آیا داعش دژ خود در سوریه را تغییر داده است؟

کارشناسان صحت اطلاعات پنتاگون در مورد تغییر «دژ» داعش در سوریه از شهر رقه به "دیرالزور"، به خاطر عملیات آزادسازی "رقه" توسط نیروهای مورد حمایت آمریکا را زیر سئوال بردند.
کد خبر: ۸۸۵۱۷۲۶
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: یک مقام بلندپایه پنتاگون مدعی شد که گروه تروریستی داعش (که فعالیت آن در روسیه ممنوع است) قصد دارد شهر دیرالزور را «پایتخت» جدید خود در خاک سوریه قرار دهد. وی علت این تصمیم تروریستها هجوم نیروهای مورد حمایت آمریکا به شهر رقه، دژ کنونی داعش اعلام کرده است.

این مقام وزارت دفاع آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» گفته است که پهپادهای آمریکایی طی چند ماه گذشته حرکت گسترده رهبران داعش از رقه به شهر المیادین (در استان دیر الزور) را ثبت کرده اند  که نشانه فرار داعشی ها از شهر رقه است که مورد هجوم ائتلاف نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه با مشارکت شبه نظامیان کرد، قرار دارد.  

نیروهای دموکراتیک سوریه این هفته حتی ای ایجاد شوراهای مردمی برای اداره امور شهر رقه، بعد از آزادسازی آن خبر دادند. اینکه دژ کنونی داعش تحت کنترل چه نیروهایی قرار خواهد گرفت، برای ترکیه هم که خود را حامی مردم سنی سوریه می نامند، دارای اهمیت است.

چند روز قبل "فکری ایشیک" وزیر دفاع ترکیه تایید کرد که آنکارا حاضر است در حمله به رقه مشارکت داشته باشد، البته اگر واشنگتن به مذاکرات خود با نیروهای کرد  ادامه دهد، این حمله به تعویق خواهد افتاد. ایشیک گفت: «آمریکایی ها به ما اطمینان داده اند که بار دیگر پیشنهادات ما را بررسی و مورد ارزیابی قرار دهند.» البته هر نوع اقدامی از سوی دولت ترکیه به بعد از سفر "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری این کشور به آمریکا موکول خواهد شد که قرار است ماه آینده انجام شود.

"الکساندر ایگناتینکو" رئیس موسسه ادیان و سیاست روسیه در گفتگو با خبرنگار «نیزاویسیمایا گازیتا» گفته است: «رهبران داعش استراتژیست‌ها و افسران اطلاعاتی خوبی در اختیار دارند. به همین دلیل آنها می دانند که "مشت قدرتمند" نیروهای دموکراتیک سوریه و احتمالا به همراه نیروهای ویژه آمریکایی به طرف آنها نشانه گیری شده است. شایع شده که این حملات با استفاده از سلاح‌های سنگین و حمایت هوایی ائتلاف بین المللی و حتی با مشارکت خود نیروهای آمریکایی انجام می شود. رهبران داعش درک کرده‌اند که شرکت کنندگان در عملیات آزادسازی رقه کاملا جدی بوده و به خوبی خود را برای این حمله آماده کرده‌اند.»

امکان درگیری نیروهای ائتلاف آمریکایی با ارتش سوریه

این کارشناس با اشاره به اینکه بخشی از دیر الزور در دست نیروهای دولتی سوریه است، افزود: «نباید بعید دانست که طراحان نظامی داعش امیدوارند که در این استان بین نیروهای بشار اسد و نیروهای ائتلاف آمریکایی درگیری رخ دهد. در شرایطی که روابط واشنگتن و دمشق بخاطر حوادث اخیر بیش از هر زمان دیگر تیره است، هر نوع درگیری نظامی، از سوی دمشق به منزله تجاوز نظامی دوباره آمریکا محسوب شود. در این صورت مناقشه بزرگی بپا خواهد شد و اوضاع به نفع داعش خواهد بود.» البته به عقیده وی، اطلاعات مربوط به فرار جمعی رهبران داعش از رقه چندان هم صحت ندارد.

یک کارشناس دیگر هم یادآور شده که هنوز زود است از تغییر «دژ داعش در سوریه» صحبت کرد، ولی این مسئله در آینده ممکن است. "آنتون ماداسوف" مدیر بخش تحقیقات مناقشات خاورمیانه در موسسه تحقیقات توسعه نوآورانه روسیه به این روزنامه توضیح داد: «واضح است که حمله نیروهای ائتلاف تحت حمایت واشنگتن با کمک نیروهای آمریکایی به رقه با موفقیت در حال پیشرفت است. این عملیات بسیار گسترده است. رسیدن به شهر بسیار آسان است، ولی پیشروی در داخل آن دشوار خواهد بود. تاکنون که حملات بسیار قاطع بوده و به همین دلیل بعید نیست که نیروهای داعش علاوه بر مقابله با حملات، گاهی مجبور به عقب نشینی هم بشوند و اگر اوضاع به همین ترتیب ادامه پیدا کند، تغییر پایتخت نیز در آینده ممکن خواهد بود.»

به گزارش تسنیم،این کارشناس روس در عین حال احتمال درگیری نظامی بین نیروهای ائتلاف دموکراتیک سوریه با ارتش سوریه را بسیار کم می داند، برای اینکه به گفته وی، در شرایط کنونی هر دو طرف یک هدف را دنبال می کنند. ماداسوف افزود: «در منطقه دیرالزور اوضاع چندان شفاف نیست، نیروهای دموکراتیک سوریه نیز در آنجا فعال هستند. آنها بخاطر موقعیت جغرافیایی خود شانس بیشتری در مقایسه با نیروهای دولتی سوریه برای فایق آمدن بر داعشی ها در منطقه دارند. البته در هر صورت بعید است در شرایط کنونی درگیری بین آنها با ارتش سوریه بوجود آید، هر دو طرف از وقوع چنین مسئله ای اجتناب می کنند.»

این کارشناس در عین حال به امکان حمله نیروهای عربی-آمریکایی به یکی از دیگر شهرهای تحت کنترل داعشی ها، یعنی شهر "ابوکمال" اشاره کرد که در مرز سوریه و اردن قرار دارد. "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه چند روز قبل در مصاحبه اختصاصی خود با خبرگزاری «نووستی» روسیه، از امکان حمله اردنی‌ها به جنوب این کشور خبر داده بود.

بشار اسد توضیح داده بود: «دمشق اطلاعاتی در اختیار دارد که ثابت می کند اردن با کمک آمریکا طرحی برای حمله به جنوب سوریه دارد. اردنی ها از ابتدا جزئی از نقشه آمریکا برای آغاز جنگ در سوریه بودند. آنها چه بخواهند چه نخواهند باید دستورات آمریکایی ها را گوش بدهند. اردن کشور مستقلی نبوده  و تنها خواسته آمریکا را اجرا می کند. به همین دلیل اگر آمریکایی بخواهند از مناطق شمالی اردن برای حمله به سوریه استفاده کنند، این اتفاق می افتد و مقامات این کشور چاره‌ای جز همکاری با آمریکا ندارند. بنابراین ما با اردن طرف نیستیم. آمریکا طرح می ریزد و از خاک اردن استفاده می کند و به همین دلیل هم تروریستهای بسیاری از خاک اردن به سوریه وارد می شوند، همانطور که از ابتدای جنگ تروریستها از خاک ترکیه وارد کشور ما می شدند.»
ارسال نظرات
آخرین اخبار