خبرهای داغ:
2 روز پس از واقعه

انعکاس شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس در رسانه های جهان

در شرایطی که به نظر می‌رسید همه چیز برای یک عملیات چریکی تمام‌عیار آماده است، خداوند، ابهت ابرقدرت جهانی را در هم شکست؛ شکست آمریکا در طبس بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت که در این گزارش به بررسی اخبار آن که 2 روز پس از واقعه در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های جهان منتشر شد، می‌پردازیم.
کد خبر: ۸۸۵۱۴۴۲
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، روز جمعه پنجم اردیبهشت 1359 مصادف با 9 جمادی‌الثانی 1400، واقعه‌ای رقم خورد که شاید کم‌تر کسی تصور آن را می‌کرد.

به دنبال تسخیر سفارت آمریکا یا همان لانه جاسوسی در تهران و گروگان گرفتن کارداران این سفارت به ‌وسیله دانشجویان پیرو خط امام(ره)، کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا گروهی از نظامیانش را برای آزاد کردن گروگان‌ها و فراهم کردن زمینه‌ای برای کودتا، به جمهوری اسلامی ایران اعزام کرد.

اما در شرایطی که به نظر می‌رسید همه چیز برای یک عملیات چریکی تمام‌عیار آماده است و خیال توطئه‌گران داخلی و خارجی به واسطه وجود کماندوهای آموزش ‌دیده و مجرب آمریکایی آسوده بود، خداوند با لشگری پنهانی به کوچکی دانه‌های شن و به بزرگی عظمت و اراده‌اش، ابهت ابرقدرت جهانی را درهم شکست.

در این گزارش به انعکاس اخبار این واقعه عظیم و معجزه الهی در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های جهان که پس از این واقعه در هفتم اردیبهشت سال 1359 منتشر شده است، می‌پردازیم.

نکته قابل توجه در این اخبار موضع‌گیری خصمانه رژیم‌ صهیونیستی و اعلام حمایت‌ کشورهای مسلمان به‌ویژه شیعیان بحرین از حقانیت جمهوری اسلامی ایران و غیر انسانی بودن اقدام آمریکا است.

* تظاهرات ضد آمریکایی شیعیان بحرین در پی وقوع حادثه طبس

خبرگزاری رویترز در بحرین از حضور پلیس ضد شورش و پرتاب گاز اشک‌آور برای متفرق کردن شیعیانی که قصد داشتند برای اعتراض به استفاده احتمالی آمریکا از پایگاه‌های بحرینی در ماجرای دو روز گذشته ایران دست به تظاهرات بزنند، خبر داد و در ادامه «طریق‌المؤید» وزیر اطلاعات بحرین، شرکت این کشور در هر مرحله‌ای از این عملیات را تکذیب کرد.

* کانادا نباید چشم بسته به دنبال آمریکا حرکت کند

«قاسم حسن‌محمود» دبیرکل شورای انجمن اسلامی کانادا نیز پس از شکست نظامی آمریکا در طبس با ارائه تلگرامی خطاب به «پیرالیوت ترود» نخست وزیر کانادا، حرکت کانادا به دنبال آمریکا را محکوم کرد.

در بخشی از این متن آمده است: «سخت‌گیری‌های دولت کانادا در مورد ایران عادلانه نیست، این اقدامات به حل بحران ایران و آمریکا نخواهد انجامید، تشنج‌ها افزوده شده و صلح جهان به خطر خواهد افتاد، این اقدامات ممکن است ایران و سایر کشورهای مسلمان را به سمت روس‌ها متمایل کند، گروگان‌های آمریکایی در صورتی آزاد خواهند شد که دولت آمریکا به درخواست‌های ایران گوش کند، مسئولیت خود در جنایات شاه مخلوع را بپذیرد، دخالت در امور داخلی ایران را پایان دهد، و برای دولت ما صحیح نیست که چشم بسته بدون توجه به درست یا غلط بودن مسیر به دنبال ایالات متحده حرکت کند

*‌ «بگین» از کشته شدن آمریکایی‌ها ابراز تأسف کرد

بیت‌المقدس ـ آسوشیتدپرس: «مناخیم بگین» نخست ‌وزیر اسرائیل از اینکه هشت آمریکایی در عملیات نافرجام برای نجات گروگان‌ها در تهران جان خود را از دست دادند، ابراز تأسف کرد.

«بگین» گفت هیچ‌ گونه اطلاع قبلی از اقدام نظامی آمریکا نداشته است.

* آمریکا ژاپن را در جریان نگذاشته بود

خبرگزاری آسوشیتدپرس ژاپن به این موضوع اشاره داشت که وزارت خارجه ژاپن از جریان حمله آمریکا به ایران و آزاد کردن گروگان‌ها ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته است: ایالات متحده در این مورد ژاپن را از قبل در جریان نگذاشته بود.

این در حالی است که «سایروس ونس» وزیر خارجه آمریکا رسماً به ژاپن اطلاع داد که عملیات نجات انجام گرفت ،اما با شکست رو به رو شد.

خبرگزاری یونایتدپرس از «بُرن» پایتخت سوئیس نیز پس از شکست آمریکا در آزادی گروگان‌ها در تهران، خبر داد که دولت سوئیس قبلاً اطلاعی از کوشش ناموفق آمریکا برای نجات گروگان‌ها نداشته است و سخن‌گوی دولت سوئیس نیز در مورد ماجرای طبس اظهار نظری ندارد.

* «فیدل کاسترو» تجاوز آمریکا را محکوم کرد

خبرگزاری رویترز از «کوبا» نیز از ارسال پیام شخصی «فیدل کاسترو» رئیس جمهور کوبا به امام خمینی(ره) خبر داد که در آن هم‌بستگی صمیمانه خود را ابراز داشته و گفته بود: «ایران با تهدیدهای جدی به تجاوز از سوی یانکی‌های امپریالیست رو به رو است و شما و ملت ایران می‌توانید روی هم‌دلی و حمایت انقلاب کوبا حساب کنید».

* «گرومیکو» اقدام نظامی آمریکا را محکوم کرد

خبرگزاری رویترز با اعلام گزارشی از پاریس پس از وقوع حادثه طبس، از محکومیت اقدام نظامی آمریکا از سوی «اندوه گرومیکو» وزیر امور خارجه شوروی خبر داد.

وزیر امور خارجه شوروی در سفر سه روزه‌اش به پاریس، طی یک کنفرانس مطبوعاتی، گفت: دولت شوروی معتقد است چنین اقداماتی به حل صلح‌آمیز بحران منجر نخواهد شد.

گرومیکو در ادامه اظهارات خود با هر گونه تدابیر یا استفاده از نیروهای نظامی ایالات متحده یا هر کشور دیگری علیه ایران مخالفت کرده بود.

وی در ادامه از پاسخ دادن به سؤالی در این مورد که شوروی در صورت دریافت تقاضای کمک از ایران چه اقدامی به عمل خواهد آورد، خودداری کرد.

* اقدام نظامی آمریکا تخطی در مقررات بین‌المللی است

خبرگزاری یونایتدپرس از کویت نیز از محکوم کردن اقدام نظامی آمریکا در نجات گروگان‌ها از سوی «عبدالعزیز حسین» سخن‌گوی دولت کویت خبر داد و این اقدام را تخطی در مقررات بین‌المللی عنوان کرده و گفته بود: «به اعتقاد ما بحران روابط ایران و آمریکا باید از طریق صلح‌آمیز و دیپلماتیک حل و فصل شود، نه از طریق مداخله و خونریزی و اقدامات خشونت‌آمیز».

* آمریکا سفارت خود در استانبول را تعطیل کرد

یونایتدپرس از آنکارا از تعطیلی سفارت آمریکا در استانبول در پی عملیات نظامی نافرجام آمریکا در طبس خبر داد و افزود: در چند کشور همسایه ایران که کارکنان نظامی آمریکایی اقامت دارند، تدابیر امنیتی افزایش یافت.

مقام‌های سفارت آمریکا در آنکارا گفتند: این اقدام‌ها و تعطیل دفتر خطوط هواپیمایی «پان آمریکن» در استانبول به دلایل امنیتی صورت گرفته است.

در اسلام‌آباد نیز تدابیر امنیتی در سفارتخانه افزایش یافت و به دیپلمات‌های آمریکایی توصیه شد از خانه‌هایشان خارج نشوند.

«سلیمان دمیرل» نخست ‌وزیر ترکیه نیز اخبار مبنی بر دخالت این کشور در کوشش نافرجام آمریکا برای آزادی گروگان‌ها را تکذیب کرد و مقامات رسمی ترکیه گفتند: هیچ آمریکایی زخمی به ترکیه انتقال داده نشده است.

* آمریکا به خاطر کینه از انقلاب اسلامی، نجات گروگان‌ها را بهانه کرد

در پی اقدام آمریکا برای نجات گروگا‌ن‌ها و شکست نظامی‌اش در طبس، سفارت لیبی در تهران طی اطلاعیه‌ای تجاوز جنایت‌کاران آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم کرد.

این اطلاعیه تهدیدها، توطئه‌ها و جنایت‌های آمریکا را تنها به خاطر گروگان‌ها ندانست و اعلام کرد: «این کار آمریکا علت واقعی کینه آمریکا علیه انقلاب اسلامی ایران است که این انقلاب دارای ویژگی‌های اسلامی است، امید را در دل‌های صدها میلیون مسلمان جهان زنده کرده است و مسلمانان جهان امیدوارند که در پرتو انقلاب اسلامی ایران، ریشه‌های ظلم و ستم از جهان رخت بربندد

در قسمت دیگری از اطلاعیه گفته شده است: «شکست عملیات نظامی و اقدام جنایت‌کارانه آمریکا در ایران اندرز خوبی به آن کشور داد که پس از این نیز شکست خواهد خورد، زیرا ملت ایران از تهدیدها،‌ فشارها و توطئه‌های آمریکا بیمی به خود راه نمی‌دهد

*‌ حمله روزنامه‌های انگلیسی به کارتر

خبرگزاری آسوشیدپرس از لندن اعلام کرد: سرمقاله‌های روزنامه‌های انگلیس روز گذشته، تقریباً همگی به حمله نافرجام آمریکا به ایران اختصاص داشت که این کار کارتر را نشانه ضعف او پنداشتند.

* «فرانک جورج»، کارتر را به نقض قانون متهم کرد

خبرگزاری یونایتدپرس از واشنگتن گفت: «جیمی کارتر» از سوی «فرانک جورج» رئیس کمیته روابط خارجی‌ سنای آمریکا به خاطر عدم مشورتش قبل از دستور مأموریت نافرجام نجات گروگان‌ها با کنگره لایحه نیروهای جنگ، متهم شد.

این لایحه که در سال 1973 به تصویب رسیده است، حاکی است که رئیس جمهور باید در اغلب موارد قبل از استفاده از نیروهای نظامی در وضعی که ممکن است، منجر به جنگ شود با تهیه‌کنندگان قانون مشورت کند.

* آمریکا قبل از عملیات، انگلیس را مطلع ساخته بود

خبرگزاری رویتر از لندن گزارش داد: سیاستمداران دو حزب بزرگ بریتانیا (کارگر و محافظه‌کار) «جیمی کارتر» را به خاطر انجام اقدامات نافرجام نجات جان گروگان‌ها در تهران مورد سرزنش قرار دادند.

اما «سریان گلیمور» معاون وزارت امور خارجه بریتانیا در پارلمان این کشور اظهار داشت: دولت محافظه‌کار با دولت آمریکا هم‌دردی می‌کند.

وی گفت که قبل از انجام این عملیات، آمریکا دولت بریتانیا را از احتمال چنین اقدامی آگاه ساخته بود ولی دولت انگلیس هیچ‌ گونه مداخله‌ای در این کار نداشته است.

برخی از مقامات محافظه‌کار معتقدند کارتر باید منتظر می‌ماند تا ببیند آیا تحریم اقتصادی بازار مشترک اروپا علیه ایران مؤثر واقع خواهد شد یا خیر، مخالفان و اعضای حزب کارگر انگلیس از دولت این کشور خواستند علناً اقدام آمریکاییان را محکوم سازد ولی معاون وزارت امور خارجه انگلیس از این کار خودداری کرده و اعلام کرد: هم‌اکنون زمانی است که متحدان باید به یکدیگر وفادار بمانند و من فکر می‌کنم عملیات نجات گروگان‌ها با اقدام نظامی علیه ایران فرق آشکاری دارد.


ارسال نظرات
پر بیننده ها