نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم مصالح عمومی مردم، فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صنعتگران و خیل عظیم جوانان بیکار در جولانگاه رقابت‌های سیاسی و های‌و‌هوی انتخاباتی قربانی نشود.
کد خبر: ۸۸۴۶۷۱۵
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی کریمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در ستاد راهبردی اقتصادمقاومتی استان مرکزی که با حضور وزیر اقتصاد و داریی در محل استانداری برگزار شد، با بیان اینکه نرخ تولید ناخالص داخلی استان مرکزی در سال‌های گذشته 2 درصد بیشتر از نرخ کشوری بوده است.

وی افزود: آمارها بیانگر آن است که از سال 83 تا 90 رشد نرخ تولید ناخالص داخلی در این استان به طور متوسط 17.6 بوده در حالیکه این رقم در کشور 6.93 بوده است و این نشان می دهد استان در دوره 8 ساله کمتر از میانگین کشوری در حوزه تولید رشد داشته و این آمار تائید کننده عقب‌ماندگی‌های استان مرکزی است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال 91 نیز نرخ تولید ناخالص داخلی استان 7 درصد رشد منفی داشته است که با نرخ رشد کشور هم همخوانی دارد و حکایت از تضعیف شدن ظرفیت‌های استان دارد که باید با حمایت از تولید، بیش از گذشته برای تقویت صنعت استان تلاش کنیم.

کریمی با اشاره به اینکه سهم بخش صنعت و معدن در بخش ارزش افزوده صنعت و معدن کشور گفت: سهم بخش صنعت و معدن استان در بخش ارزش افزوده صنعت و معدن کشور از 6 درصد در سال 82 به 3.37 درصد در سال 91 کاهش پیدا کرده است که این نشان می دهد در حوزه صنعت دچار عقب افتادگی‌هایی هستیم.

وی افزود: در حالیکه در حوزه صنعت و تولید عقب افتادگی را تجربه می کنیم در بخش کشاورزی نیز ارزش افزوده از 2.51 درصد به 2.21 درصد کاهش داشته که البته در این بخش کشاورزی از وضعیت بهتری برخورداریم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وضعیت درآمدهای استان ازسال 84 تا 94 مبلغ درامدهای استان 22 برابر شده که این آمار نشان می دهد استان ظرفیت های مناسبی برای جذب درآمد داشته و البته فشار بیشتری هم به فعالان اقتصادی وارد آمده تا این رشد حاصل شود.

کریمی با اشاره به اینکه در همین دوره میزان درآمدهایی که در حوزه ملی تزریق شده کمتر از دو درصد است، گفت: این اختلاف نشان می‌دهد بخشی که از اعتبارات دولتی برای توسعه استان صرف شده کمتر از درآمدهای استان بوده و به عبارتی از جذب و مصرف بخشی از این درآمدها در داخل استان محروم هستیم.

وی افزود: در بخش درآمدی کل درآمدهای استان در حوزه عملکرد 46.5 درصد رشد داشته است در حالیکه برای امسال در مجلس 30 درصد افزایش درآمد پیش بینی شده است که این افزایش درآمد فعالان اقتصادی استان را تحت فشار قرار می دهد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: 90 درصد این درآمد را درآمدهای مالیاتی شکل می دهد که در سال 90 تا پایان سال گذشته 46.2 درصد رشد درآمد مالیاتی داشته‌ایم که از این مقدار در این مدت زمان، 31.7 درصد رشد در مالیات، سهم شرکت‌ها است.

کریمی با اشاره به اینکه بسیاری از فعالان اقتصادی به کمک مسئولان بدهی‌های مالیاتی خود را تقسیط کرده‌اند، گفت: در شرایط رکودی فعلی این آمارها نشان از فشار بر فعالان اقتصادی دارد و فعالان اقتصادی در حوزه مالیات به دلیل مشکلات بخش صنعت، نتوانستند اقساط را پرداختند و تقاضا داریم که امکان تقسیط مجدد این بدهی‌ها فراهم شود.

