سناریوی تلخ وضعیت تحصیلی در پایتخت اقتصادی ایران در شرایط بحرانی قرار گرفته چراکه نه تنها بر امکانات مدارس چیزی افزوده نمی شود بلکه حداقل امکانات آموزشی هرمزگان نیز در معرض نابودی کامل قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۸۴۹۳۷۷
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از هرمزپرس؛ پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی در جهان اقشار محتلف جامعه از دانشمندان تا مردم عادی را برای رسیدن به حقایق و علوم دست نیافتنی متمایل کرده است لذا گسترش  علوم، فنون و تکنولوژی های روز دنیا مستلزم فضاهای آموزشی مناسب همراه با تجهیزات و امکانات مناسب است از این رو  فضای آموزشی و تجهیزات یادگیری از آمال و آرزوهای دانش آموزان در اقصی نقاط جهان است.

در عصر کنونی که به عنوان جنگ دانشی در دنیا از آن یاد می شود در اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به علم اندوزی اهمیت فراوانی داده می شود تابا دستیابی به تکنولوژی های نوین شاهد رشد روز افزون در ابعاد مختلف جامعه باشند.

وضعیت تحصیلی در کشور ما به گونه ای متفاوت با سایر کشورهای جهان رقم می خورد چرا که نه تنها بر امکانات مدارس چیزی افزوده نمی شود بلکه حداقل امکاناتی هم که در اختیار دارند از عمر آنها کاسته می شود و در معرض نابودی قرار می گیرد.

هرچه به جلو پیش می رویم به جای اینکه وضعیت محیط های آموزشی روند بهتر و پیشرفته تری به خود بگیرد اما همچنان بر تعداد مدارس تخریبی کشور  افزوده می شود.

با وجود اینکه مسئولان بارها اعلام کرده اند که تمامی مدارس  کشور باید  هوشمند شوند اما در گوشه و کنار پایتخت اقتصادی ایران شاهد کمبود فضای آموزشی استاندارد هستیم و دانش آموزان این مدارس را که اغلب محروم ترین اقشار جامعه را تشکیل می دهند مجبورند برای تحصیل خود را بیش از بیش با محرومیت ها وفق دهند.

استان هرمزگان یکی از استان های درآمد زای و دروازه طلایی اقتصادی ایران است اما در سال های اخیر که عنوان های پایتخت اقتصادی ایران، قطب اقتصادی، پایتخت تجارت را با خود یدک می کشد هر روز بیش از پیش در محرومیت و فقر دست و پا بزند به گونه ای که شرایط زندگی را برای ساکنین این استان بغرتج کرده است.

 

 

مدارس هرمزگان با قدمت بالای ۴۰ سال براثر شکاف های عمیق دیوار و سقف ها درحال فروریختن هستند و در اثر بارندگی های اخیر بخشی از سقف کلاس های درسی مدارس استان تخریب شده است.

در اکثر شهرستان های هرمزگان از غرب تا شرق استان و همچنین در مناطق آزاد  مدارسی با پیشینه تاریخی وجود دارد و عمر برخی از آنها بیشتر از نیم قرن است، مدارسی که از حداقل ترین امکانات سرمایشی،گرمایشی ، سرویس های بهداشتی و حتی آب شرب بهداشتی بی بهره هستند،  هم اکنون با بافت کاملا فرسوده، دیواره ها و سقف های چوبی و ترک خورده در آستانه فرو ریزی و تخریب کامل  بر سر دانش آموزان قرار دارند.

در سال گذشته براساس بارندگی های فراوان، سقف بسیاری از این مدارس ریزش کرده بود و شرایط برای ادامه تحصیل دانش آموزان سخت تر از پیش شده به گونه ای که عده ای از دانش آموزان مجبور بودند که در چادر تحصیل کنند.

 

شهرستان قشم ،روستاهای شهرستان حاجی آباد، میناب، شهرستان بشاگرد، شهرستان خمیر، شهرستان جاسک و سواحل مکران از جمله شهرستان هایی هستند که محرومیت و کمبود امکانات و فضای آموزشی نامناسب در آنها بیداد می کند و این محرومیت سبب شده تا اکثر شهرستان ها با موضوع ترک تحصیل دانش آموزان روبرو شوند.

