رزاقی در گفتگو با «بسیج»:

نتوانستند مالیات از قشر پولدار جامعه دریافت کنند

ابراهیم رزاقی گفت: متاسفانه دولت یازدهم نتوانسته درآمدهای مالیاتی از قشر پولدار جامعه را دریافت کند که نشان از نوعی عدم پایبندی به متن و روح قانون است.
کد خبر: ۸۸۴۸۲۳۶
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴

ابراهیم رزاقی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: بخش جاری هزینه دولت 3.5 برابر شده یعنی ریخت و پاش دولت زیاد شده است به خصوص نهاد ریاست جمهوری که  افزایش چشمگیری در افزایش نرخ حقوق کارمندان داشتند ولی بودجه مسکن مهر نصف شده که نشان دهنده ساختار ناصحیح دولتی است.

وی با بیان اینکه دولت قربانیان اقتصادی را در نظر نگرفته است افزود: انتظار می‌رود ایجاد اشتغال، حمایت از تولید داخل، کاهش واردات، پرداخت یارانه به تولیدکنندگان از سوی دولت یازدهم برای آسیب دیدگان اقتصادی قرار بگیرد ولی متاسفانه چنین روشی از سوی دولت مشاهده نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: متاسفانه دولت یازدهم از فاسدان اقتصادی مالیات دریافت نمی‌کند و درصدد هم نیست که پولداران شناسایی کند . از آنجایی که سیاست‌های مالی از اهمیت فراوانی برخوردارند سیاست‌های مالیاتی نیز بخش مهمی از سیاست‌های مالی است. نظام مالیاتی کارآمد امکان رشدهماهنگ بخش‌ها و توسعه اقتصادی را بوجود می‌آورد.

رزاقی بیان داشت: یکی از مهمترین و اصولی ترین راه های افزایش درآمدهای مالیاتی،  تحقق اهداف درآمدی است در جهت اخذ مالیات از قشر متمکن و پولداران جامعه است. متاسفانه دولت یازدهم نتوانسته درآمدهای مالیاتی از قشر پولدار جامعه را دریافت کند که نشان از نوعی عدم پایبندی به متن و روح قانون است.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: دولت باید بتواند ارتقای سطح تمکین مالیاتی مودیان پولدار را فراهم آورد تا فرار و اجتناب مالیات یکاهش و سطح تمکین مالیات برای پولداران افزایش پیدا کند. لذا اعمال جریمه برای فرار از مالیات و تعقیب مودیانی که حاضر به پرداخت مالیات نیستند را مورد جدیت قرار دهد. دولت تساوی در مالیات پرداختی را رعایت نمی‌کند. به این معنی که افراد کشور از نظر پرداخت مالیات فارغ از موقعیت اجتماعی، سیاسی و مالی در برابر قانون مالیاتی مساوی باشند و برخی افراد نتوانند  با اعمال نفوذ از پرداخت مالیات شانه خالی کنند.

به گزارش خبرگزاری بسیج،  باید توجه داشت که ترغیب به تمکین مالیاتی زمانی موثر است که مدیریت، پیش بینی‌های لازم جهت کشف و تنبیه موارد عدم تمکین را انجام داده باشد. از اینرو دولت قبل از هر چیز می بایست به شناسایی افرادی که فرار مالیاتی دارند را انجام دهد و باید سازوکار لازم رسیدن به اخذ مالیات از پولداران را تعبیه کند.

ارسال نظرات