معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیز داری استان زنجان:

چمن و گنبد سلطانیه مکمل هم هستند

کد خبر: ۸۸۵۱۶۰۷
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیز داری استان زنجان با اشاره به کود پاشی چمن ملی سلطانیه گفت: 300 هکتار چمن ملی سلطانیه کود پاشی می شود.

بهروز گنج خانلو افزود:چمن و گنبد سلطانیه مکمل هم هستند و قسمتی از زیبایی گنبد سلطانیه مدیون چمن سلطانیه است.

وی با اشاره به اینکه چمن سلطانیه و گنبد سلطانیه تکمیل کننده هم هستند که میراث گذشتگان است.اظهار داشت: با مراجعه به تاریخ مشخص می شود که هر کجا صحبت از گنبد تاریخی سلطانیه شده به چمن سلطانیه نیز اشاره شده است.

بهروز گنج خانلو تصریح کرد: گنبد سلطانیه یک آثار باستانی است در صورتیکه چمن آن یک میراث باستانی می باشد.

وی از وظایف اداره کل منابع طبیعی در مرحله اول حفاظت از عرصه های ملی و طبیعی وتثبیت این عرصه ها و در مرحله دوم حفاظت و احیاء آن را بیان نمود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان زنجان با بیان اینکه چمن سلطانیه یکی از عرصه های منابع طبیعی و ملی است، افزود: کل محیط چمن سلطانیه توسط بنچ مارک با سازه های بتنی به مساحت حدود هزارو 300 هکتار محصور شده است.

وی یکی از راههای احیای چمن طبیعی را کودپاشی آن در فصل بهار عنوان کرد.

بهروز گنج خانلو با اشاره به کود های مذکور خاطر نشان کرداستفاده از کود های اوره و ازت یکی از راه های احیای چمن سلطانیه می باشد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی با بیان اینکه برای سال جاری در راستای تقویت پوشش گیاهی و خاک به منظور توسعه علوفه حدود 10 تن کود اوره برای اصلاح و احیای مراتع حدود 300 هکتار از چمن سلطانیه کود پاشی شده است، خاطر نشان کرد: خشک سالی های اخیر و وجود چاه های غیر مجاز از عوامل از بین رفتن چمن سلطانیه بوده است.

گنج خانلو عنوان کرد: در سالهای آتی که میزان بارندگی مناسب شود با اجرای پروژه آبخیز داری و آبخوان داری در این چمن زار که باعث افزایش روان آب های سطحی و تقویت چمن می شود و در نهایت با انجام عملیات کودپاشی که باعث تقویت خاک و در نهایت افزایش تولید و پوشش گیاهی خواهد شد.

وی افزود: چمن سلطانیه وضعیت مناسبی ندارد ولی برای این مساله دیر نیست وقابل احیاء می باشد.

بهروز گنج خانلو با بیان اینکه با انجام عملیات های آبخیزداری و روان آب های سطحی چمن سلطانیه احیا می شود، خاطرنشان کرد: در راستای انسداد چاه های غیر مجاز تعاملاتی با دادگستری، فرمانداری و بخشداری انجام گردیده است.

ارسال نظرات