فرمانده خاتم الانبیا گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس با توان داخلی ساخته شد.
کد خبر: ۸۸۵۳۵۰۵
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی در مراسم افتتاح پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس بندرعباس توسط حسن روحانی رئیس جمهوری گفت: اواخر اسفند سال ۱۳۹۵ تولید بنزین در این پالایشگاه آغاز شد و تا سه هفته آینده واحد تولید بنزین با اکتان بالای ۹۰ درصد آن هم به بهره برداری می‌رسد. پس از انجام فرآیند و آزمایشهای لازم بر روی بنزین تولیدی، اکتان آن افزایش می‌یابد و بنزین یورو چهار تولید می‌شود.

وی ادامه داد: ظرفیت این واحد تولید روزانه ۱۲ و نیم میلیون لیتر بنزین است.  با بهره برداری کامل این پالایشگاه درصورت تامین اعتبار تا پایان امسال، ظرفیت تولید بنزین یورو چهار به ۳۶ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

سردار عبداللهی افزود: با بهره برداری از این پالایشگاه ایران هم در تولید بنزین خودکفا می‌شود و هم در زمره کشورهای صادر کننده بنزین قرار می‌گیرد. واحد تقطیر این پالایشگاه پارسال به بهره برداری رسید که اکنون روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی فرآورش می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی رهبر معظم انقلاب، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) توانست در همه حوزه‌ها عملکرد مناسبی داشته باشد که در قالب ۶۵ پروژه تعریف شد اما مهمترین آنها پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. در سال جاری به مردم عزیز ایران قول دادیم تا پایان سال تولید بنزین را شروع کنیم و این وعده به حول و قوه الهی و با تلاش همه مدیران پروژه، مهندسان، تکنسین‌ها و کارگران، از ۲۴ اسفندماه تحقق یافت.

وی خاطرنشان کرد: در واقع تلاشی شبانه‌روزی در این پالایشگاه صورت گرفت تا قولی که به مردم داده شده بود بدون خلف وعده به سرانجام برسد؛ ستاره خلیج فارس بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی در جهان و نخستین مورد از این دست در ایران است.

سردار عبدالهی افزود: امروز پالایشگاه ستاره خلیج فارس می‌تواند جوابگوی نیازهای کشور باشد که تولید بنزین مهمترین آنهاست؛ فاز نخست این پالایشگاه راه‌اندازی شده و می‌تواند ۱۲۰ هزار بشکه بنزین در روز پالایش کند اما رکورد بسیار جالب توجهی در فاز نخست به ثبت رسیده به طوری که در روز نخست فعالیت توانست ۴۰۰ میلیون لیتر بنزین پالایش کند و هم اکنون این رقم به ۴ میلیون لیتر در روز یا به عبارتی ۱۶۰ هزار لیتر در ساعت رسیده است.

به گفته وی، قرارگاه خاتم(ص) این پروژه را از سال ۱۳۸۹ در دست گرفت هر چند پیش از آن دو شرکت اروپایی مشغول ساخت آن بودند اما به دلیل تحریم‌ها، کار را رها کرده بودند و قرارگاه هم بعد از آن بر اساس وظیفه‌ای که احساس می‌کرد وارد میدان شد. در شرایط اوج کار تا ۱۷ هزار نفر به طور مستقیم در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشغول فعالیت بودند که تعداد آنها سه برابر نیروی انسانی موجود در پارس جنوبی بود.

وی ابرازداشت: این پالایشگاه ظرفیت تولید ۶۰ میلیون لیتر فرآورده را دارد که ۳۷ میلیون لیتر آن بنزین یورو ۴، چهار میلیون لیتر سوخت جت و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل سبک و سنگین و مقادیری گازهای مختلف از جمله هیدوژن و LPG خواهد بود؛ بر اساس نرخ جهانی و در نظر گرفتن یک دلار برای هر لیتر، روزانه ۶۰ میلیون دلار درآمد ارزی برای ایران همراه خواهد داشت که سالانه ۲۰ میلیارد دلار می‌شود، زمانی که این درآمد در کشور جاری شود و مورد مصرف دیگر طرح‌ها قرار گیرد به یقین تاثیر بالایی در همه کشور می‌گذارد و موجب اشتغال‌زایی برای نیروی کار زیادی خواهد شد.

هزینه ساخت هر سه فاز پالایشگاه به چه میزان برآورد شده است

سردار بعدالهی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته هزینه اجرای این پروژه ۳ میلیارد یورو بوده است که حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان می‌شود اما ارزش آن را دارد زیرا کشورمان را از وابستگی به بنزین نجات می‌دهد و با توجه به تولید بنزین یورو ۴، از نظر زیست محیطی هم به نفع ایران خواهد بود و به این ترتیب، هزینه‌های صورت گرفته به زودی باز می‌گردد.

