علیرضا خسروی گفت: عدم شفافیت وام های بانکی به نوعی سوء استفاده قدرت در نظام بانکداری است . بانک ها علی الخصوص بانک مرکزی باید در برابر جامعه به خاطر اقدامات خود پاسخگو باشند.
کد خبر: ۸۸۴۹۳۵۹
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۰

علیرضا خسروی نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: دولتمردان باید نسبت به منشور شهروندی پایبندی لازم را داشته باشند، شفافیت اقتصادی از جمله اینهاست.

وی با بیان اینکه وام های بانکی باید از شفافیت لازم برخوردار باشند افزود: با توجه به این نکته که دولت یازدهم منشور شهروندی را در حوزه اقتصادی اجرایی نکرده این در حالی است که وزیر اقتصاد هم انتقاداتی را نسبت به بدهکاران بانکی وارد کرده است.

خسروی افزود: در شرایط کنونی اقتصاد جهان، آمریکا  یکی از بدهکارترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود ولی آمار و ارقام بدهکاری کاملا مشخص شده است و هر دولتی که عهده دار مسوولیت می‌شود از میزان بدهکاری اطلاعات کامل و دقیقی دارد.

نماینده سابق مجلس خاطر نشان کرد: اصلاحات مالی صحیح از جمله ویژگی های بانک مرکزی است که ثابت شده در مواقع بحران نقطه قوت و برای ثبات و موفقیت های آینده اقتصاد کشورمان لازم هستند و باید حفظ و تقویت شود. مسوولان بانک مرکزی و بالطبع سایر بانک ها باید در برابر مردم به خاطر تصمیم ‌هایی که اتخاذ می‌کنند به طور کامل پاسخگو باشند.

خسروی بیان داشت: عدم شفافیت در ارائه وام های بانکی موجب می‌شود اقتصاد کشورمان متحمل فشارهایی گردند که اقتصاد را به تحریک بیش از حد برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت دچار و مبتلا سازد و از مسیر اصلی تولید هم خارج شود.

وی گفت: عدم شفافیت وام های بانکی به نوعی سوء استفاده قدرت در  نظام بانکداری است . بانک ها علی الخصوص بانک مرکزی باید در برابر جامعه به خاطر اقدامات پاسخگو باشند. لذا عدم شفافیت نظام بانکی نشان دهنده این است که خود بانک مرکزی اهداف تعیین شده را دنبال نمی کند؛ بانک مرکزی به نوبه خود برای نشان دادن پایبندی به تعهدات اش لازم است که نسبت به چشم اقتصادی و راهبرد سیاسی اش شفاف باشد.

نماینده سابق مجلس افزود: عدم استقلال بانک مرکزی می تواند به تورم بالاتر و انتظار تورمی در بلند مدت منجر شود. اما هم تئوری و هم تجربه قویا از این قضیه که مجزا کردن سیاست پولی از فشارهای سیاسی کوتاه مدت برای دستیابی به نتایج مطلوب اقتصاد کلان و ثبات مالی کمک می‌کنند حمایت می‌کند.

وی افزود: همچنین دخالت بی مورد سیاسی برتصمیم قوی سیاست پولی از وام های بانکی می‌تواند به سیاست، مبارزه با تورم بانک مرکزی  لطمه بزند و به تورمی بالاتر از حد متوسط  و در نتیجه به اقتصاد کمتر مولد منجر نشود. بانک مرکزی باید بتواند اعتماد لازم را در بین مردم ایجاد کند وقتی بانک مرکزی قابل اعتماد نیست جامعه انتظار تورم بالا را خواهد داشت.

ارسال نظرات