دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به گذشت بیش از ۱۰ سال از شروع طرح پزشک خانواده، نبود زیرساخت‌های لازم را از دلایل اجرایی نشدن سراسری آن عنوان کرد و گفت: برنامه پزشک خانواده به خوبی مدیریت نشده است.
کد خبر: ۸۸۴۸۵۳۴
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، یعقوب شیویاری، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم مبنی بر عدم اجرای سراسری پزشک خانواده در کشور گفت: علی رغم اینکه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در برنامه 5 ساله ششم قرار داشت، بنا به دلایلی همچون نبود منابع مالی و نیروی انسانی مناسب، در اکثر مناطق کشور عملی نشد و نتیجه پایلوت در چند استان نیز که از قبل پیش بینی شده بود به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفت.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم افزود: با شروع طرح تحول نظام سلامت اجرای پزشک خانواده به عنوان یکی از اهداف این طرح در دستور کار گرفت که در صورت اجرای آن تحول اساسی در عرصه بهداشت و درمان کشور صورت می‌گرفت.

شیویاری، با بیان اینکه پزشک خانواده تحت شعاع برنامه‌های دیگر قرار گرفت تصریح کرد: پزشک خانواده باید یک برنامه مداوم باشد و چون می‌تواند مشکلات بهداشت و درمان را در روستاها حل کند پایان ناپذیر نیست و اگر اجرایی شود تاریخ برای پایان آن وجود ندارد.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به گذشت بیش از 10 سال از شروع این طرح نبود زیرساخت‌های لازم را از دلایل اجرایی نشدن سراسری طرح پزشک خانواده عنوان کرد و گفت: اگر این طرح 10 ساله هم باشد بعد از پایان آن باید تداوم یابد.

برنامه پزشک خانواده به خوبی مدیریت نشده است

افزود: پزشک خانواده باید دائمی باشد تا مردم همیشه بتوانند به او مراجعه کنند، درست است که در بعضی موارد پزشکان به جای یکدیگر جایگزین می‌شدند اما برنامه باید سرجایش می‌ماند، به نظر من برنامه پزشک خانواده خوب مدیریت نشده و منابع مالی که برای این امر اختصاص داده بودند در جاهای دیگر هزینه شد از طرفی نیروی انسانی لازم برای این امر آموزش ندیدند و فرهنگ سازی لازم صورت نگرفت.

با اشاره به روند اجرای پزشک خانواده در حال حاضر بیان داشت: در برنامه ششم توسعه اشاره شد که این طرح جزو برنامه‌های وزارت بهداشت است که نه تنها در سطح روستاها بلکه باید از حاشیه‌ها شروع شده و به شهرها برسد.

در پاسخ به این سؤال که قرار بود مدل اصلاح شده پزشک خانواده برای اجرای سراسری تدوین شود افزود: در بعضی از استان‌ها مانند فارس و مازندران به صورت پایلوت انجام شده است که آنها باید گزارش نهایی خود را به دولت، مجلس و وزارت بهداشت ارائه دهند تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود و در همه استان‌ها انجام شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

با بیان اینکه دولت و وزارت بهداشت در سال 96 به صورت مدیریتی و با نظارت کامل این طرح را اجرایی می‌کند تأکید کرد: اگر این طرح اجرایی شود اکثر مشکلاتمان در حوزه سلامت حل می‌شود.

در پاسخ به سؤالی مبنی بر ثبت خدمات تشخیصی درمانی بیان داشت: ثبت خدمات تشخیصی درمانی در پرونده‌های سلامت علی رغم اینکه به تمامی خانه‌های بهداشت سیستم رایانه‌ای با تجهیزات کامل ارائه شده است به دلیل نبود نیروی انسانی کافی به صورت ناقص انجام می‌شود به طور مثال پزشکی که می‌خواهد به روستایی برود و با 50 بیمار مواجه شود نمی‌تواند هم معاینه کند و هم آموزش دهد و هم پرونده الکترونیک را ثبت کند.
با اشاره به اینکه ثبت خدمات تشخیصی درمانی نیازمند وجود یک تیم است متذکر شد: البته برای این کار تیم سلامتی داشتیم که قرار بود به همه این کارها رسیدگی کند اما خوب مدیریت نشد و نقاط ضعف آن زیاد است، در صورتی که این موارد در برنامه 5 ساله ششم بررسی و نظارت کامل داشته باشد پزشک خانواده به بهترین نحو می‌تواند به مردم خدمات دهد.

در پاسخ به این سؤال که با توجه به نزدیک شدن به پایان کار دولت یازدهم و سرانجام برنامه پزشک خانواده گفت: در برنامه 5 ساله ششم این موضوع به قانون تبدیل شده است و با تغییر دولت پابرجا خواهد بود.

افزود: از دلایلی که برنامه پزشک خانواده هنوز سراسری نشده و بر زمین مانده برخورد سلیقه‌ای با اجرای آن و عدم اجرای دقیق قانون بوده است چرا که یک قانون زمانی قابلیت اجرایی پیدا می‌کند که مدون باشد و منابع مالی آن در جای خود هزینه شود در غیر این صورت نظارت کافی نخواهد شد و به اهداف مورد نظر نمی‌توان رسید که امیدواریم هر دولت و شخصی که در رأس امور سلامت کشور قرار بگیرد این قانون را اجرا کند.

 

ارسال نظرات