اعتکاف؛ پُلی به‌سوی رشد و کمال انسان

اعتکاف انس بنده باخدا را بیشتر می‌کند و همچون پُلی به‌سوی رشد و کمال انسان در مسیر الهی است.
کد خبر: ۸۸۴۶۵۸۵
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، برخی زمان‌ها و مکان‌ها ارزشی والا دارند، ماه رجب نیز از ماه‌های ارزشمند است، ماه تهذیب، عبادت و خودسازی است که با آمدنش فضایی معنوی همه‌جا را فرامی‌گیرد.

ماه رجب، ماه سلوک و زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل، ماه ولایت و برافروختن چراغ معرفت در شبستان وجود و ماه رجب گاهِ اعتکاف است.

اهميت برپايی مراسم اعتكاف آن‌قدر در دين اسلام و اديان ديگر مهم بوده كه علاوه بر قرآن كريم در احاديث ائمه اطهار (ع) بر اهميت آن تأكيد شده است.

اعتکاف؛ عامل افزایش انس باخدا

همه اسباب و اعمالی که در اعتکاف مطرح‌شده این خلوت و ارتباط و انس بنده باخدا را بیشتر می‌کند کما اینکه معتکف در طول زمان معتکف شدن در مسجد با نگرش در اعمال و رفتار گذشته خود سعی می‌کند جهت جبران آنچه از حق‌الله و حق‌الناس بر گردن وی است را جبران کند و این‌یکی از بزرگ‌ترین آثار و برکات اعتکاف است.
فرد معتکف در مدت اعتکاف اندیشه می‌کند که آنچه سبب دوری وی از خدا شده را شناسایی کند و جهت رفع نقایص خود و نزدیکی و انس هرچه بیشتر با خداوند متعال گام بردارد این در حالی است که فرد معتکف بعد از خارج شدن از اعتکاف حال و هوای خاصی دارد و نسبت به خداوند، دین و معنویت حس خوبی پیدا می‌کند، ایجاد این حس خوب در معتکف سبب می‌شود ارزش‌های واقعی دین برای وی نمود بیشتری پیدا کند.

اعتکاف؛ پُلی به‌سوی رشد و کمال انسان


اعتکاف ایامی نورانی است که بندگان با عبادت و توبه می‌توانند قدری از کوله‌بار گناهان کم کنند، فرصتی برای بندگی، اعتکاف همچون پُلی است به‌سوی رشد و کمال انسان در مسیر الهی. معتکفان پس از حضور در مراسم اعتکاف به آرامش خاصی می‌رسند، آرامشی که نتیجه چند روز باخدا بودن است.


جمعیت معتکفان را که نگاه می‌کنی می‌بینی از همه سنین آمده‌اند، نوجوانان، جوانان و حتی دانش‌آموزانی که تازه به سن تکلیف رسیده و نخستین سالی است که در اعتکاف شرکت می‌کنند.

حضور بیش از 20 هزار معتکف لرستانی

حجت‌الاسلام احمدرضا غلامی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی لرستان درباره برگزاری مراسم اعتکاف در لرستان، اظهار داشت: مراسم معنوی اعتکاف در ۱۸۵ مسجد استان برگزار شد که بیش از ۲۰ هزار لرستانی در مساجد استان معتکف شده‌اند و نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته است.
وی افزود: ۴۰۰ نفر دانشجو، ۱۲۰ نفر دانش‌آموز، ۱۲۰ طلبه خواهر و برادر، ۷۳ قاری قرآن و ۱۶۰ مداح امسال در مراسم اعتکاف لرستان شرکت دارند.
وی افزود: مبلغان بانو و آقا در خصوص ایام اعتکاف و بحث‌های پیرامون آن همچون ارتباط بنده باخدا، نقش نیایش با عبودیت، سیره علمی و عملی حضرت امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زینب (س) و نقش دعا و توسل به اهل‌بیت (ع) در زندگی سخنرانی و تبلیغ می‌کنند.

پیشینه اعتکاف
البته باید توجه داشت اعتکاف مخصوص دین اسلام نیست، بلکه در ادیان الهی دیگر نیز وجود داشته و در اسلام استمرار یافته، اگرچه ممکن است در شرع مقدس اسلام پاره‌ای از خصوصیات و احکام و شرایط آن تغییریافته باشد.
از زمانی که پیامبر اسلام اکرم (ص) اعتکاف را به مسلمانان آموزش داد، این سنت اسلامی میان مسلمانان رواج پیدا کرد. در حال حاضر مراسم اعتکاف در دهه پایانی ماه مبارک رمضان در بسیاری از کشورهای اسلامی ازجمله عربستان در شهر مکه باشکوه خاصی برگزار می‌شود و همه‌ساله خیل عظیم مسلمانان که بخش قابل‌توجهی از آنان را جوانان تشکیل می‌دهند، از سراسر جهان به‌سوی مسجدالحرام می‌شتابند و در کنار خانه خدا معتکف می‌شوند و حتی بسیاری از زائران خانه خدا به‌منظور دست‌یابی به فضیلت اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان، این ایام پربرکت را برای انجام عمره مفرده برمی‌گزینند.

انتهای پیام/ش

ارسال نظرات