ایندیپندنت نوشت: آلودگی هوا میتواند با کاهش سطح "کلسترول خوب" بدن که در جریان خون وجود دارد، شانس ابتلا به حمله قلبی را افزایش دهد.
کد خبر: ۸۸۴۷۵۶۱
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، ایندیپندنت نوشت: براساس تحقیقات جدید، آلودگی هوا میتواند با کاهش سطح "کلسترول خوب"  بدن که در جریان خون وجود دارد، شانس ابتلا به حمله قلبی را افزایش دهد.

در این مطالعه، شش هزار و پانصد نفر از مردم آمریکا که بین 45 تا 84 سال قرار داشتند، در معرض کربن سیاه و سفید - نشانگر آلودگی مربوط به ترافیک  - قرار گرفتند که به طور قابل توجهی موجب کاهش مقدار کلسترول HDLخون می‌شود.

مقدار بیشتری از ذرات ریز شناخته شده به نام PM2.5، که توسط سوزاندن سوخت‌های فسیلی تولید میشود، منجر به HDL کمتر در خون و در نتیجه کاهش اثرات حفاظتی بدن می‌شود.

این پژوهش می افزاید: آلودگی هوا که عمدتا نامرئی است، باعث مشکلات جدی در سلامت انسان می‌شود؛ در بنیاد قلب بریتانیا، آلودگی هوا به عنوان "قاتل خاموش" و مسئول " تغییرات بی شماری در بدن" مانند افزایش فشار خون توصیف شده است.

مقاله‌ای در این مورد در مجله تصلب شرائین، ترومبوز و عروقی زیست شناسی می‌گوید: ما دریافتیم که غلظتهای بالاتری از PM2.5  در طی یک دوره زمانی سه ماهه، HDL-P خون را پائین می‌آورد و غلظت بالاتری از کربن سیاه و سفید در طی یکسال نیز HDL-C خون را پایین می‌آورد.

حال مطالعات قبلی نیز نشان داده است: " تعداد ذرات HDL پایین در بدن، مرتبط با عارضه‌های قلبی - عروقی، و HDL-C  پایین یک عامل خطر قدیمی برای بیماریهای قلبی عروقی به شمار می‌آید."

همچنین گفته شده: "ارتباط بین آلودگی هوا و HDL در زنان قویتر است، اگر چه این ارتباط در مردان هنوز هم منفی است اما این مطالعه ارتباطی را بین آلودگی هوا و کلسترول خون نشان می‌دهد."

یکی از پژوهشگران این مطالعه می‌گوید: اگرچه که این مطالعه جدید خود نمی‍‌‌تواند شواهدی از یک ارتباط مستقیم بین آلودگی هوا و بیماری‌های قلبی باشد اما این مطالعه جالب نشان میدهد ارتباطی بین آلودگی بالاتر هوا و سطوح پایینتر کلسترول HDL که اغلب کلسترول خوب" نامیده میشود، وجود دارد".

ارسال نظرات