وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 10 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم که به مراتب خدمات بهداشتی آنها کمتر از روستاها است.
کد خبر: ۸۸۴۹۹۵۱
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدحسن قاضی زاده هاشمی در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه درباره ‌آغاز هفته سلامت و سلامت روان، اظهار داشت: همه ساله در همچنین روزهایی در سراسر کشور بر اساس سازمان بهداشت جهانی روز جهانی سلامت اعلام می‌شود.

وی افزود: از دولت فعلی حدود 3 سال و 8 ماه می‌گذرد و یکی از اولویت‌های این دولت توجه به خدمات سلامت بوده است که در مرحله نخست آن کاهش پرداخت از جیب مردم عملی شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه 11 میلیون نفر در دولت یازدهم تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، گفت: طرح تحول سلامت 20 سال قبل تصویب شده بود و در دولت فعلی اجرایی شد.

هاشمی گفت: عده‌ای با اینکه تحت پوشش بیمه قرار گرفته بودند باز توان مالی مراجعه به بیمارستان‌ها را نداشتند و از سوی دیگر نیز توان پرداخت حق بیمه نیز برایشان میسر نبود.

وی گفت: هزاران هزار میلیارد تومان دولت پرداخت کرد تا پرداخت از جیب مردم کمتر شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزود: بر اساس طرح تحول نظام سلامت پرداخت از جیب مردم در روستاها به 3 درصد و در شهرها به 6 درصد کاهش یافت.

هاشمی افزود: در سفر اخیری که به استان فارس داشتم هزار میلیارد تومان برای سلامت این استان هزینه شده بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 10 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم که به مراتب خدمات بهداشتی آنها کمتر از روستاها است. این حاشیه‌نشین‌ها سرشماری شده‌اند و به ازای هر 3 هزار نفر پزشک برای آنها معرفی شد تا به موقع مشکلات بهداشتی آنها حل شود.

قاضی‌زاده هاشمی درباره تجهیزات بیمارستانی نیز، اظهار داشت: به اندازه 20 سال گذشته تخت بیمارستانی ساخته و تحویل بیمارستان‌ها داده شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: 2 هزار میلیارد تومان تجهیزات بیمارستانی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی خریداری و به بیمارستان‌ها تحویل داده شده است.

وی، افزود: 7 هزار پایگاه مرکز جامع خدمات بهداشتی ایجاد شده است و به تولید داروهای داخلی نیز اهتمام ویژه‌ای صورت گرفته است به طوری که هر ماه داروی جدید تولید داخل رونمایی می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی به کاهش واردات دارو و افزایش تولید داخلی به 70 درصد اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش بیمه شدگان 350 میلیون دلار کاهش واردات دارویی را داشته‌ایم که از سوی دیگر افزایش صادرات نیز بوده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سلامت روان در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: سلامتی امروز فقط مختص به جسم نیست بلکه روح و روان فرد نیز باید سالم باشد که جامعه‌ای سالم نقش بسزایی در سلامت روان دارد.

وی با اشاره به اینکه سلامت روان در دنیا امروز به شدت مور توجه قرار گرفته است، گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم در منطقه‌ای که آشوب‌زده است بنابراین علی‌رغم مشکلاتی که در داخل کشور است ولی در یک کشور امن زندگی می‌کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزود: حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله که در یک ماه گذشته شاهد آن بودیم تلفات و مشکلات روحی و روانی برای بازماندگان به وجود آمده است.

قاضی‌زاده هاشمی، افزود: سالانه بالغ بر 18 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و دهها برابر از این تعداد معلول، مجروح و یتیم می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه میزان افسردگی در جامعه افزایش یافته است، گفت: 16 درصد خانم‌ها و 10 درصد آقایان دچار افسردگی هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: دلیل افسردگی مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. اضطراب از دروغ ناشی می‌شود و در جامعه‌ای که دروغ گسترش پیدا کند استرس و اضطراب نیز افزایش خواهد یافت و به تبع آن افسردگی نیز گسترش می‌یابد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه یأس و ناامیدی از مشکلاتی است که در جامعه تبلیغ می‌شود، گفت: در جامعه‌ای که یأس نهادینه شده باشد امید و شکوفایی نیست و باید اقداماتی صورت گیرد تا از ناامیدی پرهیز شود.

وی گفت: کسانی که یأس را تبلیغ می‌کنند مسیر غلط و اشتباهی را دنبال می‌کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزود: عدم توجه به قناعت و چشم و هم‌چشمی که مردم دارند موجب ایجاد مشکلات اعصاب و روان می‌شوند که باید در حوزه فرهنگ‌سازی این موارد نیز مورد توجه قرار بگیرد.

قاضی‌زاده هاشمی، خاطرنشان کرد: تا موضوعات اعصاب و روان مطرح می‌شود احساس می‌کنند طرف دیوانه است در صورتی که این طور نیست در دنیا بسیاری از افراد مؤثر دارای روانپزشک هستند و باید به این موضوع توجه شود.

وی افزود: رو آوردن به اعتیاد از دلایل افسردگی و مشکلات روحی و روانی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در 26 سال گذشته آمار افسردگی در کشور دو برابر شده است که البته در تمام دنیا این آمار رو به افزایش است ولی ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مباحث دینی در آن مطرح است و در این جامعه تهمت، غیبت و دروغگویی نباید باب شود.

ارسال نظرات