خبرهای داغ:
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با بیان اینکه قرارداد پروژه منوریل بسیار پیچیده شده و مشکلاتی با پیمانکار به وجود آمده است گفت: مسائل حقوقی بین کارفرما و پیمانکار حل نشده و تا تکمیل این روند اتمام منوریل شدنی نیست.
کد خبر: ۸۸۴۶۴۶۳
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
اتمام منوریل منوط به بازشدن قفل مسائل حقوقی پروژه است/احداث پایانه مسافربری ولیعصر و جنوب شهر/آماده خرید ناوگان اتوبوسرانی از شرکت‌های داخلی هستیم
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، علیرضا قاری قرآن ظهر امروز در نشست خبری تشریح روند اجرایی پروژه‌های عمرانی و ترافیکی شهرداری قم، با اشاره به جزئیات شرایط بودجه‌ای حوزه عمرانی شهرداری قم اظهار کرد: در بودجه امسال به بخش‌های توسعه شهری، بهبود عبور و مرور، ایجاد تاسیسات درآمدزا توجه شده است و عمده بودجه عمرانی به این بخش اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه سال 95 یکی از سال‌های ویژه شهرداری بود که بیش از 100 درصد بودجه محقق شد خاطرنشان کرد: مدیریت هزینه‌ای در سال 95 ویژه و خاص صورت گرفت و 39 درصد بودجه سال گذشته به دیون اختصاص داشت که این سهم امسال 25 درصد است.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با بیان اینکه هزار و 800 میلیارد تومان از 2 هزار و 200 میلیارد بودجه امسال شهرداری عمرانی است گفت: این سهم سنگین بودجه نیازمند برنامه و اولویت‌بندی ویژه است.

 

*پیش‌بینی 770 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های عمرانی

وی با بیان اینکه بخشی از بودجه عمرانی سال 96 به تملکات اختصاص می‌گیرد افزود: امسال پیش بینی داریم که 770 میلیارد تومان بودجه خالص عمرانی باشد که بیش از سه برابر شده و 440 میلیارد نیز به بحث تملک پروژه‌ها اختصاص دارد.

قاری قرآن به تقسیم بودجه به حوزه‌های مختلف و مناطق اشاره کرد و افزود: حوزه زیربنایی و مالی و اقتصادی که شامل تملکات است، بیشترین حجم بودجه را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه امسال 58 میلیارد ریال به پیاده روسازی و اصلاح معابر، 380 میلیارد ریال به احداث فضای سبز و 568 میلیارد ریال به زیرسازی و آسفالت اختصاص می‌گیرد گفت: در سال 95 بالغ بر 81 درصد افزایش توزیع آسفالت صورت گرفته که این رقم امسال به 91 درصد می‌رسد.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با بیان اینکه در سال 95 بالغ بر 205 هزار تن آسفالت در مناطق توزیع شد، افزود: این میزان آسفالت امسال به بیش از 250 هزار تن خواهد رسید.

وی گفت: طی یک برنامه سه تا چهارساله باید این روند را ادامه دهیم که بتوانیم مشکلات شهر را در حوزه آسفالت را رفع کنیم.

قاری قرآن با بیان اینکه در مناطق دو و 6 بیشتر در بافت‌های شهری آسفالت توزیع می‌شود خاطرنشان کرد: این میزان در مناطق دیگر با اولویت محورها و معابر اصلی است.

وی با تاکید بر اینکه در سال 95 حدود 40 پروژه در بودجه شهرداری مرکز دیده شد افزود: بالغ بر 50 کد پروژه نیز در مناطق اتفاق افتاد که مجموعا این 90 کد پروژه در سال گذشته در بیش از 70 درصد محقق شد.

