یادداشت معاون استاندار اردبیل
نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، مهم ترین بحث روز میان مردم ، به ویژه نخبگان جامعه است.
کد خبر: ۸۸۵۰۷۵۱
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰

نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، مهم ترین بحث روز میان مردم ، به ویژه نخبگان جامعه است. بی تردید ، انتخابات با هدف تحقق یافتن مطالبات مردم و حاکمیت ارزش های انسانی انجام می شود . انقلاب اسلامی ما هم به عنوان یک انقلاب فرهنگی ، به دنبال حاکمیت ارزش های انسانی و اسلامی یا همان اخلاقیات بوده و البته طبیعی است در جامعه ای که قریب به اتفاق مردم آن مسلمان اند، جمهوریت بهترین و مطمئن ترین وسیله برای حاکمیت اسلام باشد بنابراین آنان که با رای مردم مخالفند به دنبال حاکمیت اسلام نبوده اند؛ بلکه با توسل به تزویر و تضعیف جایگاه دین به تامین منافع خویش تمرکز کرده اند.

هرچه در واژه ی انسانیت و اولیه ترین مصداق این مفهوم اندیشیدم، غیر از رعایت حق الناس در نظرم نیامد و مراعات حقوق دیگران را شرط لازم و اجتناب ناپذیر انسانیت یافتم . پیامبر رحمت حضرت محمد(ص) می فرمایند: «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» اما برای حاکمیت و نهادینه شدن اخلاق، آحاد مردم وظایفی دارند و چه زیبا فرمود مولای متقیان ، امیر مومنان امام علی(ع) که «کلکم راع و کلکم مسئول ...»

«بسم الله الرحمن الرحیم» پرکاربردترین عبارت در جوامع اسلامی است که هر روز بارها بر زبان ها جاری می شود و این نشان می دهد اسلام دین بخشایش و عطوفت و رأفت است و هیچ انسان سالمی مخالف بخشندگی و مهربانی نیست؛ بلکه جامعه ای که در آن، این دو صفت الهی حاکم باشد به همه ارزش های اخلاقی مزین خواهد شد. امام خمینی(ره) فرمودند : اگر 124 هزار پیامبر الهی گرد هم آیند، دچار اختلاف نمی شوند. به نظر می رسد ریشه ی دعواها در عدم درک صحیح از ارزش ها یا خودخواهی ها و زیاده خواهی هایی است که در آن حقوق دیگران نادیده گرفته می شود.

مقام معظم رهبری بر رعایت حق الناس و ملاک عمل قرار گرفتن قانون که مناسب ترین شیوه برای رعایت حق الناس است، همواره تأکید دارند. هرچند قوانین ما ممکن است عیب ها و نقص هایی داشته باشند ، اگر قانون ملاک عمل قرار گیرد عیوب و نواقص آن نیز به مرور برطرف می گردد. در غیر این صورت بی قانونی و ناهنجاری های روزافزون ، جامعه را به فلاکت سوق خواهد داد.

در شرایط فعلی، بزرگ ترین انتظار از افراد، سازمان ها و مراجع مرتبط با انتخابات اعم از مراجع استعلام، هیات های اجرایی و نظارت، شورای نگهبان، نیروهای نظامی و انتظامی، قوه قضايیه،کاندیداها و سایر عوامل مؤثر پایبندی به قانون است.

همگان مطمئن باشیم پاداش و سزای اعمال و رفتار خوب و بد خویش را در این دنیا یا جهان آخرت دریافت خواهیم کرد و خداوند از حق الناس نمی گذرد. چنان چه کسانی که دیروز برای رد صلاحیت کاندیداها تلاش کردند و از حذف رقبا سرمستانه ابراز شادی نمودند، امروز رد صلاحیت می شوند و برخی که افراد ضعیف و کوچک را به ناحق مقدس جلوه داده و بر مردم مسلط کردند، نادم گشته اند. باید بفهمیم آه و ناله مظلوم گریبان ظالم را خواهد گرفت پس آنان که در امر انتخابات و تأیید و رد کاندیداها نقش دارند، نباید از خدا و وجدان خویش غافل باشند که تاریخ پر از پندها و عبرت هاست.

فاعتبروا یا اولی الالباب

ارسال نظرات