انتخاب نوع محصول و نوع رقم نیز در جلوگیری از سرمازدگی باغات بسیار حایز اهمیت است و در این راستا در مناطقی که همواره احتمال وقوع سرمازدگی بهاره وجود دارد باید از کشت ارقام زودگل جدا خودداری شود.
کد خبر: ۸۸۴۷۴۳۲
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: علاوه بر به کارگیری روش های فعال و یا کوتاه مدت برای مدیریت مطلوب باغات به منظور جلوگیری از سرمازدگی درختان، روش های حفاظتی بلندمدت و یا غیر فعال که عمدتا تهمیدات قبل از احداث باغ را شامل می شوند نیز در جلوگیری از سرمازدگی باغات میوه نقش تعیین کننده ای دارند.

بهنام اوجاقلو با تاکید بر اینکه انتخاب محل مناسب برای احداث باغات میوه در مصون ماندن باغ از سرمازدگی بسیار تاثیرگذار است، تصریح کرد: باغات میوه باید در زمین هایی احداث شوند که هوا به خوبی در آن ها جریان داشته باشد.

وی اراضی شیبدار را بهترین مکان برای احداث باغ دانست و عنوان کرد: در انتخاب اراضی شیبدار نیز باید دقت شود شیب زمین رو به جنوب نباشد چراکه دامنه های جنوبی در اواخر اسفند و اوایل بهار گرمای بیش تری دریافت کرده و گل های درختان سریع تر باز می شوند که در چنین شرایطی در صورت وقوع سرمای دیررس بهاره یا به عبارتی سرمای تشعشعی، درختان دچار سرمازدگی خواهند شد.

اوجاقلو اضافه کرد: شیب های رو به شمال اواخر اسفند و اوایل بهار گرمای کمتری دریافت کرده و لذا گل ها دیرتر باز شده و درختان از سرمازدگی در امان می مانند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه احداث بادشکن در جهت باد غالب منطقه موجب مصون ماندن باغ از سرمازدگی جبهه ای می شود، بیان داشت: نوع خاک باغات نیز در جلوگیری از سرمازدگی بسیار مهم است به طوری که خاک های تیره رنگ به دلیل اینکه انرژی بیشتری از خورشید جذب می کنند و در زمان کاهش دما مدت زمان بیش تری حرارت به محیط انتقال می دهند، برای احداث باغ مناسب تر هستند.

وی ادامه داد: انتخاب نوع محصول و نوع رقم نیز در جلوگیری از سرمازدگی باغات بسیار حایز اهمیت است و در این راستا در مناطقی که همواره احتمال وقوع سرمازدگی بهاره وجود دارد باید از کشت ارقام زودگل جدا خودداری شود.

ارسال نظرات