رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح روستایی بازسازی می‌شوند که در مقابل زلزله مقاوم باشند اما با این حال میزان تلفات قابل توجه است، همچنین تعدادی از افراد مجروح به دلیل دیر رسیدن جان خود را از دست می‌دهند و یا معلول می‌شوند؛ همچنین بار آثار روانی باقیمانده بسیار مخرب است.
کد خبر: ۸۸۵۰۶۴۷
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹
به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در هشتمین کنگره سلامت در حوادث و بلایا که به همت سازمان بسیج جامعه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است، گفت: ساز و کار مدیریت بحران کشور پیشگیری است و تمام تلاش‌ها باید به این زمینه معطوف شود.

 

نجار، با بیان اینکه حادثه خبر نمی‌کند اما باید در کشور حادثه را باور کنیم، ادامه داد: اگر حادثه را باور داشتیم فرآیند تأمین اعتبار برای حوادث حل و به نتیجه می‌رسید، باید آماده باشیم و جامعه را نیز آماده کنیم تجهیزات زیادی داریم اما نیاز به شناسایی وجود دارد و اینکه بتوانیم در زمان حادثه به طور دقیق از آنها استفاه کنیم.

 

وی ادامه داد: مشارکت دادن مردم و استفاده از تشکل‌های مردمی امر دیگری است که باید به آن توجه کرد تا مردم آموزش‌های لازم را نبینند راه به جایی نمی‌بریم اولین امدادگران ما اعضای خانواده‌ای هستند که از حادثه  جان سالم به در می‌برند.

 

وی در ادامه گفت: آموزش مستمر در تمام سطوح جامعه لازم است،  یزد را به عنوان پایلوت برای آموزش‌ها شروع کرده‌ایم، استفاده از رسانه ملی در این بخش نیز ضروری است. ایران کشور حادثه‌خیزی است و ما تجربه زلزله‌ای مهیب و سیل‌های مخرب فراوانی را داریم هر روز شاهد حوادث گوناگون هستیم و اگر نکات لازم مورد توجه قرار نگیرد کار بسیار سخت خواهد شد.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: سالیانه 200 هزار واحد مسکونی در سطح روستایی بازسازی می‌شوند که در مقابل زلزله مقاوم باشند اما با این حال میزان تلفات قابل توجه است همچنین تعدادی از افراد مجروح به دلیل دیر رسیدن جان خود را از دست می‌دهند و یا معلول می‌شوند همچنین بار آثار روانی باقیمانده بسیار مخرب است.

 

نجار، گفت: باید تصور یک زلزله 7.5 ریشتری در تهران را داشته باشیم چقدر آمادگی این حادثه را داریم و باید بررسی کرد که آیا پزشکان و پرستاران و تجهیزات آمادگی این حادثه را خواهند داشت یا خیر.

 

وی افزود: هنوز ما در زمان ایجاد حادثه سر بسیاری از مسائل به نتیجه نرسیده‌ایم مثلا اینکه در تصادفات جاده‌ای چه سازمانی فوتی را انتقال دهد هنوز نتیجه نگرفته‌ایم؛ هلال‌احمر و اورژانس هر کدام ید طولایی دارند اما هر کدام مسئله‌ای را عنوان می‌کنند.

ارسال نظرات