پیگیری «بسیج» از اوضاع آشفته نرخ دستمزد کارگران -36
رجبی گفت: ما از لحاظ قانونی هرساله نسبت به اندازه تورم افزایش حقوق و دستمزد داریم اما چون پایه حقوق کارگران بسیار پایین است؛ کفاف زندگی کارگران را نمی دهد .
کد خبر: ۸۸۴۸۶۹۶
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، تعیین دستمزد کارگران هرساله در شورای عالی کار با حضور نمایندگانی از دولت، کارفرمایان و کارگران مشخص می شود.

تعیین این دستمزد به هر اندازه ای که باشد اغلب کفاف زندگی روز مره کارگران را نخواهد داد نکته جالب این است که اغلب دستمزدها بر اساس میزان تورم سالیانه تعیین می شود اما دولت ها به خاطر اینکه میزان تورم واقعی را اعلام نمی کنند همواره کارگران متضرر می شوند.

بسیج در نظر دارد تا طی چند گزارش پیوسته موضوع تعیین دسمزد کارگران رادر سال 96 پیگیری کند لذا بر آن شدیم تا با چند تن از نمایندگان و کارشناسان گفتگو کنیم.

طی گزارش های پیشین برخی از نمایندگان سابق مجلس و نمایندگان شورای عالی کار در خصوص تعیین دستمزد کارگران اظهار نظر کردند.اما در راستای ادامه گزارش ها، گفتگویی با عبد الکریم رجبی، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد.

رجبی گفت: این میزان دستمزدی که اعلام شده است کفاف زندگی حداقلی کارگران را هم نخواهد داد از لحاظ قانونی ما هرساله نسبت به اندازه تورم افزایش حقوق و دستمزد داریم اما چون پایه حقوق کارگران بسیار پایین است؛ کفاف زندگی کارگران را نمی دهد.حتی امسال که این حقوق نزدیک به 1 میلیون تومان رسید، بازهم کم است.

90 درصد کارگران زیر خط فقر زندگی می کنند

نماینده سابق مجلس با بیان این مطلب که باید در زمینه تعیین دستمزد کارگران تجدید نظر شود؛ ادامه داد: لازم است در این زمینه یک تجدید نظری انجام شود؛ اکنون بالای 80 تا 90 درصد از کارگران کشور زیر خط فقری که خود دولت اعلام کرده، زندگی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس چون ما پایه حقوق کارگران پایین در نظر گرفته شده است؛ افزایش سالانه آن بر اساس قانون و معادل تورم سالیانه است؛ به اندازه ای محسوس نیست.

ارسال نظرات