پل تاریخی "قیرمزی کورپی" نیر در آستانه تخریب + تصاویر

بخش هایی از پل تاریخی "قیرمزی کورپی" نیر که قدمت آن به دوره صفويه و شاه عباس اول برمی گردد در آستانه تخریب قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۸۵۱۴۵۲
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از نیر به نقل ازنیریمیز، اين پل که روى رودخانه «نير» ساخته شده ، منسوب به دوره صفويه و شاه عباس اول است و به دلیل رنگ قرمز آجرهایی که در آن به کار رفته با نام پل قرمز (قرمیزی گورچی) شناخته می شود.

اما متاسفانه به دلیل عدم نظارت سازمان های متولی بخش هایی از این پل تاریخی به دلایل گوناگون از جمله رطوبت و احتمالاً نفوذ آب به داخل سازه پل در آستانه تخریب قرار گرفته است.

گفته می شود مرمت روي پل كه در حال حاضر عابران پياده فقط از روي آن مي گذرند سنگفرش است كه نصب آن مانع خروج نم و رطوبت از بالاي اين بنا شده و رطوبت حاصله از قسمت هاي كناري راه خروج خود را يافته است.

کارشناسان معتقدند به طور كلي سازه هاي خشتي و آجري نياز به تبادل هوا دارد و عايق كاري آن بايد با كاهگل و يا آجر فرش هاي قديمي انجام شود.

لازم به ذکر است پایه‌های این پل از سنگ قبر و پیکره اصلی پل با آجر ساخته شده است و استفاده از قوس هایی که مقاومت و استحکام پل را تضمین کرده در کنار وجود چهار دهانه و نیز سه دهانه کوچکتر روی پایه های آن که موسوم به دهانه دفع آبهای طغیانی می باشد بر زیبایی و استحکام آن افزوده و از ویژگی های منحصر بفرد این پل محسوب می شود .

این پل دو قسمت شهر نیر را به هم متصل می کند و در گذشته عبور و مرور مسافران تبریز به اردبیل نیز از روی آن انجام می شد ولی امروزه پل جدیدی در کنار آن ساخته شده است.

قيرميزي كورپي داراي چهار طاق اصلي و سه طاق فرعي مي باشد و جمعاً هفت طاق دارد . سنگ نبشته هايي كه در پايه اصلي اين معماري نفيس بكار رفته نشان از نوعيالگوگیری از معماریاسلامي مي باشد آيه شريفه بسم الله الرحمن الرحيم زينت بخش اين بناي تاريخي است.

با عنایت به اهمیت تاریخی و باستانی این پل و جنبه نمادین آن شهرستان از مسئولین امر انتظار می رود با بررسی کارشناسانه موضوع و درصورت نیاز استفاده از اساتید و کارشناسان استانی و کشوری در اسرع وقت از تخریب بیشتر پل جلوگیری به عمل آورده و نسبت به بازسازی بخش های تخریب شده اقدام کنند.

.

ارسال نظرات
آخرین اخبار