 

*سرمایه‌گذاری 1200 میلیاردی در پروژه‌های عمرانی

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم بیان کرد: در سال 96 حدود هزار و 200 میلیارد تومان در پروژه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برای هزینه درست منابع نیازمند برنامه مدون و کارآمد هستیم خاطرنشان کرد: امسال با وجود انتخابات حساسیت اقدامات شهرداری بیشتری خواهد بود و شهرداری نیز می‌تواند متاثر از تغییرات در دولت باشد.

قاری قرآن فعالیت شهرداری در سال 96 را جهادی و متراکم خواند و بیان کرد: قطعا در سال 96 با توجه به فعالیت گسترده، شهرداری در سال 95 کار سخت‌تری را در پیش خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بلوار آیت‌الله بروجردی اشاره کرد و افزود: فاز دوم این بلوار قبل از نوروز تکمیل شد و به دلیل مشکل روشنایی معابر همچنان به طور رسمی افتتاح نشده است.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با تاکید بر برخی مشکلات در روشنایی معابر تصریح کرد: این کار بر عهده شرکت توزیع برق است و ما منتظریم که این کار صورت گرفته و تا هفته آینده به طور رسمی بهره‌برداری می‌شود.

وی گفت: فاز سوم این پروژه نیز در بخش عمده خاکبرداری شده و تمام توان ما به کار گرفته شده تا در نیمه نخست سال، آن را افتتاح کنیم.

قاری قرآن با تاکید بر اینکه این پروژه تا ورودی پردیسان است افزود: باقی بخش‌های آن در خارج از محدوده شهر قم قرار می‌گیرد.

 

*افتتاح همزمان تقاطع 15 خرداد و رمپ و لوپ غدیر

وی به وضعیت تقاطع سه سطحه 15 خرداد اشاره کرد و گفت: زیرگذر و روگذر افتتاح شده و مابقی نیز در مراحل نهایی قرار دارد.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم به تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم اشاره کرد و افزود: یک بخشی از زیرگذر بسیج به این پروژه اضافه شد که همین عامل تاخیر در تکمیل پروژه است.

وی گفت: بخش‌های اصلی پروژه تکمیل شده و روگذر نیز در اختیار مردم قرار گرفته و با توجه به فعالیتی که در حال انجام است حداکثر تا خردادماه به طور کامل پروژه در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

قاری قرآن راه‌اندازی تقاطع غیرهمسطح مقداد را یادآور شد و اذعان کرد: قرارداد این پروژه در آذرماه 94 منعقد شد و همزمان با اجرای پروژه قریب به 70 هزار مترمربع آزادسازی خارج از محدوده و 10 هزار مترمربع داخل محدوده صورت گرفت.

وی گفت: با توجه به بازگشایی مسیر 15 خرداد این پروژه قطعا به عنوان یکی از ورودی‌های اصلی قم مطرح خواهد بود که نیاز است آن را به بزرگراه قم گرمسار متصل کرده و تسهیلی در تردد میدان 72 تن صورت بگیرد.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با بیان اینکه شهرداری آماده اجرای این پروژه است گفت: تصمیم‌گیری در خصوص ادامه این پروژه در اختیار مدیران استان است.

وی افتتاح پل میثم در سال 95 را یادآور شد و گفت: میدان بزرگ امام خمینی(ره) نیز یکی از پروژه‌های عقب مانده شهرداری بود که تکمیل شده و بخش‌هایی از آن واگذار شده است.

قاری قرآن با بیان اینکه بلوار زائر تا بیمارستان امام رضا(ع) آماده سازی شده است افزود: این پروژه را قبل از نوروز می‌توانستیم بازگشایی کنیم ولی مشکل اصلی در این بلوار روشنایی است که باید توسط مدیران استان صورت گیرد.

وی با اشاره به برنامه اجرای ادامه بلوار زائر گفت: همچنان با شرکت آب منطقه‌ای بحث ادامه بلوار زائر به نتیجه نرسیده‌ایم و این به تصمیم مدیران استان بستگی دارد.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم گفت: اگر مراجع استانی ادامه این مسیر را مصوب کنند با وجود اقداماتی که شهرداری انجام داده می‌توانیم عملیات را تکمیل کنیم وگرنه شهرداری برای ورود به این پروژه با مسائل حقوقی مواجه است.

