یکی از مباحثی مهم دولت یازدهم برنامه ریزی جهت خروج از رکود اقتصادی بود، در حالی که با یک بررسی جزئی و اجمالی می توان به وضعیت قرمز کارگران در عرصه صنعت پی برد که چگونه برخی از آنها در دریای رکود اقتصادی و تورم غرق شده اند.
کد خبر: ۸۸۵۱۸۴۵
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج  به نقل از سرو ابرکوه، با وجود اینکه کمتر از یک ماه به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، زمان باقی است، ولی همچنان مردم با آمار و ارقام های ضد و نقیض دولت فعلی، در هاله از ابهام به سر می برند.

بارها اخبار و گزارشاتی از رسانه های مختلف در این زمینه از شهرستان ابرکوه نیز ارائه شده است، که مخاطبان نمونه های آن را در این پایگاه خبری خوانده اند. گزارش گاوداران و تحصیل کرده های بیکار شهرستان گویای این موضوع است:

صنایع ابرکوه، قربانی رکود اقتصادی

با این شرایط باید فاتحه صنعت پرورش گاو شیری ابرکوه را خواند

اشتغال «زنان در مشاغل غیرضروری» و «کارگران غیربومی» معضل بیکاری ابرکوه

در این گزارش یکبار دیگر سرو ابرکوه، صحبت ها و ناگفته های کارگران اخراجی و وضعیت قرمز برخی صنایع ابرکوه در طول یک سال گذشته را ارائه می کند:

شش ماه اول کارگر را با حقوق ناچیز دلخوش می کنند

آقای د. س یکی از کارگران اخراجی کوثر که یکی از بزرگترین کارخانه کاشی خاورمیانه است، اظهار کرد: حدود دو سال در کارخانه کوثر ابرکوه کار کردم و اکنون حدود یک سال است که از آنجا اخراج شدم.

کارگر اخراجی افزود: مدیران برای جذب نیرو، شش ماه اول کارگر را با حقوق های ناچیز و مداوم دلخوش می کنند، ولی پس از آن در پرداخت حقوق و مزایای کارگران وقفه می اندازند. چنانچه اگر با اعتراض کارگری هم مواجه شوند، تهدید می کنند که اخراج می شوی.

وی تصریح کرد: از این 2 سال که در کارخانه کوثر کارگری کردم، هنوز هم طلبکار هستم و تسویه حساب نکردند.

با بیش از 12 سال سابقه کار اخراج شدم

آقای س. ک کارگر کارخانه لبنیاتی اعلا با بیش از 12 سال سابقه کار در این کارخانه گفت: پس از سالها فعالیت از این کارخانه اخراج شدم و حدود چندین ماه حقوق و مزایای معوقه  دارم.

این کارگر ابرکوهی افزود: از دی ماه سال گذشته حقوقی دریافت نکردیم ولی پنجم فروردین امسال، بدون تسویه کردن حقوق های معوقه، نصف مبلغ عیدی را به کارگران پرداخت کردند. آن هم عیدی که معمولا مردم برای قبل از عید و به عبارتی شب عید، لازم دارند تا مایحتاج خانواده هایشان را فراهم کنند.

وی با اشاره به این موضوع که برخی مدیران معتقدند وقتی یک نفر توانایی کار به چند دستگاه را دارد نباید هزینه تراشی کرد، گفت: حدود پنج نفر از همکارانم با بیش از 5 الی 10 سال سابقه کار، در طول یک سال گذشته از کارخانه اعلا اخراج شدند.

دوم اردیبهشت هم خبری نشد

آقای ع. م کارگر کارخانه آبنوس که تعطیل شده است، عنوان کرد: حدود 20 ماه در این کارخانه مشغول بودم و در حال حاضر مبلغ دو میلیون و 700 هزار تومان کمتر یا بیشتر حقوق معوقه دارم، که طبق آخرین پیگیری گفته بودند در تاریخ دوم اردیبهشت سال 96 تسویه می کنند.

این کارگر خاطر نشان کرد: دیروز دوم اردیبهشت بود، ولی خبری نشد.

وارد کردن کالاهای غیرضروری و بکارگیری افراد غیربومی علل افزایش بیکاری

آقای ر. غ یکی دیگر از کارگران اخراجی کارخانه آبنوس بیان کرد: حدود 30 الی 35 کارگر به اسم تعدیل نیرو در تاریخ اسفند 94 از این کارخانه اخراج شدند، که چند ماه حقوق معوقه دارند.

وی ادامه داد: برخی از این کارگران 2 سال و برخی کمتر سابقه کار داشتند، که اکنون با چند فرزند بیکار هستند. بیشتر مشکلات بیکاری ما بخاطر وارد کردن کالاهای غیرضروری از خارج است و یکی دیگر علت های آن، بکارگیری افراد غیربومی در صنایع شهرستانی است.

60 درصد صنایع ابرکوه غیر فعال هستند

حجت احمدی رئیس شورای ناحیه صنعتی ابرکوه اظهار کرد: از کل واحدهای صنعتی شهرستان ابرکوه، حدود 40 درصد آنها فعال و مابقی تعطیل است. فعالیت این واحدهای صنعتی در گرو ایجاد بازارهای فروش و صادرات و همچنین تخصص داشتن آنها است.

احمدی ادامه داد: به علت رکودی که در اقتصاد کشور حاکم است، بیکاری افزایش یافته است و بیشتر صنایع و کارخانجات تعطیل شدند. یکی دیگر از علل بیکاری، بکارگیری افراد غیربومی در صنایع بزرگ شهرستان ها است.

وی تاکید کرد: تنها راه حل گذر از این موانع و مشکل بیکاری، گوش کردن به حرف بزرگان و رهبر معظم انقلاب است که بارها سفارش کردند، از کالاهای ایرانی و تولیدات داخلی استفاده کنید.

به گزارش سرو ابرکوه، در هفته جاری جلسه ای با حضور فرماندار، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس اداره بیمه تامین اجتماعی، نمایندگان شرکت گاز و برق، تعدادی دیگر مسئولان شهرستان و چند نفر از مدیر عاملان صنایع ابرکوه، در محل فرمانداری برگزار شد.

در این جلسه پیرامون مسائل و مشکلات، بدهی های صنایع به ادارات مختلف و حقوق های معوقه کارگران بحث و بررسی شد.

محمد حسین سعادت جو مدیر عامل جدید کارخانه کاشی کوثر ابرکوه در گفتگو با سرو ابرکوه، اظهار کرد: مشکل اساسی این کارخانه، که دستگاه تولید خاک است و در واقع اصلی ترین وسیله برای تولید است، هنوز تهیه نشده است.

سعادت جو افزود: در این جلسه فرماندار قول مساعد داد که همکاری های لازم جهت پیگیری موضوع دریافت تسهیلات از استان، را انجام دهد.

ناصر زارع رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر کارخانه کوثر با تهیه خاک اولیه از کارخانه آرین سرام، چهار خط تولید فعال دارد.

زارع با اشاره به حضور فعال 170 کارگر در دو شیف کاری در این کارخانه، ادامه داد: با تهیه دستگاه تولید گرانول که به منزله قلب کوثر است، بیشتر مشکلات و موانع تولید کاشی برطرف خواهد شد و به هدف اصلی که راه اندازی 12 خط تولید این کارخانه است، می رسیم.

ارسال نظرات