کارشناس مسائل آمریکا گفت: اینکه آمریکا بصورت رسمی اعلام کند از برجام خارج می شود این کار را نمی کند زیرا برجام توافق خوبی برای آمریکاییها بوده، یکی از دلایلش هم اینست که اینها به تعهداتشان در قبال ایران عمل نمی کنند اما ایران تمامی تعهداتش را اجرایی می کند.
کد خبر: ۸۸۵۱۵۵۴
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، فواد ایزدی، استاد دانشگاه تهران درباره گفته های ترامپ در آسوشیتدپرس مبنی براینکه" ممکن است از توافق هسته‌ای کنار برویم" اظهار کرد: اگر کنار رفتن به این معنا باشد که اینها به تعهداتشان عمل نمی کنند و برجام را اجرا نمی کنند خب الان هم این کار را انجام می دهند.

وی ادامه داد: آمریکا به تعهداتش در قالب برجام متعهد نبوده است، پس این حرف ترامپ که ممکن است از توافق هسته ای کنار بروند، بنظر درست می رسد.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اینکه آمریکا بصورت رسمی اعلام کند از برجام خارج می شود این کار را نمی کند زیرا برجام توافق خوبی برای آمریکاییها بوده، یکی از دلایلش هم اینست که اینها به تعهداتشان در قبال ایران عمل نمی کنند اما ایران تمامی تعهداتش را اجرایی می کند.

ایزدی در ادامه افزود: متاسفانه ایران به جایی هم در قبال بدعهدی ها و عدم رعایت نکاتی که در برجام باید رعایت می کرده نمی تواند به هیچ جایی شکایت کند.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: معنای صحبت های آقای ترامپ این نیست که می خواهند به طور کامل و رسمی از برجام خارج شوند، ولی در عمل این کار را کردند و آن هم با عدم انجام تعهداتشان.

وی درباره عواقب خروج از برجام برای آمریکا گفت: ایران هزینه و امتیاز داده و آن نتایجی را هم که از برجام باید کسب می کردیم نگرفتیم و آمریکاییها برنامه هسته ای ایران را متوقف کرده اند بدون اینکه بخواهند به ایران امتیاز جدی ای بدهند.

ایزدی درباره جابجایی سحر نوروز زاده کارمند ایرانی الاصل وزارت خارجه آمریکا، اظهار کرد: جابجایی یک نفر به معنای تغییر سیاست خارجه نیست و جابجایی این فرد خیلی مرتبط با اتفاقات مرتبط با برجام نیست. 

این کارشناس مسائل آمریکا درباره فضای کلی سیاست خارجه آمریکا درباره ایران نیز بیان کرد: آمریکایی ها می خواهند اهرم های قدرت ایران را از دستش بگیرند. در بحث هسته ای فکر می کنند که موفق شده اند تکنولوژی هسته ای صلح آمیز را از دست مان بگیرند دوست دارند با فشار و تحریم بیشتر در حوزه های دیگرهم که علاقمندند اهرم های قدرت را از ایران بگیرند.

وی تاکید کرد: با این روندی که دولت دارد و لیستی از دغدغه های طرف مقابل تهیه کرده و مصر است که امتیاز دهد آن هم بدون گرفتن امتیاز، مطمئنا آمریکائیها به اهدافشان می رسند.

ایزدی تصرج کرد: ایران در حوزه سیاست خارجی بایستی بازبینی داشته باشد و بداند که روند صحیحی را در قبال بدعهدی های آمریکاییها دنبال نمی کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها