محمد مهدی مفتح گفت: افزایش نقدینگی زنگ خطری برای اقتصاد کشور مان است؛ از اینرو تورم یکی از معضلاتی است که گریبانگیر کشورمان شده است و دارای عوارض اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گسترده‌ای می‌باشد.
کد خبر: ۸۸۴۷۲۱۲
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۹

محمد مهدی مفتح عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره اینکه افزایش بیش از حد نقدینگی باعث بالارفتن نرخ تورم خواهد شد  اظهار داشت:  افزایش نقدینگی باعث بهم ریختن بالانس عرضه و تقاضا است و زنگ خطری برای اقتصاد کشور مان است؛ از اینرو تورم یکی از معضلاتی است که گریبانگیر کشورمان شده است و دارای عوارض اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گسترده‌ای می‌باشد.

وی با بیان اینکه در ادبیات اقتصادی منظور از تورم، افزایش سطح عمومی قیمت ها است که غالبا حالتی مداوم و برگشت ناپذیر دارد افزود: افزایش نااطمینانی در فعالیت‌های اقتصادی، محدود شدن رشد سرمایه گذاری، اختلال در تخصیص بهینه منابع اقتصادی و بازتوزیع غیر بهینه و ناعادلانه آنها بخشی از مضرات و هزینه های تورم بالا محسوب می‌شود.

مفتح بیان داشت: آنچه از بانک مرکزی انتظار می‌رود این است که باید بتواند با اجرای سیاست‌های پولی و مالی کارا و بهبود ساختارهای بانکی تورم را مهار کند .

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: نرخ‌های بالای تورم و نوسانات قابل توجه آن در اقتصاد ایران نشان از عدم اجرای سیاست‌های مناسب در جهت کاهش تورم از سوی بانک مرکزی است. با توجه به اینکه از سال ها پیش رکود آغاز شده بیکاری هم به اوج رسیده باید به سرعت شرایط رکودی کنترل شود و از عوامل دیگر برای سازماندهی شرایط اقتصادی مردم استفاده شود. این در حالی است که باید تصمیمات صحیحی در مورد شرایط تورم اتخاذ شود.

ارسال نظرات