نماینده سابق مجلس گفت: از چالش های طرح تحول سلامت می توان به اختلاف درآمدی بین کارکنان بخش سلامت پرسنل پرستاری و دیگران اشاره کرد. بسیاری از پرستاران گلایه مند هستند که چرا این طرح آنها را در نظر نگرفته است.
کد خبر: ۸۸۴۶۳۳۱
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳

اختلاف درآمدی و افزایش بدهی بیمه ها از مشکلات اساسی طرح تحول سلامتحسین آذین نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در رابطه با چالش ها و نواقص طرح تحول سلامت بیان داشت: طرح تحول سلامت در مجلس نهم کلید خورد.

وی افزود: براین اساس پیشنهادی از سوی کمیسیون تلفیق با تعدادی از پزشکان و نمایندگان غیر پزشک مبنی بر اینکه یک دستور ارزش افزوده را به بحث سلامت و تأمین هزینه های بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص دهند ارائه شد.

آذین با بیان اینکه دولت طبق وظایف قانونی خود یعنی ماده 32 طرح تحول را آماده و با استفاده از منابع عملیاتی کرد گفت: کلیت طرح تحول سلامت کاهش میزان پرداختی از جیب مردم، ماندگاری پزشک در مناطق محروم، افزایش پزشکان مقیم در بیمارستان های دولتی، افزایش کیفیت هتلینگ بیمارستان ها و ترویج زایمان طبیعی و افزایش کیفیت خدمات درمانی و پزشکی و تامین هزینه های بیماران خاص و نیازمند است.

نماینده سابق مجلس یادآور شد: درست است که منتقدان انتقاداتی به طرح تحول سلامت دارند اما کلیات طرح موجب موفقیت هایی هم شد باید ایرادات این طرح را برطرف کرد. در حال حاضر بحث پرداختی از جیب مردم کاهش یافته است که این حرکت مثبتی بود.

وی ادامه داد: این طرح تا حدودی موجب اصلاح تعرفه ها و کاهش زیرمیزی هم شد به دلیل اینکه سختگیری ها و برخورد های لازم انجام گرفت این ها از محاسن طرح تحول سلامت است اما مشکلات و ایراداتی هم دارد.

آذین با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که این طرح ایجاد کرد تحمیل هزینه به دولت بود و تا سال 92 هم هیچ اصلاحی صورت نگرفت مطرح کرد: طرح تحول سلامت برای استمرار به اصلاحات زیادی نیاز دارد تا معایب آن برطرف شده و مردم از خدمت نظام بهره ببرند. تعرفه ها در گذشته غیرقانونی و چند نرخی بود و این طرح برای رفع این ایرادات آماده شد.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی گفت: بحث نوسازی و هتلینگ بیمارستانها خوب انجام گرفته است و خرید تجهیزات پزشکی و تخت های بخش های ویژه در کشور صورت گرفت که از محاسن این طرح است.

وی تاکید کرد: از چالش های طرح تحول سلامت می توان به شکاف و اختلاف درآمدی بین کارکنان بخش سلامت پرسنل پرستاری و دیگران اشاره کرد. بسیاری از پرستاران گلایه مند هستند که چرا این طرح آنها را در نظر نگرفته است.

آذین در ادامه این مطلب تصریح کرد: یکی از چالش های دیگری که مطرح شده کم رنگ بخش پیشگیری است. بدهی بیمه ها به این طرح بالا رفته و چون تعرفه ها افزایش یافته است نمی توانند آن را به خوبی تامین کنند. ضمن اینکه دندانپزشکی هم در این طرح خوب دیده نشده است.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: البته یکی از محاسن طرح تحول سلامت این است که در حال حاضر بیمارستان تمام کارهای بیمار را انجام می دهند و نیازی به واسطه نیست اما باید هزینه ها مدیریت و از منابع استافده بهینه شود.

وی در پایان اظهار کرد: بهترین کار برای کاهش هزینه های درمانی بیمار انجام راهنمایی و مشاوره بالینی است، اما بیمه هنوز این موضوع را راهکار قرار نداده است. اگر این مسیر را سیاسی نکنیم و به دنبال اصلاح امور باشیم مشکلات هم طرح برطرف خواهند شد.


ارسال نظرات