آتش کروز، کنترل بازار خودرو را به هم می زند؟

آتش سوزی در بزرگترین قطعه سازی کشور هم مدیران شرکتهای خودروسازی را برای تامین قطعات محصولات خود دچار نگرانی کرده و هم از جهت افزایش احتمالی قیمت خودرو فعالان و مشتریان بازار خودرو را دچار نگرانی کرده است.
کد خبر: ۸۸۴۷۵۸۸
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، کروز به عنوان یکی از بزرگترین قطعه سازی های کشور، تامین کننده عمده قطعات ایران خودرو، پارس خودرو و سایپا محسوب می ود و این آتش سوزی گسترده در این مجموعه بزرگ، قطعه این شرکتها را حداقل در کوتاه مدت با تامین برخی قطعات مورد نیاز تولید مواجه خواهد کرد.

 
شعله های آتش در کروز هم کارگران این کارخانه بزرگ را نگران کرد و هم فعالان بازار را به تحلیل شرایط وادار کرد که این آتش چقدر باعث جوش آوردن قیمت خودرو در بازار خواهد شد.
 
قیمت محصولاتی همچون خودرو به شدت به عرضه و تقاضا و شرایط فروش خودروسازان وابستگی دارد و اگر قرار باشد با این آتش سوزی تولید رو به افزایش خودروسازان با کاهش مواجه شود، آنوقت هیچ بعید نیست که طولانی شدن زمان تحویل و کاهش عرضه قیمت ها را حداقل در بازار خودرو گران کند.
 
در همین راستا فربد زاوه کارشناس خودرو در گفت‌و‌گو با میزان گفت: آتش‌سوزی اخیر در کوتاه مدت گرانی به همراه نخواهد داشت و تأثیر آن با تأخیر زمانی به بازار منتقل خواهد شد که می‌توان در بازه خاصی از تولید، با افزایش تیراژ تولید این مشکلات را رفع کرد.

وی با تاکید بر اینکه حجم خسارت وارد بسیار تعیین کننده است، بیان کرد: آتش‌سوزی اخیر نمی‌تواند دلیلی بر تقاضای خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو باشد، زیرا قیمت‌گذاری خودرو از فرمول خاصی پیروی می‌کند و تنها تقاضای افزایش قیمت به مواردی همچون افزایش حق بیمه، افزایش مزد کارگر و افزایش قیمت مواد اولیه بستگی دارد.

زاوه یادآور شد: آتش‌سوزی کروز یک اتفاق کوتاه مدت است و عاملی بر افزایش قیمت دائمی قیمت خودرو نخواهد بود، همچنین افزایش قیمت به واسطه رفتار در بازار رخ می‌دهد و زمانی که کمبودی در بازار وجود داشته باشد، قیمت‌ها دستخوش تغییر می‌شود.
 
حال باید دید شعله های این آتش به بازار سرد این روزهای خودرو سرایت می کند و یا همچنان بازار در چرت بهاری خود خواهد ماند و استارت دوباره کروز وقفه چند روزه تامین قطعه در خودروسازان را جبران خواهد کرد.
ارسال نظرات