کلید آب بندان خوش نشان برای باز گشایی دریچه نمی چرخد!
با وجود چشمه ها و رودخانه متعدد در مناطق بالادست ساری و وفور آب در منطقه، اما خزانه های برنج در دشت فریم از بی آبی رو به موت بوده و کشاورزان برای احیا، منتظر پیدا شدن کلید آب بندان هستند!
کد خبر: ۸۸۴۸۶۸۳
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، با وجود چشمه ها و رودخانه متعدد در مناطق بالادست ساری و وفور آب در منطقه، اما خزانه های برنج  در دشت فریم از بی آبی رو به موت بوده و کشاورزان برای احیا، منتظر پیدا شدن کلید آب بندان هستند!
با شروع فصل فعالیت های کشاورزی به ویژه موسم خزانه گیری شالی،  کشاورزان مناطق بالادست ساری همچون سایر شالیکاران، از روزها و هفته های قبل اقدام به آماده سازی و قرار دادن بذور در خزانه های شالی دشت ها کردند.
 با گذشت چندین روز و هفته از زمان مناسب خزانه گیری علی رغم بارندگی و وجود ذخائر آبی خوب در مناطق اطراف دشت فریم دودانگه ساری، برخی از خزانه شالی به دلیل فقدان مدیریت آبی متولیان، از بی آبی در رنج بوده و رو به مرگ است.
 در حالیکه نهر ها و رود های منطقه به لحاظ  بارندگی نرمال در فصل زمستان، شرایط مناسبی را در تامین آب فصل زراعت به وجود آورده، اما متولیان بومی آب(میراب) کم آبی دشت ها را عاملی در نرسیدن آب به خزانه ها می دانند و کشاورزان را عملا با نگرانی در ادامه زراعت شالی روبرو می سازند.
 گرچه آب نهر ها و رودهای منطقه به شکرانه خدا سالی خوب را نوید می دهد، و اگر تدابیر جدید متولیان برای پیش بینی کم آبی جدی و مورد تائید باشد، اما آب بندان تعبیه شده دشت فریم که لبریز از آب است می تواند جبران کم آبی نماید، که به نظر می رسد به دلیل در دست رس نبودن "کلید" آن، شالیکاران همچنان معطل باز گشایی دریچه آبی در وقت نیاز باشند!
لذا شایسته است مسئولین و متولیان با تدابیر مناسب در جهت یاری شالیکاران و کشاورزان زحمت کش بشتابند و نگذارند موضوع عدم بازگشایی دریچه آب بندان دشت فریم  و گم شدن کلید آب بندان به سوژه هنرمندان و طنزپردازان تبدیل شود. 
     
ارسال نظرات
پر بیننده ها