تجربه تاریخی جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسائل دفاعی و امنیتی نشان می‌دهد هیچ جنگی اتفاق نیفتاده مگر این‌که کشور مهاجم خود را قوی و کشور هدف را ضعیف ارزیابی کرده است.
کد خبر: ۸۸۴۷۴۹۷
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
 به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار یدالله جوانی در یادداشتت امروز جام جم با عنوان «تغییر محاسبات دشمن با جلوه‌گری اقتدار » نوشت: تجربه تاریخی جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسائل دفاعی و امنیتی نشان می‌دهد هیچ جنگی اتفاق نیفتاده مگر این‌که کشور مهاجم خود را قوی و کشور هدف را ضعیف ارزیابی کرده است. از این تجربه تاریخی می‌توان برداشت کرد وقتی ایران در معرض تهدید دشمنان از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد همواره باید رفتارش به گونه‌ای باشد که در محاسبات دشمنان، قدرتمند جلوه کند.

هر زمانی که رفتار ما به گونه‌ای شد که دشمنان، ما را ضعیف ارزیابی کنند باید نگران جنگ و طمع آنها برای هجوم به کشورمان باشیم. سال 59 نیز حمله ارتش عراق به ایران با این تصور بود. صدام و حامیانش تصور می‌کردند ایران بعد از انقلاب دچار ضعف اساسی در قدرت دفاعی‌اش شده است و با حمله برق‌آسا می‌توانند به اهدافشان در جنگ برسند، بنابراین با توجه به این تجربه تاریخی و در معرض تهدید بودن جمهوری اسلامی ایران، باید کشورمان را در موقعیتی قرار دهیم که دشمنان در برآوردها ما را قادر به دفاع از خود ارزیابی کنند، نه این‌که ما را در موضع ضعیف ببینند، بنابراین باید همواره به دنبال تقویت بنیه دفاعی خود بوده و از انسجام و وحدت ملی بالا برخوردار باشیم.

یکی از اقداماتی که بر این اساس می‌توانیم انجام دهیم،این است که همواره بخشی از دستاوردهایمان را در حوزه دفاعی به نمایش بگذاریم. این نمایش نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران برخوردار از قدرت بازدارندگی نظامی است به این معنا که اگر کشوری ایران را مورد هجوم قرار داد، باید بداند کشورمان بلافاصله پاسخ داده و ضربه متقابل می‌زند به گونه‌ای که خسارت‌هایی برای مهاجم در پی داشته و اگر دشمن بخواهد این رویه را ادامه بدهد، عکس‌العمل ایران را شاهد خواهد بود و جنگی در می‌گیرد که در نهایت بازنده جنگ آنها خواهند بود، زیرا ملت ایران قادر به دفاع از خود است. به نمایش گذاشتن بخشی از توانمندی‌های دفاعی‌مان موجب می‌شود دشمن واقعیت‌ها را ببیند و دچار توهم نشود که ملت ایران ناتوان از دفاع خود است. رفتار دشمنان به ما نشان می‌دهد آنها نگران چه بخشی از توانمندی دفاعی ما هستند. دشمنان امروزه بشدت در حوزه برنامه موشکی ما دغدغه خود را بیان کرده و حتی در تکاپو هستند با برخی تحریم‌ها برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار داده و تهران را وادار به تجدید نظر در برنامه موشکی کنند.

همین رفتار دشمن به ما می‌گوید اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد قدرت بازدارندگی دفاعی نظامی را حفظ نماید، نباید در برنامه موشکی خود تجدید نظر کند و تنها کار، تقویت این حوزه و برنامه‌ریزی‌های بیشتر و اتمام پروژه‌هاست تا بتوانیم دقت موشک‌ها و هوشمندی آن را بالا ببریم.

با توجه به موقعیت ایران در منطقه و پایگاه‌هایی که دشمنان در اطراف ما دارند، باید مطمئن باشند در صورتی که دچار خطای راهبردی شوند، ضربه ما کوبنده و پشیمان‌کننده خواهد بود.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران


ارسال نظرات