حاج یزدان ناصری از جمله مداحانی بود که در دیدار رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در حسینیه امام خمینی (ره) به مدیحه خوانی پرداختند.
کد خبر: ۸۸۵۰۳۴۷
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴

خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از چه زمانی مداحی را شروع کردید و اساتیدتان چه کسانی بودند؟

آقای یزدان ناصری:  بنده یزدان ناصری هستم، متولد دوم فروردین ماه 13544 در یک خانواده ی مذهبی به دنیا آمدم  که همگی از قبل انقلاب و بعد ، بانی مجالس اهل بیت(ع) بودند، از همان بچگی دو ماه محرم و صفر در خانه ی خودمان و اقوام و بستگان نزدیک، عصرها روضه ی سنتی می گرفتیم. و خیلی از روحانیون و وعاظ محترم و مرشدهای قدیمی که اکثرا به رحمت خدا رفته اند (مرحوم آقا یاحسین(ع) ، مرحوم حاج آقا صباحی بزرگ ، مرحوم حاج آقا زمانی ، مرحوم حاج آقا انصاری و...) در منزل پدر بزرگم مرحوم حاج مصطفی نامبردار در (پل شهید حداد عادل) تشریف می آوردند و هر ده روز خانه یکی از اقوام برگزار می شد و دهه آخر صفر نیز در منزل خودمان برگزار میشد که هنوز این مراسم برقرار است. همین باعث شد به لطف سیدالشهدا علیه السلام زیر پرچم امام حسین علیه السلام بزرگ شویم و از ده، دوازده سالگی روضه خوانی را به لطف حضرت زهرا سلام الله علیها شروع کردیم.

 ما سال 63 تا 65 دو سال مهمان امام رضا (ع) بودیم و کلاس دوره راهنمایی را در مدرسه شهید اندرزگو مشهد مقدس خواندم و این لطف شاملم شد که در این دوسال سروران عزیزم حاج علی نظری و حاج جلال کیانی از جبهه به مشهد می آمدند و در آنجا بنده از محضر این عزیزان استفاده می کردم و مجددا به جبهه باز می گشتند و این لطف را نیز شاملم شد که در محضر بزرگانی در مجالس روضه استفاده می نمودم و در سال 65 که مجددا به کرمانشاه آمدم برای اولین بار در روضه های خانگی به مداحی پرداختم.

بنده به یاد دارم در حدود سال 61 که کودک بودم ، در حسینیه مقدسی چراغ سبزی بود که زیر آن هک شده بود "اهدایی محسن شهبازی" و حاج اصغرآقا خیری ، حاج محمد تقی مقدسی و دیگر عزیزان در آنجا می خوانند و اکثرا مداحان با سابقه ای چون حاج مصطفی شاهنده ، حاج ناصر برکی ، حاج حسن مرادی وزنه داران این عرصه بودند و فقط تعداد اندکی جوان همچون مرحوم حاج منوچهر عبدی ، حاج حسین شهبازی ، حاج سعید جعفری ، حاج مهدی برکی داشتیم که فقط اینها مداحی می کردند و منم از این عظمت غبطه می خوردم و می گفتم که آیا می شود من هم یک روزی مداحی کنم و همانطور که عرض شد من به مشهد رفتم و این عنایت به ما شد که به مداحی بپردازیم. 

معیارهای انتخاب مداحان توسط بیت به نظر شما چه می تواند باشد؟ و  آقای یزدان ناصری چه المانهایی داشته که به عنوان مداح بیت انتخاب شده؟

آقای یزدان ناصری: آمدن ما به بیت رهبری در روز ولادت حضرت صدیقه سلام الله علیها لطف خود امام حسین علیه السلام بود. دعای خیر رفقا و مستمعینی که سالهاست در روضه شرکت می کنند. ناگفته نماند الان 25 یا 26 سال است که جلسه هفتگی داریم و شنبه شب ها، یعنی شب های یکشنبه هر هفته حدیث کساء می خوانیم و همه ی مناسبت ها چه ولادت های ائمه اطهار علیهم السلام و چه شهادت ها مراسم می گیریم. مخصوصا 30 شب ماه مبارک رمضان که در کنار قبور مطهر شهدای شهرمان از ساعت 12 شب تا 20:30 نیمه شب مناجات و شب زنده داری داریم.

