خبرهای داغ:
برای نخستین بار در کشور و توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین صورت گرفت؛
دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین موفق شدند برای نخستین بار در کشور، ربات تعادلی را طراحی کنند که قابلیت بازگشت به حالت اولیه را دارد.
کد خبر: ۸۸۴۹۳۲۰
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، بابک محمدیان، دانشجوی دکتری کنترل این دانشگاه و از اعضای تیم سازنده ی ربات تعادلی، در خصوص این نوآوری گفت: ربات تعادلی با هدف حفظ تعادل در راستای عمود و زاویه ی 90 درجه ساخته شده است که وقتی ربات از حالت تعادل خارج می شود، سیگنال های کنترلی به چرخ ها ارسال شده و ربات با تنظیم سرعت چرخ ها در جهت انحراف، حرکت و تعادل خود را حفظ می کند؛ نمونه ی تجاری این ربات، ربات سِگوِی (segway) است. در نمونه های قبلی که روی دو چرخ حرکت می کردند مساله تغییر حالت از تعادل به ناپایداری مطرح نبود ولی در مدل دوم این نوع ربات ها، گاهی با تغییر حالت، ربات دچار عدم تعادل می شد که قادر به بازگشت به حالت قبلی خود نبود ولی با نوآوری تیم ما، این مشکل برطرف شده است.

وی افزود: درنمونه جدید با کمک گرفتن از دو بازو، ربات قادر به بازگشت به حالت تعادلی قبلی خود خواهد بود که این توانمندی به مزیت های این ربات افزوده است.

مهندس محمدیان تاکید کرد: به کارگیری این بازوها و رفع نقص عملکرد ربات تعادلی دو چرخ برای نخستین بار در کشور توسط تیم سازنده ربات تعادلی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین صورت گرفته است.

محمدیان در مورد کاربردهای ربات تعادلی گفت: از این ربات در سیستم های حمل و نقل، شناسایی موارد نظامی و همچنین جابجایی افراد در محیط های اداری، نیروهای پلیس، افراد سالمند، معلولین و ... استفاده می شود و قابلیت بالا بردن اشیا از پله را داراست.

وی قابلیت انعطاف پذیری بالا و عدم ایجاد آلودگی های صوتی و زیست محیطی را از مهم ترین ویژگی های ربات تعادلی برشمرد.

مهندس محمدیان با اشاره به حمایت های دکتر موسی خانی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در ساخت این ربات، گفت: در طراحی و ساخت بازوهای تعادل برای ربات های تعادلی دوچرخ علاوه بر وی مهندس ناصح نیا دانشجوی دکتری کنترل دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز نقش داشته و این طرح با حمایت و راهنمایی دکتر فخاریان از استادان این دانشگاه صورت گرفته است .

وی تاکید کرد: نمونه ی خارجی این محصول تنها توسط شرکت های جنرال موتورز آمریکا و تویوتای ژاپن ساخته می شود که در صورت حمایت های لازم در داخل کشور، می توانیم با هزینه ی بسیار کمتری از نمونه خارجی، این محصول کاربردی را روانه ی بازار کنیم.

9001/پ30/ب
ارسال نظرات
پر بیننده ها