براساس مصوبه جدید دو درصد از فروش گاز کشور برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و هنرستان‌های کشور و ویژه برای پایه دهم اختصاص یافته است.
کد خبر: ۸۸۵۰۰۶۹
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، اسفندیار نظری در نخستین کنفرانس تجربیات خلاقانه آموزشی شیمی شمال کشور که در کانون شهید باهنر این شهرستان برگزار شد، کیفیت آموزش و استانداردهای علمی جهانی را از ضروریات آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: وقتی مشاهده می‌شود که دانش‌آموز علاقه‌ای به ماندن در کلاس ندارد باید شیوه‌های تدریس را تغییر داد.

وی افزود: افزایش بهره‌وری در همه ابعاد باید در آموزش و پرورش دیده شود و در این‌باره مطالعات تطبیقی و تحقق بر مبنای ضرورت و فرهنگ مورد توجه جدی باید قرار گیرد.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: پرورش فکر انسانی، گسترش علم، شناخت برخی مواد شیمیایی و ارتباط آن با زندگی انسان، درک تنوع ترکیب‌های شیمیایی، آشنایی با بنیادهای منابع، تشخیص و ارزیابی برخی حرفه‌های مرتبط با علم شیمی از جمله اهداف دروس شیمی است.

این مسؤول به مشکلات موجود در آموزش شیمی پرداخت و بیان کرد: نبود هماهنگی در اهداف آموزش و پرورش و وزارت علوم در زمینه آموزش درس شیمی، نبود ارتباط آموزش شیمی و کاربرد آن در زندگی، نبود منابع اطلاعاتی یکسان و هدفمند برای معلمان کشور، نبود امکانات آزمایشگاهی و کمک آموزشی در مدارس از مهم‌ترین مشکلات در حوزه آموزش درس شیمی است.

نظری با تأکید بر اینکه معلمان باید از فناوری اطلاعات به نحو شایسته‌ای آگاهی داشته باشند، خاطرنشان کرد: براساس مصوبه جدید دو درصد از فروش گاز کشور برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و هنرستان‌های کشور و ویژه برای پایه دهم اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اهمیت درس شیمی و نقش کاربردی آن در زندگی روزمره انسان‌‌ها، بیان کرد: امروزه عالمان تعلیم و تربیت و مدیران بر این باورند که اگر قرار است جهانی اندیشه کرد باید اطلاعات جهانی داشت.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه مسیر اصلاح توسعه از آموزش و پرورش است، اظهار کرد: به طور قطع در این مسیر باید به علوم جدید آشنایی پیدا کرد که این علوم می‌تواند جامعه را به دهکده جهانی متصل کند.

این مسؤول برنامه‌ریزی و درست عمل کردن را لازمه تفکر راهبردی دانست و افزود: شاخص توسعه هر کشوری به سه عامل رفتار علمی در تصمیم‌گیری، نهادینه شدن تفکر و ضرورت نهادینه شدن عقلانیت در جامعه بستگی دارد.

نظری با اشاره به اینکه برای رفع موانع عقلانی باید از دانش آموزان شروع کنیم، اظهار کرد: این بدان دلیل است که در جامعه‌ای بسر می‌بریم که دانایی محور است و ملاک آن علم، اخلاق و ارزش است.

وی گفت: در جامعه دانایی محور همه افراد در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دارند و توانمندسازی یک مدیر به عنوان یک رویکرد مدیریتی بسیار قوی است که در کشور صورت می‌گیرد و بنابراین اگر قرار است در آموزش و پرورش قرن ۲۱ شاهد اتفاق خاصی باشیم باید برای جمعیت فزاینده دانش آموزان برنامه‌ریزی کنیم تا با روش تدریس درست زمینه ماندگاری دانش‌آموز در مدرسه فراهم شود.


ارسال نظرات
پر بیننده ها