طه مروجی فرگفت: دولت باید بتواند سیاست‌های منطقی و راهگشا در مورد برنج را تدوین کند. حمایت دولت به شکل موجود و میزان مکانیزاسیون تولید، در سال‌های آتی نیز موفق به خودکفایی تولید این محصول استراتژیک نخواهد شد.
کد خبر: ۸۸۴۹۴۰۲
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۵

 طه مروجی‌فر کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: کوچک بودن اندازه زمین‌ها و بنابراین اقتصادی نبودن و عدم استفاده از ماشین آلات و تکنولوژی‌های پیشرفته در زمین های کوچک موجب شده است تا شالیکاران داخلی نتوانند مسیر تولیدی را ادامه دهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: به دلیل کم بودن مساحت زمین، تولیدکنندگان به نوسانات قیمتی بازار حساس هستند. به طوری که در سال های اخیر به دلیل زیان یکساله ناشی از تغییرات قیمت، بسیاری از تولیدکنندگان برنج، به تغییر کاربری زمین اقدام نموده‌اند.

مروجی‌فر افزود: پیش بینی میزان تولید و مصرف آتی برنج در کشورمان نشان داد که با ادامه حمایت های دولت به شکل موجود و اندازه مکانیزاسیون تولید این محصول، ایران در سال‌های آتی نیز موفق به خودکفایی تولید این محصول استراتژیک نخواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: دولت باید بتواند سیاست‌های منطقی و راهگشا در مورد برنج را تدوین و بررسی کند. لذا برای آنکه تصویری درست از سیاست‌های تنظیم بازار و حمایتی کشور ارائه شود، ضروری است سیاست‌های اتخاذ شده برخی از کشورهای منتخب از جمله اندونزی، هند، اتحادیه اروپا، آمریکا و چین را مورد بررسی قرار دهد و تجربیات منطقی را در نظر بگیرد تا در نهایت راهکارهای موثر به کار گرفته شود.

ارسال نظرات