خبرهای داغ:
رئیس موسسه روایت سیره شهدا گفت: مردم امروز نیازمند شناختن ویژگی های یک کاندید اصلح هستند که تبیین این ویژگی ها بر اساس الگوهای اسلامی بر عهده حوزویان است.
کد خبر: ۸۸۴۸۱۱۷
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
ارکان سه گانه زندگی شهدا/با نگاه غربی به اقتصاد ، مشکلات همچنان باقی خواهد ماند
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری شامگاه یکشنبه در مراسم دومین شب یادواره شهدای مدرسه علمیه حقانی قم  اظهارداشت: روحانیت در تداوم انقلاب اسلامی نقش مهمی دارد که می‌توان روشنگری و امیدبخشی را از وظایف خطیر این قشر در این برهه از زمان برشمرد.

وی افزود: مردم باید همواره در انتخاب‌های خود دقت داشته باشند چرا که انتخابات از موضوعات تعیین کننده در سرنوشت همه مردم است.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: نقش روحانیت در عرصه انتخابات تبیین ویژگی‌ها بر اساس الگوهای اسلامی است، لذا باید در این عرصه از وجود علماء استفاده کرد، همچون نقش فقهایی که همیشه با نگاه اسلامی در حال رصد قوانینی هستند که به تصویب مجلس می‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری افزود: روحانیت در عرصه جامعه اسلامی همچون امامت جماعت یک قدم در تمامی عرصه‌ها همچون خدمت به مخلوقات، ورع و... باید جلوتر و پیش قدم باشد؛ چرا که در این صورت می‌توانند نقش خوبی را در عرصه جامعه اسلامی داشته باشد.

وی بیان داشت: در بحث تحقق جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی، روحانیت باید پیشگام معارف الهی باشد و خدمتش خالصانه و صابر در برابر مشکلات باشد.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا افزود: معنویت و عشق به خدای متعال شهدا را به نقطه‌ای رساند که در کنار خدا قرار گرفتند، لذا باید قیمت خود را به اندازه تقرب به خدا قرار دهیم چرا که اگر کسی خود را به کمترین قیمت ممکن بفروشد شیطان به راحتی می‌تواند بر او تسلط پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری گفت: روحانیت همواره باید برای نقش آفرینی در تمامی عرصه‌های جامعه خود را آماده کند و این امر زمانی محقق می‌شود که با درس خواندن، توسل و امداد گرفتن از خداوند همراه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سه پیام اساسی بهترین بهره‌ای است که از مجلس شهدا می‌توان برد اظهار داشت: وقتی در جامعه الگو بودن اهل‌ بیت (ع) را مطرح می‌کنیم که الگوی معرفی شده توسط قرآن هستند، عده‌ای شبهه‌ای مطرح می‌کنند و آن این است که آن‌ها معصوم بودند و خداوند اراده کرده بود پاک باشند البته بزرگان دین برای این شبهه پاسخ‌های متعددی داده‌اند.

رئیس موسسه فرهنگی سیره شهدا ادامه داد: ولی موضوعی که اینجا مد نظر قرار می‌گیرد این است که اگر به واسطه شهدا با مردم حرف بزنیم چنین شبهه‌ای پیش نمی‌آید، بنا بر آیه قرآن کریم شهدا هم می‌توانند در کنار معصومین(ع) مورد توجه خداوند قرار گیرند، آیه 69 سوره نساء شهدا را برای ما الگو قرار داده و با این‌که آنان معصوم نبودند، ولی خداوند آن‌ها را در معیت معصومین قرار می‌دهد.

این محقق و پژوهشگر حوزه با اشاره به اینکه امام راحل و مقام معظم رهبری بارها بر الگو قرار دادن شهدا در تاریکی‌ها و پیچ و خم‌های زندگی سفارش کرده‌اند ابراز داشت: خداوند نعمت معیت معصومین که بارها در قرآن آن را وسیله رهایی از عذاب ذکر می‌کند را به شهدا عطا کرده است.

