مديركل ميراث فرهنگي زنجان:

مرمت اضطراري خانه تاريخي حكيميان با50 ميليون تومان

مرمت خانه تاريخي حكيميان شهر زنجان با 50 ميليون تومان هزينه مرمت اضطراري براي اين بنا انجام شده است و 450 ميليون تومان تامين اعتبار براي شروع طرح مرمت آن صورت گرفته است.
کد خبر: ۸۸۴۷۷۹۲
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مديركل ميراث فرهنگي زنجان گفت: سونداژهاي اوليه صورت گرفته نشان مي دهد كه اين بنا متعلق به دوران مظفرالدين شاه قاجار است كه مراحل نهايي ثبت خود را طي مي كند و اميدواريم تا پايان ارديبهشت ماه با دريافت لوح ثبتي آن دغدغه حفاظتي ما در خصوص خانه تاريخي حكيميان از بين برود.

يحيي رحمتي افزود: بناي خانه حكيميان در دهه 80 توسط سازمان مسكن و شهرسازي استان زنجان تملك مي شود و پس از رايزني هاي صورت گرفته در سال 94 به صورت 10 ساله در اختيار اداره كل ميراث فرهنگي زنجان قرار مي گيرد.

وي در خصوص برنامه هاي ميراث فرهنگي ، براي اين بنا اظهار داشت: اداره كل ميراث فرهنگي هنگام تحويل بنا از سازمان مسكن و شهرسازي متعهد شده كه علاوه بر حفاظت، مرمت و احياي بنا، كاربري ويژه شهري با موضوعيت گردشگري و جاذبه هاي تاريخي براي آن تعريف كند.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان درباره كاربري در نظر گرفته شده براي خانه تاريخي حكيميان زنجان گفت: اولويت ما در مرحله اول نگهداري از اين بناي دوره قاجاريه است و آنچه براي اين بنا پيش بيني شده تبديل آن به موزه فرهنگ عامه استان به منظور احياء فرهنگ و سنت هاي رايج استان، فرهنگ و سنن در حال فراموشي و يا فرهنگ و سنت هايي است كه فراموش شده اند.

رحمتي تصریح کرد: تا كنون 50 ميليون تومان هزينه مرمت اضطراري براي اين بنا انجام شده است و 450 ميليون تومان تامين اعتبار براي شروع طرح مرمت آن صورت گرفته است.

وي در خصوص پيشينه اين بنا عنوان كرد: ما كمتر بنايي از آن دوره در زنجان داريم كه سرپا باشد. خانه تاريخي حكيميان از دو بنا تشكيل شده كه يكي از آنها متعلق به دوره مظفرالدين شاه قاجار است و مساحتي بيش از 900 متر دارد . بناي ديگر متعلق به اواخر دوره پهلوي اول و اويل پهلوي دوم است كه بيش از 200 متر مساحت دارد. مجموع مساحت اين دو بنا 1200 متر است.


ارسال نظرات
آخرین اخبار