باید میزان مصرف آب هم بصورت مجاز و هم غیر مجاز تفکیک و محاسبه شود و ضروری است سازمان جهاد کشاورزی در زمینه استفاده یهینه آب در بخش کشاورزی اهتمام جدی داشته باشد.
کد خبر: ۸۸۴۸۹۵۳
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، استاندار زنجان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، با بیان اینکه شرایط مناسبی در حوزه منابع آبی نداریم، اظهار کرد: شرایط کم آبی و تهدیدات فعلی در این خصوص باید به نحو مناسبی برای عموم مردم اطلاع رسانی شود و جامعه کشاورزی استان باید از محدودیت های موجود در حوزه آبی اطلاع یابند.

اسداله درویش امیری از دبیرخانه شورای حفاظت منابع آب استان خواست تا رویکرد فعلی برگزاری جلسات را تغییر دهند و افزود: باید از مرحله ارائه اطلاعات در خصوص شرایط فعلی منابع آب استان عبور کنیم و برای ارائه راهکارهای عملیاتی و اجرایی موثر گام برداریم.

مقام عالی اجرایی استان استفاده بهینه از منابع و ثروت آب را ضروری برشمرد و تاکید کرد: آب به منزله سرمایه و ثروتی است که در اختیار داریم و نیازمند بهره برداری صحیح از آن هستیم.

استاندار زنجان افزود: رویکرد بهره برداری و رفع نیاز از این ثروت مهم ملی باید مورد تاکید همه متولیان و عموم مردم باشد چراکه برداشت بیش از نیاز از منابع آبی موجب آسیب های جبران ناپذیری به ذخایر آبهای سطحی و زیرزمینی خواهد شد.

وی به موضوع مصرف آب در استان و کشور نیز اشاره کرد و اظهار داشت: باید میزان مصرف آب هم بصورت مجاز و هم غیر مجاز تفکیک و محاسبه شود و ضروری است سازمان جهاد کشاورزی در زمینه استفاده یهینه آب در بخش کشاورزی اهتمام جدی داشته باشد.

درویش امیری به وجود 7 هزار و 369 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان اشاره کرد و یادآور شد: این تعداد حلقه چاه غیرمجاز بین یک تا بیش از 10 لیتر بر ثانیه آب مصرف می کنند و تاکنون توفیق چشمگیری در کنترل فعالیت این چاه ها وجود نداشته که دبیرخانه شورا در خصوص اثرگذاری فعالیت این چاه ها باید محاسبه و ورود جدی داشته باشد.

استاندار زنجان بررسی وضعیت موجود فعالیت چاه های غیر مجاز در استان را خواستار شد و تاکید کرد: باید میزان مصرف، نوع محصولات تولیدی و میزان اثرگذاری فعالیت این چاه ها کنترل شود و شورای حفاظت آب استان باید اطلاعات لازم از فعالیت چاه های مجاز و غیرمجاز را گردآوری و ارائه کند.

وی ضمن مخالفت با بستن چاه های فاقد مجوز در آستانه سال زراعی جدید، خطاب به مسئولان و دستگاه های متولی، گفت: در آستانه سال زراعی جدید نباید کشاورزان را دچار مخاطره و معیشت خانواده آن ها را با مشکل مواجه کرد بلکه با مدیریت مناسب شرایط فعلی، اقدام به ارائه اطلاعات مورد نیاز جهت برنامه ریزی مناسب صورت گیرد.

درویش امیری یکی از برنامه های مهم برای استفاده بهینه از منابع آب استان در بخش کشاورزی را توسعه سیستم آبیاری نوین دانست و خاطرنشان کرد: یکی از روش های پیشنهادی برای چاه های غیرمجاز، توسعه آبیاری تحت فشار در این اراضی است که این موضوع باید در دستور کار قرار گرفته و برنامه ریزی لازم برای آن انجام شود.

استاندار زنجان همچنین در زمینه عضویت کشاورزان در انجمن صنفی کشاورزی، گفت: عضویت در این انجمن اختیاری است و باید این انجمن تقویت شود و مورد حمایت قرار گیرد چرا که رویکرد فعلی اقدام مناسبی است.

ارسال نظرات