مصائب دنباله دار ستاره خلیج فارس در سایه اقتصادی تسلیمی نفت چنان در خاموشی به سر می برد که روزانه خسارتی به میزان دهها میلیون دلار از خود به یادگار برجای می گذارد.
کد خبر: ۸۸۴۶۳۴۴
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، وعده های زمانی گوناگونی برای درخشیدن ستاره ایران در منطقه خلیج فارس و حتی خاورمیانه از سوی مسئولان طی دو دوره قبل ارائه شده ولی تاکنون هیچ یک به ثمر نشسته است. ساخت ابر پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای خروج از تنگاه های ارزی در مسیر واردات بنزین، رسیدن به نقطه خودکفایی و در دست گرفتن بازار این محصول نفتی در منطقه خاورمیانه به علت شرایط خاص ایران در دستور دولت قبل قرار گرفت اما تحریم های ظالمانه بر اصطکاک جاده حرکت شتاب وار این پالایشگاه افزوده و رشد کل آن را سبب شد.

اما با این شرایط این پروژه عظیم و بی بدیل با پیشرفت فیزیکی حدود 80 درصد به دولت یازدهم تحویل داده شد در حالی که این پروژه در مراحل پایانی خود قرار داشت، وزیر نفت در جلسه رأی اعتماد خود در مجلس اعلام کرد که این پالایشگاه تا پایان سال 92 به بهره برداری می رسد ولی در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد.

قصه امروز و فردای بهره برداری از ستاره خلیج فارس همان ستاره دنباله داری است که گویا پایانی ندارد در حالی که بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کرده بود که بهره برداری از بخش تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال 95 عملیاتی می شود. اما عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفته بود که تا خرداد سال 96 یعنی امسال فاز اول این پالایشگاه میعانات گازی با ظرفیت تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا راه اندازی خواهد شد.

همچنین وزیر نفت با اشاره به اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس سه فاز دارد متذکر شده که فاصله افتتاح هر فاز 6 ماه است و بهره برداری کامل از این پروژه پس از طی این دوره ها انجام خواهد شد. بنابراین با این اوصاف برای خود کفا شدن در بنزین و تبدیل شدن به صادر کننده این محصول نفتی هنوز راه درازی پیش رو داریم.

خسارت دهها میلیون دلاری تأخیر در افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس

فرشید سیمبر کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی درباره خسارت تحمیل شده در کشور به علت تأخیر در راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: برای تعیین دقیق خسارت ناشی از تأخیر در راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیاز به نظارت میدانی، کسب آمار دقیق از حجم سرمایه گذاری و ادوات پالایشی، اطلاع دقیق از زمان افتتاح و مدت زمان به تأخیر افتاده در اثر تحریم ها نیازمندیم تا بر حسب قیمت روز هزینه خسارت به طور دقیق مشخص شود.

وی تأکید کرد: اما قاعدتاً این تأخیر، روزانه دهها میلیون دلار خسارت در کشور تحمیل می کند چرا که مشتقات پالایشگاه ستاره خلیج فارس فوق العاده پیچیده و در سطح بین المللی بسیار گران قیمت بوده است، علاوه بر این مقرر شده که حجم بزرگ فرآورده های نفتی این پالایشگاه در بازار بین المللی عرضه شود در نتیجه هم هزینه تولید و هم قیمت آن در سطح جهانی بسیار بالا بوده از این رو می توان اعلام کرد که حجم خسارت نیز نسبت به ویژگی های ممتاز این پالایشگاه بالا خواهد بود.

علی گلمرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی نیز بیان کرد: تکمیل و بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس فرسایش شده و طولانی شدن روند اتمام آن سبب هدر رفتن منابع می شود.

 با این حال زنگنه با حضور در کمیسیون انرژی مجلس وعده داده تا با رویکرد جدیدی در جهت راه اندازی تکمیل و بهره برداری از پالایشگاه ها به ویژه ستاره خلیج فارس اقدام کند و هرچه سریعتر آن را به اتمام برساند.

از صفر شدن واردات بنزین تا خودکفایی

توقف تخلیه بنزین از بنادر کشور و روشن شدن چراغ خودکفایی در این امر به تکیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس گره خورده است، با اینکه مسئولان وزارت نفت از از صفر شدن بودجه در واردات بنزین در لایحه بودجه امسال خبر داده و اعلام کردند که برنامه ای برای ارائه لایحه اخذ مجوز واردات بنزین در قالب بودجه امسال به مجلس ارائه ندادند اما کارشناسان معتقدند که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی همچون سنوات گذشته که موضوع واردات بنزین در هیچ کدام از بندهای قانون بودجه نیامده بود، با استناد به ماده 127 قانون برنامه پنجم توسعه اقدام به واردات بنزین کرده است چرا که طبق این ماده امکان ارائه مجوز تأمین سوخت و تکمیل پالایشگاه نیمه تمام داده شده است.

حجت الله مرادی کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گفت: خودکفایی در بنزین تنها با به بهره برداری رسیدن هر سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس  ممکن است و تا کنون وعده هایی داده شده حتی در خصوص راه اندازی فاز اول این پالایشگاه، محقق نشده است.

وی گفت: آنچه از شواهد قابل درک است احتمال می دهیم فاز اول این پالایشگاه حداقل در سه ماه و حداکثر تا 6 ماهه اول امسال به بهره برداری برسد، با این اوصاف باید امسال انتظاری از خودکفا شدن در بنزین نداشته باشیم.

علی ادیانی عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در این خصوص تصریح کرد: به صفر رسیدن واردات بنزین و خود کفا شدن در این امر بر اساس شاخص های موجود تا سال 96 و در کوتاه مدت نصیب کشور نخواهد شد.

وی گفت: البته باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که با ورود با پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مرحله تولید در مجموع کشورهایی قرار خواهیم گرفت که نیاز به واردات بنزین نداشته و ظرفیت صادرات آن را نیز خواهیم داشت.

اسدالله قره خانی نیز درگفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی حذف واردات بنزین را در گرو تکمیل هر سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس دانسته و گفت: با این اتفاق ایران به کشورهای صادر کننده بنزین خواهد پیوست.

حال امیدواریم چرخ های پالایشگاه ستاره خلیج فارس به سرعت درآمده و با ربودن گوی سبقت واردات بنزین پس از 36 سال به طور کامل خاتمه یابد.

ارسال نظرات