وی به وضعیت پروژه رمپ و لوپ تونل غدیر اشاره کرد و گفت: این پروژه تا 20 روز آینده تکمیل خواهد شد و با پروژه 15 خرداد به صورت همزمان افتتاح خواهد شد.

قاری قرآن با بیان اینکه دو ورودی تونل غدیر اجرایی نشده است افزود: در برنامه سال 96 داریم که این دو بخش را تکمیل کنیم.

وی به پروژه مجموعه پل‌های 9 دی اشاره کرد و گفت: این پروژه از پیمانکار تحویل گرفته شده و تا یکماه آینده رمپ و لوپ  B آن را تکمیل خواهیم کرد و دو رمپ و لوپ C باقی می‌ماند که حجم تملکات بسیار بالایی دارد.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم بیان کرد: به محض اینکه تملکات تکمیل شود حداکثر چهارماهه آنها را تکمیل خواهیم کرد.

وی وضعیت بلوار شهید کریمی را مورد توجه قرار داد و افزود: این پروژه در سال 95 آغاز شد که انسجام را از بن‌بست خارج می‌کند و تملکات آن آغاز شده و بخش عمده در حال آسفالت است.

قاری قرآن ادامه داد: با تکمیل بلوار کبیری نیز این محور به میدان ولیعصر متصل خواهد شد که وضعیت ترافیکی را تسهیل می‌کند.

 

*قطع حمایت‌ دولت از توسعه ناوگان اتوبوسرانی

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه حمل و نقل اظهار کرد: تعدادی اتوبوس سال گذشته اضافه شد و سعی داریم امسال نیز چند دستگاه اضافه کنیم.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با اشاره به فرسوده شدن ناوگان اتوبوسرانی شهر گفت: تا دو سال این تعداد ناوگان فرسوده افزایش پیدا می‌کند که ضروری است برنامه‌ای برای رفع مشکل داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه حمایت‌های دولت از تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرها قطع شده است اظهار کرد: دولت دیگر کمکی به خرید ناوگان اتوبوسرانی نمی‌کند و همین مساله مشکلاتی را برای شهرداری برای توسعه خطوط حمل و نقل عمومی ایجاد کرده است.

قاری قرآن با تاکید بر برخی مسائلی که در رسانه‌ها در خصوص خرید ناوگان اتوبوسرانی از خارج از کشور مطرح شده است اظهار کرد: مباحثی در خصوص فاینانس مطرح شده که مختص قم نیست و در تمام کلان‌شهرها این مساله را مطرح کرده اند که عمده این مساله به دلیل مشکل مالی و عدم کمک دولت بوده است.

وی با اشاره به شرایط ویژه فاینانس خارجی برای تامین ناوگان اتوبوسرانی تصریح کرد: هر کارخانه داخلی بتواند شرایط مالی همسان فاینانس را برای ما فراهم کند آماده خریداری و تامین ناوگان شهر قم هستیم چراکه اولویت ما استفاده از تولید داخلی است و سال گذشته هم تامین 40 ناوگان اتوبوس به همین شکل صورت گرفت.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با اشاره به نوسازی ناوگان تاکسیرانی خاطرنشان کرد: تاکنون با حمایت‌هایی که صورت گرفته بیش از هزار و 200 دستگاه تاکسی نوسازی شده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات ترافیکی صورت گرفته در شهر تصریح کرد: قریب به یک میلیارد تومان هزینه شد و دستگاه‌هایی را برای خط‌کشی، ساخت تابلو و باقی پروژه‌های اداره کل حمل و نقل و ترافیک خریداری کردیم.

قاری قرآن با بیان اینکه اجرای پایانه‌های ولیعصر و جنوب شهر در دستور کار شهرداری است گفت: بنا داریم چهار پایانه در شمال، جنوب، شرق و غرب شهر قم داشته باشیم.

