اولین کارخانه تولید سنگ تزئینی با تولید سنگ طبیعی و مصنوعی و با راندمان بی نظیر فرآوری ۹۸ درصد سنگ باطله ساختمانی در جنوب کشور و برای اولین بار در دنیا به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۸۸۵۲۴۲۹
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان؛ حمیدرضا بهاءالدینی، مدیرعامل کارخانه سنگ تزئینی بستک در گفتگو با جهانگیریه؛ اظهار داشت: بیشتر سنگ بری های بزرگ کشور در استان های مرکزی ایران از جمله یزد، اصفهان و قم واقع شده اند که از دریا فاصله طولانی دارند و برای توسعه صادرات، انتقال سنگ از معدن به نزدیک دریا و سپس برش و صادرات آن به علت هزینه حمل و راندمان پایین فرآوری سنگ توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: از سال ۹۲ با هدف نزدیک کردن صنعت به دریا، تلاش شد تا چسبی تولید شود که امکان چسباندن سنگ های کوچک و تکه شده را به هم فراهم کند. سرانجام با بیش از سه سال تلاش، در مهر ۹۵ این چسب تولید شد.

مدیرعامل کارخانه سنگ تزئینی بستک اظهار کرد: راندمان فرآوری سنگ های ساختمانی در کشور ۳۸ درصد است که به عبارتی از هر تن سنگ تنها ۷ متر مربع فرآوری می شود و این میزان در کشور ایتالیا که در واقع سکاندار تولید سنگ دنیاست ۷۲ درصد است اما به کمک این فناوری نوین، میزان فرآوری و تولید سنگ طبیعی و مصنوعی ۹۸ درصد است.

وی عنوان کرد: این فناوری منجر به تولید چسبی شده است که از ۶ جزء تشکیل شده که هر کدام آنها نیز از ترکیب ۳ جزء ایجاد می شود و چسب دارای کد شیمیایی است که مانند یک رمز عمل می کند که اگر تقدم و تاخر در تولید آن رعایت نشود چسب قابلیت استفاده ندارد و حتی امکان انفجار نیز دارد.

بهاءالدینی بیان کرد: چسب تولیدی با قابلیت های منحصر به فرد از جمله در قدرت چسبندگی و قیمت ارزان آن، از سایر چسب های موجود در دنیا متمایز است. این چسب در ایران به عنوان اختراع ثبت شده است ولی برای ثبت جهانی آن اقدامی نشده است.

تولید سنگ مصنوعی دو رنگ برای اولین بار در کشور

مدیرعامل کارخانه سنگ تزئینی بستک عنوان کرد: سنگ های باطله معادن به کارخانه انتقال داده شده و پس از تولید محصول اولیه حتی دانه های ریز سنگ و حتی پودر آن که در اثر برش قطعات بزرگ سنگ بوجود می آید نیز با ایجاد حوضچه و بکارگیری پمپ لجن کش، در این کارخانه مورد استفاده قرار می گیرد که با ترکیب آنها با چسب، محصولاتی متنوع تولید می شود که مقاومت این محصولات ۴٫۳ برابر مقاومت سنگ است.

ضمن تشریح نحوه عملکرد دستگاه های گوناگون کارخانه از تولید چند دستگاه ابتکاری نیز خبر داد و افزود: سنگ های تولیدی این کارگاه در دو نوع طبیعی و مصنوعی است که قطعات ریز سنگ با کنار هم قرار گرفتن در قالب های متنوع که در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰۰ طرح می باشد با چسبیدن به هم، پلاک های بزرگ سنگ را بوجود می آورند که قیمت تمام شده سنگ های تولیدی و همچنین هزینه نصب کار، تا یک سوم ارزان تر از بازار است.

این فعال در حوزه تولید اظهار کرد: برای اولین بار در کشور، سنگ مصنوعی دو رنگ در این کارخانه تولید شده است و تمام سنگ های مصنوعی موجود در بازار تک رنگ هستند و برای تولید سنگ مصنوعی دو رنگ، ابتدا رنگ با چسب ترکیب شده و مانند یک رگه به سنگ تزریق می شود و عمل تزریق تنها بر روی سنگ نیست بلکه به تمام سنگ اعمال می شود.

بهاءالدینی عنوان کرد: کارخانه دارای یک خط تولید است که ظرفیت تولید ۴۸ هزار متر سنگ طبیعی، ۲۴ هزار متر سنگ مصنوعی و بالغ بر ۲۴ هزار عدد انواع مجسمه و سایر محصولات ساختمانی را در سال دارد که به علت جذب نمایندگی از استانهایی که خود به عنوان قطب تولید سنگ در کشور شناخته می شوند، مشکل فروش محصول وجود ندارد.

مدیرعامل کارخانه سنگ تزئینی بستک از برنامه ریزی برای انتقال کارخانه به شهرک صنعتی جدید شهر بستک و در فضایی به متراژ ۴ هزار مترمربع در آینده خبر داد که با این اقدام، امکان افزایش خطوط تولید محصول، به ۴ خط فراهم می شود که برای ۲۰۰ نفر امکان اشتغال فراهم می شود.

به گفته وی، قبل از شروع رسمی کارخانه برای نزدیک به ۱۰ نفر اشتغالزایی شده است که اکنون نیز نزدیک به ۷۰  نفر در دو شیفت کاری مشغول به کار می باشند.

شهرستان بستک با جمعیتی ۸۰ هزار نفری در ۲۳۰ کیلومتری بندرعباس واقع شده است.

ارسال نظرات