وی افزود: فعالان اقتصادی با تنگناهای مختلفی دسته و پنجه نرم می‌کنند که نیاز است مساعدت جدی برای رفع مشکلات آنها در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات لازم در حوزه بورس در استان تصریح کرد: در حوزه بورس به استقرار تالار بورس در استان نیاز است. با توجه به مقدار قابل توجه شرکت‌های بورس، ایجاد تالار بورس بسیار ضروری است.

کریمی با اشاره به مشکلات شرکت هپکو گفت: مشکلاتی ناشی از خصوصی سازی در سال‌های گذشته برای تولیدکنندگان و صنایعی چون هپکو ایجاد شده که انتظار می‌رود پایش و نظارت مستمر و حمایت وجود داشته باشد تا شاهد رفع مشکلات موجود باشیم.

وی افزود: در حوزه گمرک تعداد چهار گمرک در شهرستان‌های اراک و ساوه در استان مرکزی وجود دارد که محوطه بارانداز گمرک اراک مناسب نیست. استقرار گمرک در شهر محلات به دلیل ظرفیت‌های صادرات سنگ، گل و عایق‌ها رطوبتی امری ضروری است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات حوزه بانکی تصریح کرد: مشکلات عدیده‌ای در زمینه سیستم‌ بانکی داریم که در عمل به آن واقف هستند و امیدواریم که اصلاحات لازم انجام شود و سرمایه در گردش بسیاری از واحدهای تولیدی تامین تا شاهد رونق تولید و اشتغال باشیم.

کریمی با بیان اینکه بیش از 28.7 درصد در سال های 93 و 94 شاهد افزایش سپرده‌های بانکی هستیم درحالیکه میزان تسهیلات اعطایی در استان پائین است و یک‌درصد شاهد رشد مانده تسهیلات در همین دوره بوده‌ایم و لازم است منابع بانکی در همین استان صرف رونق تولید شود.

وی با انتقاد از اینکه در ستاد راهبردی اقتصادمقاومتی استاندار مطالب تخصصی حوزه اقتصادی را به سیاست کشاندند، و از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا را خواهیم داشت، گفت: منطق کار اقتصادی، منطق مشخصی است. این بنگاه‌های اقتصادی و فعالان اقتصادی که در این جلسه حضور دارند با اعداد و ارقام بنگاه‌های خود را مدیریت می‌کنند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باتوجه به اینکه بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکل بسیاری در شرایط اقتصادی امروز هستند و می‌طلبد که فضایی منطقی بر پیگیری مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی استان حاکم شود.

کریمی یادآور شد: آنچه که امروز در فضای اقتصادی کشور وجود دارد این است که وضعیت اقتصادی خوبی نداریم. اگرچه آقای طیب‌نیا از جمله موفق ترین افراد کابینه هستند و اگر دستاورد قابل توجهی در دولت یازدهم اتفاق افتاده باشد قطعا نتیجه زحمات ایشان و همکارانشان در وزارتخانه است.

وی افزود: امروز فعالان اقتصادی با مشکلات جدی مواجه هستند که اگر تصمیمات عاجل، جسورانه و در عین حال مدبرانه اتخاد نشود، شاید فردا دیر باشد. در استان مرکزی هزاران نفر کارگر داریم که بیکار شده‌اند و ده هزار نفر کارگر نیز دغدغه‌مند هستند که مبادا واحد صنعتی آنها تعطیل شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در همین استان هستند کارگرانی که ماه‌ها حقوق نگرفته‌اند. از 2500 واحد صنعتی نزدیک به 500 واحد در استان تعطیل است که امید است مصالح عمومی مردم، فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و صنعتگران و خیل عظیم جوانان بیکار در جولانگاه رقابت‌های سیاسی و های‌و‌هوی انتخاباتی که در پیش روی است قربانی نشود و فرصت لازم برای اتخاذ تصمیمات در حوزه اقتصاد از دست نرود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات