طه مروجی فر با بیان اینکه بیشترین ضایعات برنج مربوط به مرحله شالی‌کوبی می‌باشد افزود: باید اصلاح و نوسازی صنعت شالی کوبی توسط دولت اجرایی شود. بخش زیادی از برنج به صورت خرده برنج، دانه مرغ و آرد برنج در می‌آید.
کد خبر: ۸۸۴۹۴۱۶
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۶

طه مروجی‌فر کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: قدیمی و سنتی بودن واحدهای شالی کوبی به دلیل فرسوده بودن واحدهای شالی‌کوبی موجب می‌شود که ضریب تبدیل شالی به برنج در ایران کمتر از دنیا و کشورهای عمده تولیدکننده باشد. در نتیجه بخش زیادی از برنج به صورت خرده برنج، دانه مرغ و آرد برنج در می‌آید.

وی با بیان اینکه بیشترین ضایعات برنج مربوط به مرحله شالی‌کوبی می‌باشد افزود: باید اصلاح و نوسازی صنعت شالی کوبی توسط دولت اجرایی شود. لذا ضروری است که کارخانه‌های موجود کشور درجه بندی شود تا بتوان کارخانه‌های واجد نوسازی را تعیین کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: استقرار آزمایشگاه کنترل برنج برای ارزیابی عملکرد کارخانه‌های شالیکوبی نقش موثری دارد.

 مروجی فر بیان داشت: دولت باید بتواند برنامه ریزی لازم را داشته باشد تا بتواند خدمات فنی به کارخانه‌های شالیکوبی ارائه دهد و بر عملکرد کارخانه‌های شالیوکوبی نظارت داشته باشد.

وی در خاتمه افزود: دولت باید دوره‌های آموزش جهت کاهش ضایعات در مرحله فراوری را برای فعالان عرصه برنج را برگزار کند و استانداردهای کمی و کیفی برنج در کارخانه های شالیکوبی را  نظارت و اجرایی کند.

ارسال نظرات