کارشناس اقتصادی با اشاره سخن امام(ره) مبنی بر اینکه انقلاب ما برای کوخ نشینان بوده است، گفت: باید از دولت پرسیده شود که آیا این کاهش تورم تغییری را در بهبود قدرت خرید مردم ایجاد کرده است؟!
کد خبر: ۸۸۴۶۳۲۲
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  ابراهیم رزاقی اقتصاددان و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه کاهش تورم به صورت مستقل نباید در نظر گرفته شود اظهار داشت: طبیعتا باید کاهش تورم سطح زندگی مردم بهبود یابد و یا اینکه با گرفتن مالیات از قشر ثروتمند جامعه شرایط زندگی برای قشر ضعیف جامعه را فراهم کرد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر فشار تورمی برای اقشار نختلف جامعه متفاوت است برای مثال کالاهایی کخ قشر ثروتمند جامعه استفاده می کند شاید در طول سال تورم بیش از 5 درصد هم به خود نگیرد اما برای قشر ضعیف همان سبد کالاهای اساسی تا 40 درصد هم تورم را به خود بگیرد.

 کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تنها 30 قلم کالاست که سبد مصرفی یک خانواده کارگری را تشکیل میدهد، افزود: حدود نیمی از خانواده‌ها در سراسر کشور را خانواده های کارگری و ضعیف جامعه تشکیل داده اند بنا بر این برای محاسبه تورم در خانواده های کارگری باید تنها همین 30 قلم کالا مد نظر قرار بگیرد در حالی که در کشور ما برای محاسبه تورم حدود 300 قلم کالا مد نظر قرار گرفته می شود.

رزاقی عنوان کرد: افزایش تورم بیشتر در کالاهای اساسی و ضروری خانواده ها صورت میگیرید و آن 30 قلم کالا دقیقا جز کالاهایی هستند که در طول سال ممکن است بیشترین افزایش قیمت ها را داشته باشند در حالی که مابقی کالاها شاید در طول سال زیاد دچار افزایش قیمت نشوند و این کالاها بیشتر کالاهایی هستند که در سبد افراد پردرآمد جامعه هستند بنا براین این نا برابری ها وسبک و سنگینی  کفه های ترازوی اقشار جامعه باعث میشود تا رقم حقیقی تورم که اقشار ضعیف جامعه با آن سر و کار دارند اعلام نشود.

وی با توجه به سخن امام(ره) مبنی بر اینکه «انقلاب ما برای کوخ نشینان بوده است» بیان داشت: ما در اصل 43 قانون اساسی داریم که دولت موظف به ایجاد شغل، مسکن، تحصیل و خراک مناسب برای تمامی افراد جامعه است در حالی که مسئولین ما در این مدت 40 ساله پس از انقلاب انقدر انحراف در دولت ها بوجود آورده اند که به جای اجرایی کردن الگوی مبارزه با فقر سیاست های لیبرالی را در پیش گرفته اند و تنها عده خاصی از جامعه را ثروتمند کرده اند که هیچ فعالیت تولیدی هم ندارند و بیشتر به دلالی و بازی با پول بر ثروت خویش می افزایند.

کارشناس اقتصادی با عنوان اینکه بازی با ارقام تورم که دولت به آن افتخار میکند هنر زیادی نیست، اظهار داشت: اینکه دولت پایین آمدن تورم و تک رقمی شدن آن را مدال افتخاری برای خود تبدیل کرده است کار درستی نیست.

رزاقی ادامه داد: اصلا تورم هم پایین آمده باشد، آیا این کاهش تورم باعث ایجاد اشتغال برای جوانان شده است؟! آیا قدرت خرید قشر ضعیف جامعه با این اتفاق تغییر کرده است؟! خیر نه تنها این اتفاقات نیفتاده است بلکه برعکس طبق آمارهای جامعه کارگری قدرت خرید قشر کارگر در در دهه اخیر حدود 60 درصد کاهش پیدا کرده است

منبع: دانا
ارسال نظرات