در سیاست‌های سازمان صداوسیما، انواع ساختارها برای کاندیدای محترم در نظر گرفته شده تا بتوانند با مردم مواجه شوند و مطالب خودشان را بیان کنند. بیشتر این ساختارها به شیوه غیرزنده و به صورت انفرادی و فردی است.
کد خبر: ۸۸۵۰۰۹۴
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه جام جم در یادداشت امروز خود به قلم دکتر مرتضی میرباقری و با عنوان «مناظره زنده؛ افزایش قدرت انتخاب مردم » نوشت: در سیاست‌های سازمان صداوسیما، انواع ساختارها برای کاندیدای محترم در نظر گرفته شده تا بتوانند با مردم مواجه شوند و مطالب خودشان را بیان کنند. بیشتر این ساختارها به شیوه غیرزنده و به صورت انفرادی و فردی است. برای این‌که ظرفیت‌هایی که نامزدهای محترم در ساختارها و قالب‌هایی که به صورت فردی و غیرزنده با مردم صحبت می‌کنند از تاثیر بیشتری برخوردار باشد، در سنوات قبل با توجه به تجربیاتی که در داخل کشور داشتیم و هم با توجه به تجربیاتی که در سطح جهانی وجود داشت، تصمیم گرفته شد مناظره‌های زنده جمعی چند نفره داشته باشیم.

مناظره‌های جمعی چند نفره، شخصیت کاندیدا را بدون روتوش و بدون انضمام ظرفیت‌هایی که در کنار آنها قرار می‌گیرد، نشان خواهد داد. در مستندهایی که نامزدها تهیه می‌کنند، سعی دارند همراه با یاران و کارشناسان، تجربیات خودشان را به تصویر بکشند و به مردم نشان بدهند. بنابراین در این مستندهای ضبطی که کاندیدا به صورت انفرادی با مردم حرف می‌زند، انواع ویرایش‌ها صورت می‌گیرد و حتی ساعت‌ها جملات را روتوش می‌کنند تا در اختیار مردم قرار بگیرد. البته این هم به نوبه خودش خوب است که مردم ظرفیت کاندیدا را تشخیص بدهند، اما مناظره‌های جمعی و زنده جایی است که بی‌واسطه، بدون روتوش و بدون انضمام شخصیت‌های دیگر کاندیدا نشان داده می‌شود تا مردم حق مقایسه بین داوطلبان را داشته باشند.

برای انتخابات ریاست‌جمهوری تعداد نامزدها مشخص شده و حالا مردم باید از میان آنها یک نفر را انتخاب کنند. بنابراین آنها باید قدرت مقایسه داشته باشند. جایی که مقایسه در یک ویترین، یک زمان و یک مکان معین اتفاق می‌افتد، مناظره است.

تفاوت مناظره زنده با مناظره ضبط شده در این است که کاندیدا در مناظره ضبط شده از یاران کمک می‌گیرد تا جملات را درست ادا کند یا وقتی در مقام مقایسه قرار می‌گیرد یاران به کمک او می‌آیند، ولی در مناظره زنده این‌طور نیست.

بنابراین به نظر می‌رسد درصد زیادی از قدرت انتخاب مردم به مناظره‌های زنده و جمعی برمی‌گردد و نظرسنجی‌های مردمی نشان می‌دهد ساختار و قالب‌ها در یک طرف است و مناظره‌های زنده و جمعی در طرف دیگر. اگر ما این ظرفیت و امکان را از مردم بگیریم، حتما بر رضایت مخاطبان اثر منفی خواهد گذاشت؛ زیرا فواید و جذابیت‌های مناظره جمعی زنده در داخل کشور را دیده‌اند و از آن مطلع هستند.

ما در کشوری زندگی می‌کنیم که تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در آن کم نیست و آنها علاقه‌مندند نامزدها در مقام مقایسه در یک برنامه زنده حضور داشته باشند. بنابراین ما با مناظره‌های ضبط شده بشدت مخالف هستیم و یک امر غیررسانه‌ای است؛ زیرا یکی از مزایای رسانه تلویزیون این است که بی‌واسطه، شخصیت داوطلبان را به مردم بشناساند تا آنها خود مقایسه کنند.

مطلوب آن است دوستانی که حرفه رسانه را می‌شناسند، از ظرفیت‌های رسانه استفاده کنند و اجازه بدهند ما کار رسانه‌ای خود را انجام بدهیم. البته رایزنی‌های صداوسیما برای محقق شدن پخش زنده صورت گرفته و در حال حاضر، هم پاسخ آری است و هم نه. آری از لحاظ افکارعمومی است که به صورت صددرصد موافق هستند و نامزدها هم موافقند و خیر از این لحاظ است که کمیسیون تبلیغات هنوز تصمیم نهایی خود را اعلام نکرده است. امیدواریم این مساله به عنوان اولین دستور در جلسه مطرح شود و به اتفاق آرا مورد تصویب قرار بگیرد؛ زیرا نیم درصد مردم ایران نیز موافق مناظره‌های ضبط شده نیستند. امیدواریم رویه قبلی خود را جلو ببریم وکمیسیون تبلیغات با خواسته مردم همراهی کند.

معاون سیمای رسانه ملی

ارسال نظرات