حجت الاسلام  والمسلمین ماندگاری با تاکید بر اینکه چون شهدا قطعاً جزو نجات‌یافتگان و در معیت امامان و معصومین هستند می‌توانند الگوی ما باشند گفت: آنان سه کار اساسی انجام دادند که این سه رکن، ارکان سبک زندگی دینی هستند و ما می‌توانیم امروز این ارکان را اجرا کرده و در این دوران خود را در معیت معصومین حس کنیم.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا در ادامه به تبیین این سه رکن در زندگی شهدا پرداخت و گفت: نخستین نکته این است که نگاه ما به همه مسائل، باید نگاه دینی باشد، بزرگ‌ترین آسیب ما در دو عرصه سیاست و اقتصاد به واسطه نداشتن نگاه دینی به این دو و وارداتی بودن آن‌ها است.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه در اوایل انقلاب برخی شبهه وارد می‌کردند که علما به واسطه شأنشان نباید وارد عرصه سیاست شوند، افزود: سیاست ما عین دیانت ما است و امروز مشکلات ما به واسطه نگاه غیر دینی به سیاست است، شهدا به ما آموختند که می‌توان با نگاه دینی به سیاست وارد شد و آن را از آلودگی پاک کرد.

وی با اشاره به اینکه در تمام عرصه‌های مختلف از جمله شادی، ازدواج، اقتصاد و... باید معیارهای دینی را در نظر گرفت تصریح کرد: دوری از اقتصاد اسلامی و ورود الگوهای غربی به این حوزه موجب شده نگاه کسبه نگاهی کاملاً دنیایی باشد و مسائلی همچون انفاق و برکت الهی جایی در کسب و کار نداشته باشد و صرفاً از دریچه سود و زیان به کسب و کار نگاه کنند؛ تا وقتی این نگاه در جامعه تغییر نکرده و جای خود را به اقتصاد اسلامی ندهد نمی‌توانیم توقع حل شدن مشکلات را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین  ماندگاری با بیان اینکه لازمه نگاه دینی به مسائل، ایجاد معرفت دینی در جامعه است، اظهار داشت: روحانیون باید برای معرفت‌دهی به مردم وارد صحنه شوند، دشمن از ایجاد معرفت دینی در مردم ناراحت و عصبانی است، اگر شهدا به مقام معیت رسیدند به واسطه دریافت این معرفت از علما بود.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا افزود: اگر مسئولان سیاسی کشور در هر مقطعی که می‌خواستند کاری انجام دهند و یا مشکلی داشتند، می‌گفتند، نمی‌دانیم و برای یافتن راهکار حل آن به سمت علما و مراجع می‌رفتند، کشور دچار بحران‌های سیاسی نمی‌شد، خود مرجع پنداری، در تمام امور دلیل آسیب‌های جدی وارد شده به کشور در حوزه‌های مختلف است.

وی رعایت دین در زندگی را دومین رکن زندگی شهدا ذکر کرد و بیان داشت: در سیاست و اقتصاد بزرگ‌ترین آسیب جدی این است که علاوه بر نبود نگاه دینی، حلال و حرام در آن‌ها رعایت نمی‌شود؛ شهدا اگر الگو هستند به واسطه رعایت حدود الهی بود. حدود الهی در عرصه سیاست رعایت نمی‌شود، آبروی مؤمن به راحتی ریخته می‌شود و رمز رسیدن به این رعایت اقتدا به روحانیت است.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری، سومین اصل زندگی شهدا را استقامت دینی ذکر کرد و گفت: در طول تاریخ افراد زیادی بودند که بیشتر عمر خود را صرف خدمت به اسلام کردند، ولی در واپسین لحظات به دلیل نداشتن استقامت در دین دچار لغزش شده و به انحراف کشیده شدند.

وی ادامه داد: ثبات قدم و استقامت در دین مهم است، انقلابی بودن مهم نیست، انقلابی ماندن مهم است و این یعنی عاقبت به خیری. برخی‌ها 50 سال همراه شهدا، امام و رهبری بودند ولی الان دچار لغزش شده و گرفتار انحراف شده‌اند.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: این سه رکن، ارکان زندگی شهدا بود که آنها را به مقام معیت در کنار معصومین نائل کرد و ما نیز باید امروز با تبلیغ و گسترش این سبک زندگی در جامعه و ایجاد نگاه دینی، رعایت دینی و استقامت دینی در جامعه راه رسیدن به سعادت و گذر از مشکلات و بحران‌ها را به خوبی طی کنیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها