خبرهای داغ:
رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی:

توسعه شهری در تمدن اسلامی معاصر جامعه جهانی اجرایی می شود

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی گفت: توسعه شهری در تمدن اسلامی معاصر جامعه جهانی اجرایی می شود.
کد خبر: ۸۸۵۰۸۱۸
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، مسعود نصرتی شهردار قزوین، صبح امروز (یکشنبه) در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی که در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد اظهار کرد: مطمئنا این الگوی مشارکتی برای اتحاد دولت های مرکزی با مدیران شهری مورد بهره برداری نمایندگان محترم سازمان ملل و شهرداران شهرهای اسلامی قرار می گیرد.

وی بیان کرد: خوشحالیم که این برنامه در استانه مبعث رسول گرامی اسلام برگزار می شود، ما امروز در این اجلاس می خواهیم از ابتکار عمل شکوفایی شهری و فرصت ها و چالش های آن مطلع شویم.

 رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد جمعیت زمین در شهرها ساکن هستند و سازمان ملل بیش از ۸۰ درصد زندگی بشر آینده را شهرنشینی می داند که افزایش فقر در شهرها، دسترسی ناکافی به امکانات شهری، مسکن، رقابت شغلی و اقتصادی نا برابر و نارسایی امکانات شهریف ویرانی محیط زیست، ناکافی بودن خدمات بهداشتی اصلی، اب و بحران های اجتماعی نظیر اعتیاد از چالش های جدی پیش روی جهان است.

نصرتی گفت: در حال حاضر بیش از یک چهارم جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل داده اند که شهرهای اسلامی در همه این شرایط دارای میراث فرهنگی و تمدن اسلامی و سبک زندگی خاص خود را دارد و از این رو جلوگیری از بروز چالش های جهانی و برنامه ریزی برای رفع این معضلات در آینده نزدیک در برنامه های این چنینی مطرح می شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکید بر حقوق سکونت انسان در اسلام و ایجاد نهضت جهانی شهرهای اسلامی، توجه به هویت و ارزش های مشترک و توجه به رویکردهای جدید بر مبنای سکونتگاه های اسلامی از رویکردهای این اجلاس است.

 رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی افزود: مکزیکوسیتی از پاک ترین شهرهای جهان بود که در یک بازه زمانی به شکلی به آلودگی مبتلا شد که اسم آن جزو آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفت و با برنامه ریزی مدیران در مدت زمان کوتاهی توانست به شکل اولیه خود بازگردد.

نصرتی بیان کرد: سئول در دهه ۸۰ که حمل و نقل آن توسط اتوبوس ها انجام میشد سطح رفاه و خدمات شهری بسیار پایینی داشت اما با برنامه ریزی های درست و اجرای سیاست های حمل و نقل پاک سئول به یکی از پاک ترین شهرهای جهان تبدیل شده است.

وی افزود: سنگاپور شهری که در فقر و آلودگی به سر می برد در آستانه ۵۰ سالگی استقلال خود امروز به سرزمینی با ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار جمعیت سال گذشته توانست بیش از ۳ برابر جمعیت خود گردشگر جذب کند و این شهر اکنون رتبه دوم سرمایه گذاری سرانه بین المللی را جذب کرده است و این شهر کوچک سال گذشته ۱۴ صادر کننده موفق جهان معرفی شد.

شهردار قزوین گفت: امروز راه حل های متفاوتی برای حل معضلات در جوامع شهری است و نگاه ویژه به توسعه پایدار در هزاران مثال و تجربه شهرهای دیگر نتایج خوبی داشته است و ایجاد شهرهای با هویت و سرمایه های ایرانی و اسلام با تکیه بر شاخص های توسعه پایدار امکان پذیر است.

نصرتی تصریح کرد: ما با همه محدودیت ها ثابت کرده ایم که می توانیم با درایت و تدبیر در مقابل سعی و خطا از ۲۷ هزار تجربه های خوب و عالی که از سال ۱۹۹۶ توسط سازمان ملل انتخاب گردیده است و پروسه اجرایی هر یک از آن ها دقیقا راه حل های موضوعی است استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از این تجربیات سبب شده است تا ما در بین ۶۴ شهر از ۳۸ کشور بتوانیم پایلوت شکوفایی شهری باشیم و با ۱ سال و نیم فعالیت نیز در مرداد ماه سال ۹۵ سند توسه شکوفایی شهری قزوین به تصویب رسید.

شهردار قزوین گفت: ما شهرداران با بهره برداری از توانایی مجمع جهانی شهرهای اسلامی که با اطمینان سازمان ملل مسئله ورود شهرهای اسلامی به طرح های شکوفایی شهری را عهده دار شده است توانستیم بدون فروش شهر بیش از ۲۰ پروژه کلان مدیریت شهری را با بهره برداری از جدید ترین دستور کارهای شهری در دولت تدبیر و امید اجرایی کنیم.

1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار