سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از عهده گرفتن امنیت جنوب شرق ایران برای اینکه بتواند امنیت مناطق مرزی را تامین کند، این کار را به مردم همان مناطق واگذار کرده به طوری که مجموعه اقدامات اساسی سپاه در ایجاد امنیت پایدار کمتر از دستاوردهای 8 ساله دفاع مقدس نیست
کد خبر: ۸۸۵۰۲۷۸
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از استان سیستان وبلوچستان  دوم اردیبهشت ماه سالروز تاسیس سپاه پاسداران، بهانه ای است تا مروری بر فعالیت ارزشمند سپاه در تامین امنیت جنوب شرق ایران شود، مناطقی که زمانی تا عمق آن شاهد انفجار بود امروز به یکی از امن ترین نقاط ایران و حتی جهان بدل گشته است که این دلیلی جز حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این خطه از ایران اسلامی ندارد.
سپاه طی چند سال اخیر به واسطه مردمی بودنش و ایجاد امنیت مبتنی بر توان جامعه از جایگاه ویژه ای در سیستان و بلوچستان برخوردار است، این جایگاه به دلیل اقبال عمومی طوایف و قومیت های مختلف نشان از اثرگذاری این ارگان در امنیت پایدار دارد، امنیتی که حسب یقین طی یک برنامه میان مدت و بلند مدت در کنار هوشیاری و آگاهی معتمدان و ریش سفیدان ایجاد خواهد شد.
مرزهای جنوب شرقی ایران نیز از این واقعیت جدا نبود، نیروی زمینی سپاه به محض تحویل گرفتن امنیت سیستان و بلوچستان با دارا بودن حدود هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز زمینی مشترک و ۳۴۵ کیلومتر مرز دریائی در سال 88، سردار شوشتری را مامور ایجاد امنیت پایدار در این خطه کرد. امنیتی که در لقای لبخند و نگاه جامع شناختی این سردار شهید به بهترین شکل با استفاده از توان بومی و محلی در نقطه نقطه استان ایجاد شد و روز به روز از نا امنی کاست.
بخش اعظمی از تحقق یک امنیت پایدار در هر مکان و نقطه‌ای، محرومیت‌زدایی و رونق اقتصادی است، اما همین رونق اقتصادی و ایجاد امنیت پایدار اقتصادی، نیاز اولیه‌ای دارد و آن ایجاد چتر امنیتی مناسب در آن نقطه است.
 
بر همین مبنا، جنوب شرق کشور و استان سیستان و بلوچستان که از گذشته دچار ناامنی‌های هدفمند با حمایت‌های بی‌دریغ بیگانگان بوده است، در سالیان گذشته مورد توجه نظام اسلامی قرار گرفته و نیروی زمینی سپاه با ایجاد یک قرارگاه نظامی - منطقه‌ای به نام قرارگاه قدس، مسئولیت ایجاد امنیت در مرزها و حفاظت از جان مردم در برابر اقدامات تروریست‌های مورد حمایت بیگانگان را عهده‌دار شده است.
از زمان تاسیس قرارگاه منطقه‌ای قدس توسط نزسا در جنوب شرق کشور، اقدامات مهمی در جهت ایجاد امنیت در مناطق مرزی، صورت گرفته است در هر حال نیروی زمینی سپاه نیز با حضور پررنگ‌تر در مرزهای شرقی و جنوب‌شرق در جهت تامین امنیت و مقابله با حرکات تروریستی عهده‌دار مسئولیت در این مناطق شد.
در همین خصوص نماینده زاهدان می گوید: باید از سپاه  پاسداران به دلیل حفظ و ایجاد امنیت در سیستان وبلوچستان تقدیر و تشکر کرد زیرا پاسداران با جانفشانی و تلاش های بی وقفه که در این خصوص داشته امنیت را تامین کردند.
وی در این خصوص بیان داشت: با برنامه ریزی هایی که قرارگاه قدس و سپاه سلمان داشتند مردم در استان احساس آرامش می کنند لذا امید داریم این امنیت تداوم داشته تا از سایه امنیت در توسعه استان برای رسیدن به اهداف والا گام برداریم.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در خصوص اعم خدماتی که سپاه پاسداران در راستای اقتصاد مقاومتی، محرومیت زدایی و اشتغالزایی ارائه کرده است، افزود: در سال های اخیر سپاه در جهت توسعه و عمران استان گام های موثری برداشته و خدمات ارزنده ای در تمامی عرصه ها به ویژه سلامت ارائه کرده است که در این راستا چون رویکرد این مجموعه فرهنگی و خدماتی می باشد این مهم تاثیر بسزایی در تغییر چهره استان داشته که این مهم نگاهی مثبت محسوب می شود.

قرارگاه منطقه‌ای قدس نیروی زمینی سپاه برای اینکه بتواند مناطق مختلف مرزی را راحت‌تر کنترل کرده و با تحرکات تروریستی مقابله کند، چندین قرارگاه‌ رزمی در زیرمجموعه‌ خود ایجاد کرده که این قرارگاه‌ها، هر کدام به طور مجزا وظیفه تامین امنیت مناطق مختلف مرزی در سطح استان سیستان و بلوچستان را عهده‌دار هستند.
حضور سپاه پاسداران در منطقه جنوب شرق کشور اما همراه با واگذاری برقراری امنیت در این مناطق به نیروهای مردمی بومی بود به گونه ای که سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سازماندهی ۹ هزار نفر از نیروهای بومی استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان به منظور هویت بخشی و امنیت سازی مبتنی بر بومی و مردمی کردن امنیت در منطقه جنوب شرق کشور خبر می دهد.
ارسال نظرات