خبرهای داغ:
دانشگاه صنعتی بیرجند با همکاری سازمان­ها و نهادهای مرتبط با موضوع سرمایه­گذاری و صنعت در ابتدای سال تولید و اشتغال، اقدام به برگزاری کنفرانس فرصت­های سرمایه­گذاری در حوزه صنعت استان خراسان جنوبی نموده است.
کد خبر: ۸۸۴۷۷۳۶
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، دکتر ابوالفضل فورگی‌نژاد، دبیر کنفرانس فرصت­‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت استان خراسان جنوبی، در آستانه برگزاری کنفرانس در پیامی به تشریح اهداف و برنامه‌های کنفرانس پرداخت.

پیشرفت ملی بدون رشد و توسعه متوازن کلیه مناطق کشور محقق نخواهد گشت. یکی از مهمترین المان­هایی که رشد و پیشرفت یک منطقه را به دنبال دارد، توسعه صنعتی محسوب می­شود. جهت نیل به توسعه صنعتی و بهبود شاخص­های تولید واشتغال، شناسایی و اولویت گذاری فرصت­های سرمایه­گذاری در بخش­های مرتبط با صنعت امری ضروری است.

بدین منظور دانشگاه صنعتی بیرجند با همکاری سازمان­ها و نهادهای مرتبط با موضوع سرمایه­گذاری و صنعت در ابتدای سال تولید و اشتغال، اقدام به برگزاری کنفرانس فرصت­های سرمایه­گذاری در حوزه صنعت استان خراسان جنوبی نموده است.

مهمترین هدف تعریف شده برای این کنفرانس که در تاریخ 30 و 31 فروردین برگزار خواهد گردید، ارائه راه­کارهای عملی برای مناطق مستعد و توسعه نیافته و به طور خاص استان خراسان جنوبی توسط اندیشمندان، اساتید، محققان و مدیران اجرایی خواهد بود. به منظور کمک به توسعه استان، استاندار محترم خراسان جنوبی 8 نفر از افراد رده بالای نهادها و سازمان­های اقتصادی کشور را برای شرکت در کنفرانس دعوت نموده است.

علاوه بر آن دستگاه­های اجرایی استان بسته به ارتباط موضوعی افراد موثر وزارت­خانه­ها را برای حضور در کنفرانس دعوت نموده­اند. امید است با حضور نهادهای سرمایه­گذاری و مسئولان اجرایی در کنار محققان و نظریه­پردازان، مسیر توسعه در قالب برنامه­های پیش بینی شده برای استان خراسان جنوبی روشن­تر از قبل گردد.

به شکل واضح می­توان گفت که استان خراسان جنوبی در اندازه پتانسیل­های آن در بسیاری از شاخص­ها رشد نیافته است و امکان رشد با توجه به ظرفیت­های آن فراهم است. این استان با داشتن نزدیک به 10 درصد از وسعت کشور و منابع معدنی فراوان، از صنایع معدنی درخور منابع موجود برخوردار نیست و پتانسیل معدنی آن به تنهایی می­تواند یکی از مبانی رشد استان باشد. همچنین در برخی محصولات کشاورزی مانند زرشک، زعفران، پنبه و عناب با توجه به حجم تولید بالا، قابلیت استقرار صنایع مرتبط وجود دارد.

هم مرزی با افغانستان نیز ظرفیت پنهان استان محسوب می­شود که با ارائه راه­کارهای مناسب باید آشکار شود. شاهد هستیم که برخی محصولات کشاورزی کشور افغانستان از استان خراسان جنوبی عبور کرده و در استان­های همجوار به محصولات متنوع تبدیل می گردند و برعکس آن بسیار از محصولات استان­های همجوار از راه­های این استان عبور کرده و از مسیر گمرک‌ها و بازارچه­های مرزی استان راهی کشور افغانستان می­گردند.

هر بخش استان در موضوعات متعدد اگر مورد بررسی دقیق و مو شکافانه قرار گیرد، نشان می دهد که ظرفیت­های پنهان استان بیشتر از سرمایه­گذاری­های انجام شده در بخش­های مختلف است. با توجه به اینکه شاهد هستیم در بسیاری از مناطق کشور ظرفیت سرمایه­گذاری به حد اشباع نزدیک شده است، در صورت معرفی درست و دقیق فرصت­های سرمایه­گذاری استان امکان جذب سرمایه­ها فراهم است.

یکی از مواردی که در کنفرانس فرصت­های سرمایه­گذاری بر خلاف کنفرانس­های رایج در نظر گرفته شده، امکان ارسال طرح­های صنعتی است که هم­خوانی لازم با شرایط منطقه را داشته باشند. طرح­هایی که مزیت­های نسبی استان در آن­ها لحاظ شده باشند، می­توانند در پنل­های طراحی شده کنفرانس مطرح شوند. به منظور غنی‌تر شدن این بخش از کنفرانس، علاوه بر اشخاص حقیقی، سازمان­ها و نهادهای استان نیز طرح­های شاخص را در پنل­ها مطرح خواهند نمود. دراین کنفرانس شش پنل رویکرد توسعه صنعتی استان خراسان جنوبی، فرآوری مواد معدنی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه تجارت، سرمایه­گذاری و منطقه ویژه اقتصادی برگزار خواهد شد.

پنل رویکرد توسعه صنعتی استان خراسان جنوبی با هدف مطرح شدن رویکرد صنعتی استان خراسان جنوبی، با نگاه پایش صنعت حال و آینده برگزار خواهد گردید. شناسایی دقیق پتانسیل­های طبیعی و معدنی موجود و مزیت­های رقابتی آن­ها و نیز شناخت زیرساخت­های علمی، صنعتی و معدنی و نیز وضعیت منابع انسانی مقیم یا قابل جذب می­تواند رویکرد کلی توسعه استان خراسان جنوبی را مشخص کند. به عنوان مثال صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی مانند زرشک، زعفران و عناب و گیاهان دارویی، صنایع معدنی و انرژی­های پاک محصول باد و آفتاب بی­زوال، هرکدام یک مسیر توسعه را پیش روی ما می­گذارند.

در پنل فراوری مواد معدنی به معرفی مواد استراتژیک استان خراسان جنوبی شامل زغال‌سنگ، مس، طلا، منیزیت، بنتونیت و سنگهای تزیینی و پراکندگی آنها در استان پرداخته خواهد شد. مزایای فراوری و بحث فنی و اقتصادی و توجیهی سرمایه‌گذاری ، مشکلات پیش روی توسعه صنعت فراوری برای هر یک مواد به ترتیب اولویت مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین راهکارهای پیشنهادی در رفع این موانع در بخش‌های مختلف ارائه خواهد گردید. همچنین با توجه به اینکه در دانشگاه های مختلف استان خراسان جنوبی اعم از دانشگاه بیرجند، صنعتی بیرجند، پیام نور و دانشگاه آزاد و ... تخصص های متنوعی از رشته‌های مرتبط با مواد معدنی وجود دارد که در شرق کشور بی‌همتاست و قطب دانشگاهی می باشند، لزوم ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه تخصصی در استان، راهکارها و چالش‌های مرتبط با آن به بحث گذاشته خواهد شد. این پنل با حضور نمایندگانی از بخش‌های مختلف جامعه معدنی اعم از معدنداران، سرمایه‌گذاران، اساتید دانشگاه، مؤسسات ارائه‌دهنده تسهیلات و شخصیتهای حقیقی و حقوقی تصمیم گیرنده در استان خراسان جنوبی به بیان مشکلات موجود در هر زمینه و راه حل‌های ممکن خواهد پرداخت.

یکی دیگر از پنل­هایی که در روز اول کنفرانس برگزار خواهد گردید پنل فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد بود. این پنل با هدف کلی ایجاد ارتباط بین شرکت­های کوچک و نوپا در حوزه­ی فناوری اطلاعات شکل گرفته است. از دیگر دستاوردهای مورد انتظار این پنل می‌توان به آشنایی با سیاست و رویکرد کلی شرکت­های بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات برای همکاری با شرکت­­های کوچک و تازه تاسیس اشاره نمود. طرح­های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این پنل فرصت ارائه پیدا خواهند نمود.

پنل توسعه تجارت با هدف فراهم نمودن بستری جهت تعامل و گفتگو بین سرمایه­گذاران و تجار داخلی و خارجی با مسئولین استانی و کشوری، بررسی مشکلات دو طرف و ارائه راهکارهایی برای برطرف نمودن آن­ها جهت شکوفا نمودن پتانسیل­های اقتصادی استان، در روز اول کنفرانس برگزار خواهد گردید.

يكي از مهمترين اهداف اقتصاد كلان، رشد و توسعه اقتصادي است. بر همين اسـاس، دستيابي به رشد و توسعه اقتصادي هدفي است كه تمامي دولت ها و برنامه‌ريـزان اقتصـادي در جهان بر آن تأكيد دارند. از طرفي در تمامي نظريات و الگوهاي رشد، سرمايه به عنوان موتـور محركه و عامل قوي رشد و توسعه اقتصادي در نظر گرفته شده است. در پنل سرمایه­گذاری، با هدف قرار دادن توسعه اقتصادی، راهکارهای جذب سرمایه برای استان خراسان جنوبی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از اهداف پنل می‌توان به مواردی از قبیل معرفی مزیت‌های نسبی استان و طرح‌های کلان توسعه‌ای جهت سرمایه‌گذاری، معرفی روش‌های مناسب تامین سرمایه و سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی و دولتی برای کارآفرینان استان، ارائه طرح های کارافرینی با تمرکز بر مزیت‌های رقابتی استان در سه حوزه معدنی، کشاورزی و صنعتی و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در استان اشاره نمود.

در روز دوم کنفرانس پنل منطقه ویژه اقتصادی با رویکرد معرفی توانمندی‌های منطقه ویژه­ی اقتصادی استان خراسان جنوبی و ایجاد فرصت­های شغلی جدید در منطقه ویژه اقتصادی برگزار خواهد گردید. منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با عنایت به خصوصی بودن آن از چابکی قابل توجهی برخوردار بوده و رشد سرمایه گذاری در منطقه ویژه به نسبت سایر نقاط استان به شکل ملموس و عینی بالاتر است.

و سخن آخر اینکه با ایجاد همدلی و حفظ آن بین کلیه دست­اندرکاران اعم از دولتی و خصوصی، محققان، کارآفرینان و مسئولان امکان توسعه و رشد استان وجود دارد. استان خراسان جنوبی وسیع، اما کم جمعیت است برنامه­ریزی برای نگه­داشت جمعیت استان وظیفه تمامی مسئولان است.

ابوالفضل فورگی نژاد

دبیر اولین کنفرانس ملی فرصت­های سرمایه ­گذاری در حوزه صنعت خراسان جنوبی

ارسال نظرات
پر بیننده ها