بیش از 180 میلیون تومان صنایع دستی در تعطیلات نوروز امسال در بازارچه های موقت نوروزی و سیاه چادرها کهگیلویه و بویراحمد به فروش رفت.
کد خبر: ۸۸۴۶۸۴۶
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت:این هشت بازارچه موقت نوروزی از 25 اسفند پارسال تا 14 فروردین امسال در 8 شهرستان استان برپا شد که فروشندگان در 99 غرفه به عرضه صنایع دستی و هنرهای سنتی صنعتگران و هنرمندان این خطه پرداختند.
پریسا راد افزود:امسال تعداد غرفه ها نسبت به سال گذشته 20درصد افزایش داشت.
وی ادامه داد: میزان فروش در تعطیلات نوروز امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 15درصد رشد داشت.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: همچنین در کنار این بازارچه ها 19 سیاه چادر نیز گسترده شد که در آن سوغات محلی استان از جمله خشکبار،گردو،عسل و کشک و همچنین انواع غذهای محلی شامل آش دوغ و آش کارده و انواع نان های محلی استان پخت و به گردشگران و علاقمندان عرضه شد.
پریسا راد افزود:در این بازارچه ها و سیاه چادرها برای 250نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شد.
وی ادامه داد: از میان هنرهای بومی استان،دست بافته های زنان ومردان کهگیلویه وبویراحمدی از جمله گلیم،جاجیم و مفرش رکورددار بیشترین میزان فروش صنایع دستی بودند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به فرآیند تولید محصول گلیم که بیشترین فروش را داشته است گفت:گلیم بافی در این استان بیشتر توسط زنان و دختران عشایر و روستایی و در اکثر مناطق استان بافته می شود.
پریسا راد افزود: سابقه گلیم بافی در این استان بسیار طولانی و شباهت زیادی به گلیم بافی در استان فارس دارد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: از جمله ویژگی های دست بافته های استان این است که تمام مراحل تولید از جمله ریسندگی، رنگرزی و بافت در خود استان و توسط زنان و مردان همین خطه انجام می شود.
پریسا راد افزود: استفاده از نقوش اصیل و سنتی استان از دیگر ویژگی های این دست بافته ها است که بیانگر فرهنگ اصیل و تاریخ مردم کهگیلویه وبویراحمد است.
وی ادامه داد: به گفته کارشناسان این نقوش در بین استان های کشور منحصر به فرد است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در کنار دست بافته های عرضه شده در بازارچه ها و سیاه چادرها، فروش ساخته های هنری غیربومی ولی دست ساخته هنرمندان استان همچون لوازم چرمی، رودوزی های سنتی، معرق و مشبک نیز با استقبال خوب گردشگران مواجه شد.
پریسا راد افزود: در استان کهگیلویه وبویراحمد کلاس های آموزشی متعددی برای آموزش صنایع دستی استان و هنرهای بومی سایر استان ها برگزار شده است که نتایج و حاصل رنج هنرمندان در این بازارچه های موقت و سیاه چادرها در معرض دید عموم و فروش گذاشته شد.
وی با اشاره به فعالیت 16 آموزشگاه صنایع دستی در استان ادامه داد: سی رشته با کد استاندارد در این آموزشگاه ها آموزش داده می شوند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت:  متاسفانه استان کهگیلویه وبویراحمد در صادرات این محصولات خاص و بی نظیر ضعیف است و صادرات این محصولات از استان به صورت مستقیم انجام نمی شود.
پریسا راد افزود: در استان برخی تولیدکننده ها با رایزینی و برقراری ارتباط با سایر صادرکنندگان در استان های فارس، اصفهان و تهران اقدام به صادرات غیرمستقیم این محصولات به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات  می کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر تعامل نداشتن نهادهای مرتبط در بحث صادرات و نبود دفتر توسعه صادرات در استان ، کیفیت محصولات صادراتی استان نیز قابل قبول نیست و درصد کیفیت این محصولات هنوز ارتقا نیافته است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به فعالیت 66 کارگاه فعال تولید صنایع دستی گفت: پروانه تولید انفرادی برای 7640نفر از هنرمندان این بخش در سامانه این اداره کل ثبت شده و این هنرمندان تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارند.
پریسا راد افزود: نبود صادرات، نبود کارگاه های مختلف از جمله ریسندگی،رنگرزی و پرداخت و کشش، نبود تعامل و همکاری بین نهادهای مرتبط در بحث صادرات و توانمند نبودن هنرمندان برای حضور در نمایشگاه های خارجی را از جمله موانع، چالش ها و مشکلات فراروی تولید و عرضه صنایع دستی استان برشمرد.
ارسال نظرات