محرم هایمان در مساجد گنجایش جمعیت نیست لذا در ورزشگاه بزرگ شهر سالن ورزشی "تقوا" مراسم دهه ی محرممان را می گیریم. اینکه فرمایش کردید چه اِلمانهایی باعث شده، اینها همه باعث شده. خود رفقا در آنجا می گفتند که ما نزدیک هفت هشت سال است که شما را رصد می کنیم. کنار قبور شهدا و مراسمات بزرگ که در خود شهر کرمانشاه برگزار می شود فکر می کنم اینها باعث شده از ما دعوت کنند. از همه مهمتر هم لطف خود آقا امام حسین علیه السلام بوده.

آمدن ما به بیت رهبری  لطف خود امام حسین (ع)بود

 به نظرتان انتخاب مداحانی که از شهرستان ها و استانهای دیگری به جز تهران هستند و برای مراسم انتخاب می شوند چه تاثیری بر روند مداحی کشور می تواند داشته باشد؟

آقای یزدان ناصری: خیلی سالها بود که از تهران، قم و مشهد می خواندند و الان یکی دو سال است از مادحین استان ها و شهرستان  های دیگر هم دعوت می شود واقعا بسیار بسیار کار به جایی است. خیلی ها از آروزی قلبی شان است که یک بار برای چند دقیقه هم که شده در آن فضا در محضر نائب امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و ولیّ امر مسلمین عرض ادب و انجام وظیفه کنند.

این است که خودشان باید ببینند در استان ها و شهرستان ها کدام مداح اهل بیت انقلابی و ولایتی است، جمع مستمعین آن هیئت، برادران و خواهرانی که می آیند چه تیپی هستند. فکر میکنم فقط هم این خط و ربط کافی نباشد، اینکه آن مداح بتواند از لحاظ فنی و قوی بودن کار خوبی را ارائه دهد.

کار بسیار بسیار شایسته و بالایی است که عزیزانی که در شهرستان انجام وظیفه می کنند در وادی ستایشگری و ذاکری اهل بیت علیهم السلام، شناسانده شوند، شناخته شوند در سطح کشور و مخصوصا در جایگاه بیت رهبری و محضر مقام معظم رهبری بتوانند نوکری و انجام وظیفه کنند حضور حضرت صدیقه سلام الله علیها. و همچنانی که شاهد بودید در خود سخنان مقام معظم رهبری آقا اشاره داشتند: امروز دیدیم خیلی از دوستان از شهرستان خواندند وخیلی خوب اجرا داشتند. این خیلی مهم است، همین که حضرت آقا بشناسند و لبخندی بر لب ایشان بیاید نشان میدهد کار شایسته ای است.

توصیه شما به جوانانی که می خواهند مداح شوند ، چیست؟

آقای یزدان ناصری: به عقیده من کسی که میخواهد مداح خوبی بشود باید سالیان متمادی خاک منبر  بخورد ، متاسفانه امروزه عده ای از مداحان ما تا یک شعر و یا لوح فشرده ای از یک مداح معروف منتشر می شود بلافاصله می روند و آن را می خوانند ، من سالیان زیاد می توانستم بخوانم اما احترام می کردم و باخود می گفتم فعلا در حدی نیستم که مداحی کنم. سالیان سال بنده پشت سر حاج علی نظری ، حاج بهزاد لرستانی ، حاج بهمن جمیاری ، حاج علی اکبر پروینی ، حاج محمد تقی مقدسی و دیگر بزرگان می نشستم و استفاده می کردم و عقیده ام این بوده و هست که اهل بیت(ع) باید فضا را برایم محیا کنند و به من اجازه دهند که بخوانم... متاسفانه امروز عده ای از بزرگواران شتابزده دوست دارند مداح شوند و اصطلاحا" نیامده زود می خواهند بروند.

ارسال نظرات