یک کارشناس اقتصادی با بیان این که مدیران دولتی تلاش می کنند به جای آسیب شناسی مشکلات ، ضعف های مدیریتی خود را در بدنه بزرگ دولت پنهان کنند گفت: دولت آینده، باید کوچک شدن دولت را در دستور کار قرار دهد.
کد خبر: ۸۸۴۶۳۱۱
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد حسین برخوردار اظهار داشت: امروز به لطف چند دهه آزمون و خطا، اقتصاد ایران آموخته است که دولت، در طول دهه های گذشته اسیر بروکراسی خودساخته خود شده است و تنها راه رهایی کشور از معضلات پی در پی اقتصادی، این است که دولت دست از تصدی گری برداشته و ضرورت کوچک شدن خود را باور کند.

وی اضافه کرد: معضلات اقتصادی نظیر قاچاق، بیکاری، نرخ بهره وری پایین، فساد اقتصادی، رانت خواری و سایر مشکلات اقتصادی، هیچ یک علت و دلیل اولیه نیستند. بلکه معلول های شومی هستند که ریشه در علت های کلان دارند و یکی از بزرگترین علت های پدیدآورنده چنین مشکلات اقتصادی در کشور ما، بزرگ بودن دولت ها است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نامعادله ای در کشور در خصوص درآمدهای دولت شکل گرفته که نشان می دهد درآمدهای دولت صرفا در حدی است که می تواند پاسخگوی هزینه های کارمندان، یارانه ها و هزینه های جاری دولت باشد و این به معنای آن است که برای فعالیت های عمرانی و زیرساختی، که موتور توسعه و اشتغالزایی هستند، بنیه مالی خاصی باقی نمی ماند.

برخوردار اضافه کرد: شاهد آن هستیم که علی رغم افزایش اشتغال در سال 95 نسبت به میانگین دوره‌های قبل، نرخ بیکاری بازهم افزایش یافته است. این نشان می دهد که باید به صورت ریشه ای برای کاهش هزینه های دولت چاره اندیشی شود، تا پول ها به جای آنکه صرف حقوق و یارانه و .... شود، به سمت پروژه های زیربنایی هدایت شود.

وی افزود: اقتصاد، یک زنجیره ای از حلقه ها است که متاسفانه اقتصاد نفتی کشورمان، همه چیز را با دولت گره زده است. یعنی ایفای نقش تک تک حلقه ها را به یک بهانه ای در نهایت به دولت ربط داده است و این یعنی دولت همه کاره اقتصاد تصور شده است. و  بی شک پاسخگویی به چنین حجمی از مسئولیت از عهده دولت بر نمی آید.

برخوردار ادامه داد: در چنین شرایطی مدیران دولتی تلاش می کنند به جای آسیب شناسی مشکلات و رفع خطا ها، ضعف های مدیریتی خود را در بدنه بزرگ دولت پنهان کنند و از طریق توسل به درآمدهای نفتی، آن را پوشش دهند. و متاسفانه باید اذعان کرد که در واقع اقتصاد ایران در یک چرخه باطل مانع تراشی افتاده است که اول و آخر این حلقه، دولت است

به گفته برخوردار، این درحالی است که همه دنیا به این نتیجه رسیده اند که دولت ها الزاما نمی توانند بهترین متصدیان اقتصاد، تولید و تجارت باشند و به همین جهت باید نقش دولت بازخوانی و اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه دولت آینده، باید کوچک شدن دولت را در دستور کار قرار دهد، اضافه کرد: کوچک سازی دولت ها با هدف چابک سازی و کاهش هزینه ها نیازمند یک برنامه مدون و دقیق است و دراین راستا باید از گنجینه ارزشمند نیروی انسانی مجرب کشور بهره برداری شود و راه رهایی دولت از این بدنه سنگین، شناسایی و پیاده سازی شود.

برخوردار در پایان تاکید کرد:بروز این مشکل، ارتباطی با این دولت یا دولت قبلی ندارد و یک مسئله سیاسی یا جناحی نیست که بخواهیم تقصیر را به گردن یک جریان فکری بیاندازیم. بلکه یک معضل ساختاری است که به صورت تدریجی و مبتنی بر نوع زاویه دید و تعریف نقش دولت در کشور شکل گرفته و رهایی از آن در قالب یک جراحی بزرگ اقتصادی امکان پذیر است.
ارسال نظرات