 

*اتمام فاز اول مترو در افق 96

وی به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه قطار شهری اشاره کرد و گفت: خط اول مترو قم در فاز نخست با 6 ایستگاه در حال تکمیل است که حفاری مکانیزه به اتمام رسیده و از 3.7 کیلومتر حفاری دستی، سه کیلومتر دیگر باقی مانده است.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم بیان کرد: سعی داریم فاز نخست خط اول مترو را راه‌اندازی کرده و به صورت مرحله‌ای ایستگاه‌ها را از میدان مطهری تا جمکران به بهره‌برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه فاینانس تامین ناوگان خط اول مترو از روسیه هنوز نهایی نشده است افزود: از نظر فنی این کار در مراحل نهایی قرار دارد و منتظر تکمیل مذاکرات بانک عامل و طرف خارجی هستیم.

قاری قرآن با وضعیت پیشرفت خط دوم مترو قم اشاره کرد و افزود: در گذشته با اجرای منوریل خط دوم مترو دچار خدشه شده بود اما با پیگیری‌هایی که انجام دادیم و تامین دلیل در شورای عالی ترافیک در حال حاضر اجرای این پروژه از پردیسان تا میدان مصلی قطعی شده و به زودی باقی مسیر تا فرهنگیان را نیز تامین دلیل می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه آغاز عملیات اجرایی خط دوم مترو منوط به تکمیل روند فاینانس است خاطرنشان کرد: در خصوص میدان مصلی تا فرهنگیان روش‌های مختلفی در شورای ترافیک مطرح بود که یکی از آنها اتصال مترو به منوریل است که طبق نظر مشاور به دلایل فنی و سازه‌ای اجرایی نیست.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با بیان اینکه در خصوص تکمیل منوریل نیز تصمیماتی اتخاذ شده است گفت: در حال حاضر براساس اتفاق نظر مدیران استان منوریل در مسیر 4.7 کیلومتر تا میدان مطهری تکمیل می‌شود و کاربری آن توریستی خواهد شد.

 

* اتمام منوریل منوط به بازشدن قفل مسائل حقوقی پروژه است

وی با بیان اینکه قرارداد پروژه منوریل بسیار پیچیده شده و مشکلاتی با پیمانکار به وجود آمده است اذعان کرد: مسائل حقوقی بین کارفرما و پیمانکار حل نشده و تا تکمیل این روند اتمام منوریل شدنی نیست.

قاری قرآن تصریح کرد: شاید کمتر از یک سال برای راه اندازی منوریل زمان نیاز باشد اما این اقدام با رفع مشکلات حقوقی امکان پذیر است.

وی ادامه داد: امروز وضعیت اجرایی منوریل کاملا روشن است اما نیازمند تصمیمات بالادستی و حقوقی و نظر نهایی پیمانکار برای تکمیل پروژه هستیم.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با بیان اینکه تاکنون قریب به 200 میلیارد تومان بابت پروژه منوریل به پیمانکار پرداخت شده و برای اتمام 100 میلیارد تومان دیگر باید هزینه شود، ابراز کرد: پیمانکار در این پروژه یا باید با کارفرما توافق کند یا ختم پیمان که در صورت ختم پیمان قطعا در شرایط فعلی شاهد افتتاح پروژه نخواهیم بود؛ با تمام این مسائل همه به این مساله اذعان دارند که منوریل هیچ مسافری ندارد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به پروژه فاز چهار و پنج بلوار عماریاسر تصریح کرد: تاکید داریم که ابتدا تملک این پروژه تکمیل شود و سپس عملیات اجرایی را آغاز کنیم که برای امسال در چند فاز بحث تملک را در بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم تا روندی را طی کنیم که همچون گذشته در این پروژه دچار مسائل و معضلات مالی نشویم.

ارسال نظرات