مدارس تخریبی و سقف های در آستانه ریزش باعث شده تا والدین، فرزندان خود را با استرس و دلهره راهی مدسه کنند و هر آن منتظر خبر ریزش سقف کلاس و آسیب فرزندان باشند از این رو در زمستان گذشته با بارش شدید باران والدین خود مدارس را تعطیل کنند  و به فرزندانشان اجازه رفتن به مدرسه را ندهند.

ریزش سقف مدارس در هرمزگان سبب شد تا در برخی از شهرستان ها از جمله میناب و قشم کلاس های درسی در چادر دایر شوند بلکه مرهمی برای زخم دانش آموزانی که از کلاس درس محروم شده  اند، باشد البته ناگفته نماند که تخریب کلاس های درسی زمانی اتفاق افتاد که دانش آموزان در کلاس درس حضور نداشتند و همین امر به خودی خود توانست از ضایعه انسانی جلوگیری کند.

 

ادامه تحصیل دانش آموزان قشمی در چادر

مدارس سمیه و بلال حبشی قشم که قدمت بالای ۴۰ سال دارند بنای آن دیگر استقامت ندارد و دیوارها و سقف این مدارس درحال فروریختن است ، شکاف های عمیق دیوار و سقف های مدارس سمیه و بلال حبشی قشم همه را نگران کرده بود تا اینکه بارندگی در سال گذشته باعث شد این مدارس به مرزی برسند که دیگر قابل استفاده نباشند .

۵۰۰ دانش آموز مدرسه بلال حبشی قشم که  باید در یک فضای مناسب با  کسب علم و دانش و رسیدن به درجات بالای علمی به امیدهای آینده این منطقه تبدیلل شوند این روزها با مدرسه ای دست و پنجه نرم می کنند که هرلحظه امکان دارد برسرآنها آوارشود تاحادثه ای ناگوارتر از پلاسکو در جزیره قشم رخ دهد .
بهرام پور اشراف ، رییس آموزش و پرورش قشم دربازدید از این مدرسه فرسوده عنوان کرد : این مدرسه دیگر قابل استفاده نیست و هر لحظه امکان دارد ریزش کنند .
 

ابراهیم شنگولان، رئیس شورای روستای زهوکی شهرستان میناب بیان کرد: دبستان حضرت فضه در  روستای زهوکی میناب که بیش از ۴۰سال از عمر آن می گذرد و جزء مدارس تخریبی شهرستان محسوب  می شود در پی بارندگی های اخیر بخشی از سقف یکی از کلاس هایش تخریب شد تا مسئولان زنگ خطر را در مدارس تخریبی احساس کنند.

وی افزود:این مدرسه با همه پیگیری های انجام شده تاکنون نتوانسته است رنگ نوسازی را به خود بگیرد و حدود ۲۰۰ دانش آموز را در دوشیفت صبح وعصر که مشغول به تحصیل هستند را با خطر مواجه کند وآژیر خطر را برای مسئولان به صدا در آورد تا برای نوسازی آن چاره اندیشی شود.

رئیس شورای روستای زهوکی اظهار کرد:خوشبختانه تخریب سقف کلاس در این  مدرسه پیش از حضور دانش آموزان بوده تااز یک فاجعه انسانی در مدارس میناب جلوگیری شود .

وی افزود:سقف کلای چوبی بوده که بر اثر رطوبت و سنگینی فرو ریخته است،سالهای گذشته بارها از وضعیت نامناسب مدرسه مسئولان را باخبر کرده ایم اما هیچ کاری صورت نگرفت.

شنگولان خاطرنشان کرد: اولیاء دانش آموزان از ادامه تحصیل فرزندان خود در این مدرسه ابراز نگرانی می کنند وخواستار رسیدگی جدی به وضعیت این مدرسه هستند.

عبدالرسول یارالهی مدیر مدرسه شهید مراد محمدی با اشاره به تخلیه مدرسه دوکلاسه شهید مراد محمدی روستای امیر آباد توکهور و هشتنبدی شهرستان میناب گفت: سقف این مدرسه دو کلاسه به دنبال بارندگی های هفته گذشته درحال ریزش است .
وی افزود: ۹۰۰ دانش آموز این مدرسه به یک چادر هلال احمر ویک کانکس انتقال داده شده اند .

مدیر مدرسه شهید مراد محمدی گفت: این مدرسه درسال ۷۹ با کمک اهالی این روستا ساخته شد .

شهریار رنجبری بخشدار توکهور گفت : تا بازسازی مدرسه برای تحصیل دانش آموزان یک ساختمان استیجاری در نظر گرفته می شود .

 

 
۸۵ آموزشگاه تخریبی میناب در آستانه تخریب

حمد ذاکری دهیار روستای پولاد قاسمی شهرستان میناب در پی تخریب تنها دبستان پسرانه در این روستا گفت: مدرسه ابتدایی مالک اشتر روستای پولاد قاسمی با قدمت ۴۴ سال به علت سقف های چوبی و انباشت  گل و لای منجر به تخریب کلاس درس دانش آموزان شد.

دهیار روستای پولاد قاسمی افزود: این مدرسه به تنهایی پوشش دهنده تحصیلی دانش آموزان روستاهای رضاعلچی، پولاد قاسمی، سولقان و روستای جنگیچی بوده که قریب به ۱۵۵ دانش آموز در این مدرسه مشغول به تحصیل می باشند.

ذاکری اظهار داشت: این حادثه  زمانی رخ داد که دانش آموزان در تعطیلات نوروزی به سر می بردند و در حین ریزش سقف کلاس درس هیچ دانش آموزی در کلاس حاضر نبوده است.

از ۵۱۳ آموزشگاه در میناب ۸۵ آموزشگاه تخریبی است که بیش از ۴۳ هزار دانش آموز در ۶۴۲ مدرسه و در بیش از ۱۷ هزار کلاس درس در میناب مشغول به تحصیل هستند.

 

گلایه اهالی روستای بند گرمان سیریک از غیر مهندسی بودن ساخت و ساز مدارس

مدرسه ابتدایی شهید دکتر پاک نژاد روستای بند گرمان از توابع بخش مرکزی شهرستان سیریک علی رغم باز سازی و مرمت بعلت سهل انگاری در مرمت، مقاوم سازی و شاداب سازی پیمانکار و دستگاههای نظارتی با اعتراضات شدید مردم و اعضای شورای اسلامی روستا مواجه شده است.

این مدرسه سال گذشته عملیات اجرایی مقاوم سازی و مرمت و بازسازی آن با نظارت اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان با واگذاری اعتبار ۱۶۰ میلیون تومانی آغاز شد که در حین آماده سازی دانش آموزان این روستا از ابتدای مهر سال گذشته تا اواسط سال گذشته تحصیلی در محل حسینیه روستا مشغول تعلیم و تربیت بودند با امید به اینکه دارای فضای آموزشی مناسبی برای تحصیل خواهند شد.

حال با  اتمام عملیات مقاوم سازی و شاداب سازی مدرسه، اعضای شورای اسلامی ، دهیار و مردم روستا بویژه والدین دانش آموزان از بی کیفیتی، غیر مهندسی بودن ساخت و ساز و تخریب بخشی از کارهای انجام شده به شدت معترض و ابراز گلایه دارند.

این فضای آموزشی که از مدارس فرسوده و غیراستاندارد شهرستان بود سال گذشته از محل اعتبارات ملی مصوب شد تا با همکاری اداره کل نوسازی مقاوم سازی شود ولی مردم روستا از وضعیت فعلی مدرسه مرمت شده اصلا راضی نیستند و از عدم توجه مسئولان آموزش و پرورش و نوسازی به نحوی ساخت آن  توسط پیمانکار گلایه و اعتراض دارند.

مدرسه شهید دکتر پاک نژاد روستای بندگرمان دارای زیر بنای ۲۶۳ متر مربع و حدود ۸۰ دانش آموز است، این روستا با جمعیت  ۴۲۰ نفری در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق  شهر بندر سیریک قرار دارد.

