مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی مطرح کرد

ایجاد «سرای محله» در سکونتگاه‌های غیر رسمی استان مرکزی/ثبت 100 سند سازمان‌های مردم نهاد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: ایجاد سراهای محله در سکونتگاه‌های غیر رسمی تعریف شده که امسال با همکاری شهرداری‌ها در شهرستان‌های خمین، ساوه و اراک پیگیری و تا دو ماه آینده وارد فاز اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۸۸۴۹۴۵۱
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ غلامرضا فتح‌آبادی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در کارگروه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آسیب‌های اجتماعی در استان گفت: سال گذشته سند کنترل و کاهش طلاق تدوین، و وارد فاز اجرایی شد.

وی افزود: به منظور اجرای سند کاهش و کنترل طلاق و همچنین سند کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان با 45 دستگاه اجرایی تفاهم‌نامه منعقد شد؛ و در این راستا کانون زندگی پایدار با مسئولیت نظام روانشناسی استان تشکیل شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تصریح کرد: در بخش سلامت نیز سال گذشته اقدامات موثری انجام شده که از جمله این اقدامات می‌توان به رفع ضعف‌های بخش دیالیز، راه‌اندازی فاز دوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری به عنوان یکی از نیازهای اصلی مردم استان نام برد.

فتح‌آبادی با اشاره به تحقق مصوبات کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان گفت: 80 درصد تصمیمات مصوب شده این کارگروه در سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته محقق شد ولی انتظار بیشتری داشتیم که بتوانیم مصوبات بیشتری را تحقق بخشیم.

وی افزود: براساس آخرین سرشماری در سال گذشته، رتبه سوادآموزی استان مرکزی ارتقاء یافته و به رقم 87 درصد رسیده و با فاصله یک درصدی با میانگین کشوری به 6 دهم درصد کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به پیگیری و تلاش‌های صورت گرفته سال گذشته اراک جزو 100 شهر آموزش‌پذیر دنیا شناخته شد که امسال طبق پروتکل‌های جهانی مختص شهرهای آموزش‌پذیر دنیا برنامه‌های مرتبط در اراک اجرا می‌شود و برای این امر با شهرداری نیز مکاتبات لازم انجام شده است.

فتح‌آبادی با تاکید بر تقویت سازمان‌های مردم نهاد به منظور مردمی کردن بخش اجتماعی کشور گفت: سال گذشته بیش از 100 سازمان مردم نهاد به ثبت شد و تعداد سازمان های مردم نهاد استان به بیش از 400 سمن رسید.

وی افزود: ارزیابی مطب پزشکان، درمانگاه‌ها و تعدادی از مدارس استان به مانند سال گذشته با همکاری سازمان‌های مردم نهاد و همچنین بازدید و بازرسی از سراهای سالمندان با همکاری بهزیستی به منظور رفع نواقص و بهبود شرایط را در سال جاری نیز در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تصریح کرد: در ایام نوروز اقامتگاه‌های نوروزی استان توسط تیم مردمی مورد بازرسی قرار گرفت و نقاط ضعف نیز گزارش و بخشی از موارد اصلاح شد همچنین امسال برای اولین بار در کشور تیم‌های ارزیابی و بازرسی، عملکرد شهرداری‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند.

فتح‌آبادی با بیان اینکه برای اولین بار در کشور ارزیابی عملکرد فرمانداران در استان مرکزی انجام شده است، گفت: این اقدام هشت دوره انجام شده و 100 شاخص برای این ارزیابی‌ها مورد توجه بود.

وی ادامه داد: کتاب قوانین و مقررات سازمان‌های مردم نهاد در استان تدوین و امسال به چاپ خواهد رسید و این کتاب می‌تواند منبع خوبی برای سازمان‌های مردم نهاد در کشور باشد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تصریح کرد: پروتکل اجرایی برای ساماندهی و هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویی به سمت بررسی مباحث اجتماعی تدوین شده که در سال جاری اجرایی می‌شود.

فتح‌آبادی با اشاره به اینکه 10 درصد جمعیت استان در سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند، گفت: ایجاد سراهای محله در سکونتگاه‌های غیر رسمی تعریف شده که امسال با همکاری شهرداری‌ها در شهرستان‌های خمین، ساوه و اراک پیگیری و تا دو ماه آینده وارد فاز اجرایی می‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد شهرداری‌ها در خصوص اجرای نقش اجتماعی‌شان گفت: فعالیت این نهادها در بخش اجتماعی کمتر از 5 درصد است و این نقش باید تقویت شود که در این راستا برنامه راهبردی و پروتکل اجرایی برای توسعه نقش اجتماعی شهرداری‌ها تعریف شده که در سال جاری اجرای این برنامه مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تصریح کرد: می‌بایست نذورات و کمک های مردمی ساماندهی شود و به سمتی سوق داده شود که نیازهای جامعه را مرتفع سازد. در سطح استان مرکزی 24 هزار دانشآموز در سکونتگاه های غیر رسمی استان زندگی می کنند که به دلیل فقر بدون خوردن صبحانه به مدرسه می روند و معلمان نیز به عدم کشش درسی این دانش آموزان گله‌مند هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار