نارضایتی بازاریان بیله سواری از رکود بازارچه مرزی

ممنوعیت ترخیص کالای همراه مسافراز گمرک بیله سوار از سوی مسئولان باعث نارضایتی شدید بازاریان و کسبه این شهرستان شده است.
کد خبر: ۸۸۵۲۲۶۳
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از بیله سوار به نقل از  پایگاه خبری صبح مغان، ممنوعیت ترخیص کالای همراه مسافر از گمرک بیله سوار که به میزان ۳ کیلو بود از سوی مسئولان باعث نارضایتی شدید بازاریان و کسبه این شهرستان شده است.

هر چند استاندار اردبیل در دیدار اخیر خود با مردم شهر مرزی بیله سوار قول افزایش میزان کالای مسافر را داده بود اما نه تنها این امر محقق نشد بلکه در حال حاضر ورود کالای همراه مسافر نیز ممنوع اعلام شده است.

مجید خدابخش بهمن 95 در جمع مردم بیله سوار در خصوص خواسته جمعی از بازاریان که با دست نوشته های خود مشکلات خود را مطرح کرده بودند یادآور شد: یکسان سازی مقدار کالای همراه مسافر و به اصطلاح تجارت چمدانی گمرک بیله‌سوار با دیگر گمرکات کشور باید اجرایی شود. 

 

 

وی با ابلاغ رسمی و فی المجلس خود به رئیس گمرک بیله سوار گفت: از این به بعد مشکلی به نام کم بودن مقدار کالای همراه مسافر وجود نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: اقدامات و تعامل مناسبی با کشور جمهوری آذربایجان در دو سال اخیر انجام شده است و قطعا این مناسبات بر توسعه گمرک بیله سوار و استان افزایش خواهد یافت.

 

 

اما برداشت مسئولان از فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص واردات اجناس و مبارزه با قاچاق موجب شد نه تنها این خواسته عملی نشود بلکه مسئولان فوری و بدون کار کارشناسی تصمیم به ممنوع اعلام کردن ورود کالای همراه مسافر از گمرک اتخاذ کردند.

این در حالیستکه مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در این خصوص صراحتا اعلام نمودند : منظور از مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با کول‌برهای ضعیفی که در برخی مناطق اجناس کوچک را وارد می‌کنند، نیست، بلکه منظور قاچاقچیان بزرگی است که با ده‌ها و صد‌ها کانتینر، اجناس قاچاق، وارد کشور می‌کنند.

ممنوعیت ورود کالای همراه مسافر از گمرک بیله سوار باعث نارضایتی بازاریان و کسبه شاغل در بازارچه گمرک بیله سوار شده و انها نگاه سلیقه ای مسئولان را عامل این اقدام عنوان می کنند و می گویند ورود دو کیلو یا سه کیلو هیچگاه مانع فعالیت تولیدی ها نمیشود بلکه ورود انبوه و قاچاق سازمان یافته باعث اختلال در تولید خواهد شد و باید جلوی قاچاق گرفته شود.

 

 

مردم و بازاریان این تصمیم دولت را موجب رکود مطلق گمرک بیله سوار تلقی میکنند و از مسئولان استانی و نماینده مردم بیله سوار در مجلس خواستار رسیدگی به این موضوع حیاتی هستند.

یکی از بازاریان می گوید: با این کار بازارچه گمرک بیله سوار به رکود کامل خواهد رفت زیرا که با همین 3 کیلوها بود که مغازه های بیله سوار رونق داشت.

وی گفت: انهایی هم که از جمهوری اذربایجان برای خرید وسایل و لوازم عادی زندگیشان وارد بیله سوار می شوند هم اکثرا باربر هستند و اغلب خرید روزانه شان را از این بازارچه انجام می دهند.

یکی دیگر از مغازه داران بازارچه مرزی بیله سوار گفت: بازارچه مرزی بیله سوار تنها جاذبه گردشگری مسافرین غیر بومی در شهرستان هست اما با این تصمیم غیرمنطقی که از جانب مسئولان گرفته شده احتمال ورشکستگی و در نهایت تعطیلی تعدادی از مغازه داران را در بر خواهد داشت.

وی اظهار کرد: اینجا همان گمرکی است که جا برای پارک کردن خودروها  نبود اما در حال حاضر ، بازار رکود کرده و خیلی از مغازه‌ها بدلیل کسادی پا پس کشیده اند .

 

 

به گزارش پایگاه خبری صبح مغان، با توجه به حذف قانون ترخیص کالای همراه مسافر از گمرک احتمال می رود مسئولان بیانات مقتم معظم رهبری را بهانه این کار قرار دهند اما مسئولان باید بدانند موضوعی که رهبری معظم در باب مبارزه با قاچاق کالا به آن تاکید کردند مبارزه با قاچاق سازمان یافته بود و ورود چند کیلو بار چندان اهمیتی ندارد و مهمتر اینکه توان تولید داخلی باید به اندازه ای باشد که قابل رقابت با کالاهای خارجی باشد که در ان صورت نیاز به واردات از بین خواهد رفت.

ارسال نظرات