اعضای شور ای اسلامی و دهیار روستای بندگرمان می گویند مدرسه ای که سال گذشته ۱۶۰ میلیون تومان اعتبار برای آن هزینه شده هنوز  یک سال از عمر آن نمی گذرد که گچ های سقف و دیوارها می ریزد، دیوارها ترک خورده،منبع آب ندارد، کف سازی انجام نشده و خیلی از مشکلات دیگر که به لحاط فنی کیفیت اقلام و وسایل به کار رفته نا مناسب و نا مرغوب است.
 

 
۲۰ آموزشگاه پر خطر در خمیر

 

شهرستان خمیر نیز یکی از شهرستان هایی است که طبق آمار مسئول اداری و مالی آموزش و پرورش این شهرستان دارای ۱۳۷ آموزشگاه بوده که از این تعداد حدود  ۲۰ مدرسه دارای قدمت تاریخی  و شکاف های عمیق و ترک خوردگی فراوانی بر دیواره های آنها مشاهده می شودو هر لحظه احتمال تخریب کامل بر سر دانش آموزان را دارد.

 

دانش آموزانی که از حتی از داشتن آب خوری و سرویس بهداشتی محروم هستند و در مواقع اضطراری برای استفاده از سرویس بهداشتی مجبور می شوند در میان کلاس های درس به خانه باز گردند و پس از انجام کار خود مجددا خود را به مدرسه برسانند.

 

از زمان ورود خیرین به عرصه ساخت و ساز مدارس تا حدودی مشکلات برخی از مدارس مرتفع شده است اما گویی مشکلات آموزش و پرورش تاریخی و ازنسلی به نسل بعدی منتقل می شوند  و با وجود کمک های فراوان و بی شائبه خیرین  مشکلات فضای آموزشی همچنان به قوت خود باقی است .

بسیاری از خیرین در شهرستان بدون هماهنگی با سازمان نوسازی استان کار خود را آغاز کرده اند در حالی که ۵۰ درصد کار نوسازی مدارس پیش رفته است اما سازمان نوسازی مدارس به دلیل اینکه نحوه انجام کار استاندارد نیست و بایستی تخریب شود مجوز ادامه فعالیت خیرین را  صادر نمی کند.
 
یک هزار و ۶۰۰ کلاس تخریبی در هرمزگان

ماشاالله قاسمی،مدیروقت نوسازی و تجهیز مدارس هرمزگان گفت: سه هزار ۴۸۱ مدرسه فعال در استان هرمزگان دایر است که شامل ۱۵هزار کلاس درس  که ۳۱۷ نفر دانش آموز را در برگرفته است.

وی افزود: در استان دغدغه اصلی ما مدارس تخریبی است که  به تعداد هزار ۶۰۰ کلاس درس تخریبی است و از این تعداد ۵۰ هزار نفر دانش آموز را در بر می گیرد که  متاسفانه می توان گفت خطر آسیب پذیری بالایی را در بردارد.

مدیر وقت  نوسازی و تجهیز مدارس هرمزگان اظهار کرد: برای تعمیر مدارس تخریبی  ۲۴۰ میلیارد تومان پول احتیاج است که امسال تنها ۱۵ نیم میلیارد تومان به سازمان نوساز مدارس برای استان اختصاص داده شده که فقط چهار میلیارد مطالبات پیمانکار داشته ایم و ما نتوانسته ایم هیچ پروژه تخریبی در استان انجام دهیم.

وی با بیان اینکه اداره نوسازی و تجهیز مدارس۱۵۰ میلیارد تومان برای مسکن مهر بندرعباس احتیاج دارد ،افزود:  پروژه های نیمه تمام خیرین ۶۹ پروژه  با ۲۹۰ کلاس درس می باشد که باعث نارضایتی خیرین شده است.

مدارس تخریبی دغدغه اکثر مسئولان است اما اعتباراتی که در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار می گیرد کافی  نبوده و نمی تواند جوابگوی تمام مدارس تخریبی باشد  و علی رغم کمکها و تلاشهای بسیار قابل توجه  وخیرخواهانه خیرین تعدادی از این مدارس بازسازی شده اند اما سازمان نوسازی مدارس با کار شکنی و  بهانه تراشی اینکه این مدارس استاندارد نیست از ادامه روند بازسازی جلوگیری کرده است خود جای تامل و بحثی جداگانه دارد.

 


 

 

ارسال نظرات