ای در جهت پیشرفت کشور و شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی ملی

*گسترش بازارها، توسعه صنایع جدید همانند صنایع تبدیلی می تواند نیروی محرکه لازم را به وجود آورد.

*بسیج شدن نهادهای نظیر بانک ها، بازار سرمایه، ارواق قرضه دولتی و بازار بورس و سهام و منابع تولید

*نقش هدایت منابع مالی به درون اقتصاد باشدو از درآمد های صادراتی به منظور تامین مالی در واردات تکنولوژی بهره برد

*تقویت معیارهای چون درستکاری، برابری و اعتماد و ایجاد باور توانستن

*سوق دادن صادرات را به سمت و سوی کالاهای سنتی مانند: مسنوجات، فرش،کارهای دستی،خشکبار و ....

*استفاده از استراتژی نتشویق صادرات» در جهت پیشبرد صنایع صادراتی و اعمال جایگزین وادرات و بهینه سازی تشویق در راستای کاهش واردات

*استفاده از مدیران لایق فنی، کارفرمایان و مشارکت آن ها در پویای اقتصاد و حمایت از آن ها

*ارائه اعتبارات بانکی با کم ترین بهره وام به تولید کنندگان و برخورد عادلانه با تولید کنندگان و بنگاههای آسیب پذیر و کار آمد.

*جلوگیری و مبارزه جهت از بین بردن فساد اخلاقی و مالی و ارائه گزارش های شفاف از عملکرد دولت در بخش های مختلف(گردش اطلاعات به شکلی باشد تا بتوان به صورت قابل قبول به مردم ارائه شود)

*غفلت نکردن از نقش پویای خانواده در ارتقاء توسعه اقتصادی

*نگاه ابزاری نداشتن به افرادی که حاضرند ساعت های متمادی در مقابل دریافت مزدی ناچیز به کار بپردازند

*فراهم آوردن امکانات و فرصت های اقتصادی و پویا به منظور افزایش سطح عمومی اشتغال

*نظر به اینکه حوزه کشاورزی به علت تنوع و کارایی آن در روند اقتصادی بسیار مهم است بنابراین حمایت از بخش کشاورزی و تولید در این بخش و فراهم کردن شرایط زندگی بهتر در روستاها به منظور جلوگیری از مهاجرت به شهرها در جستجوی کار می تواند در پاسخگویی به نیروی کار فعال در زمینه کار ساز باشد.

امید است با تلاش بیشتر و فعالانه نسبت به تحقق شعار سال 96 همگان پیشرو و با انگیزه حرکت کنیم.

زهرا قربانی

ارسال نظرات