وی ادامه داد: طراحی پایه این پالایشگاه توسط خارجی‌ها صورت گرفته ولی در حوزه اجرا به طور صد در صد از نیروهای ایرانی بهره گرفته شده است، در زمینه تأمین قطعات مورد نیاز هم ۷۵ درصد تجهیزات توسط شرکت‌های داخلی ساخته شده و تنها بعضی ابزارها و قطعاتی که در داخل تولید نمی‌شدند از خارج خریداری شدند.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا اظهارداشت: در حال حاضر فاز نخست یا به عبارتی ۰۱ این پروژه مورد بهره‌برداری قرار گرفته اما برای اجرای دو فاز بعدی نیازمند تامین منابع مالی و هماهنگی با همه مسئولان و دستگاه‌های ذیربط هستیم. بخش اصلی کار به انجام رسیده و برای راه‌اندازی دیگر بخش‌ها، زمان‌بندی هشت ماهه صورت گرفته به این ترتیب که تا ۱۶ ماه آتی و در صورت تأمین منابع مالی، دو فاز دیگر هم به بهره‌برداری می‌رسند و به این ترتیب می‌تواند بیش از ۶۰ درصد بنزین کشور را با در نظر گرفتن همه استانداردها یعنی اکتان بالای ۹۵ درصد تأمین کند.

وی تاکید کرد: این پالایشگاه می‌تواند ایران را به صادرکننده بنزین هم تبدیل کند و به این ترتیب ارزآوری خوبی هم برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: تحریم‌ها مشکلاتی در این زمینه به وجود آورده بودند که از آن جمله می‌توان به تأمین نقدینگی، خرید تجهیزات و واریز وجوه ارزی به حساب‌های خارجی اشاره کرد اما با تمهیدات در نظر گرفته شده توانستیم بر بسیاری از این مشکلات غلبه کنیم. زمانی که ایران صاحب فناوری‌ کامل تولید بنزین می‌شود و ظرفیت داخلی را ارتقاء می‌دهد، تهدیدات دشمنان در این زمینه خنثی می‌شود و به این ترتیب، بخشی از خطرات ناشی از تحریم‌ها از بین می‌رود.

سردار عبدالهی اظهارداشت: افتخار می‌کنیم که این پالایشگاه به دست جوانان ایرانی ساخته شده و باید باور کنیم می‌توانیم به افتخارات بیشتری دست یابیم، رهبر معظم انقلاب همواره بر استفاده از نیروهای داخلی تأکید کرده‌اند و این پالایشگاه نشان داد توصیه‌های ایشان قابلیت اجرایی دارند.

وی خاطرنشان کرد: در این بین باید به آن اشاره کرد این است که رهبر معظم انقلاب بر روی این پروژه تاکید فراوانی داشتند و همه مسئولان درگیر آن بودند، تحقق این پروژه سبب بن بست شکنی در حوزه گازی شد زیرا خارجی‌ها در زمان تحریم آن را رها کردند و حتی برخی در داخل باور نداشتند می‌توانیم این کار را به سرانجام برسانیم اما با همان روحیه دوران دفاع مقدس، وارد میدان شدیم و فعل خواستن را صرف کردیم.

سردار عبدالهی تصریح کرد: امروز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) به عنوان یک رسالت و تکلیف شرعی، وظیفه خود می‌داند وارد حوزه‌های سازندگی شود و همانطور که در دوران جنگ، نیروهای نظامی وظیفه داشتند از کشور دفاع کنند، اکنون هم این تکلیف بر عهده آنهاست که در جنگ اقتصادی با دشمنان وارد عمل شوند و امنیت کشور را تأمین کنند.

وی ادامه داد: در سال جاری ۶۵ پروژه بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب یعنی اولویت‌بندی نیازهای کشور توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در دست گرفته شدند که ۱۰ پروژه در حوزه‌های نفتی و مابقی در دیگر عرصه‌های سازندگی تعریف شده‌اند که ۴۹ پروژه به اتمام رسیده‌اند و بقیه آنها به مراحل خوبی رسیده‌اند و آمده افتتاح هستند.

فرمانده قرار گاه خاتم الانبیا افزود: ساخت هفت سد بر عهده قرارگاه خاتم(ص) گذاشته شده که حجم ذخیره‌سازی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب را دارند. انجام پروژه‌های زیرساختی اهمیت زیادی در کشور دارند که از آن جمله می‌توان به حوزه راهسازی اشاره کرد زیرا جاده‌ها و آزادراه‌های ایمن علاوه بر کاهش مسیرهای سفر، از نظر زیست محیطی و کاهش تلفات انسانی هم تاثیر بسزایی دارند.

وی گفت: در حوزه آزادراهی، دو مسیر حرم تا حرم یعنی از قم به مشهد به طول هزار کیلومتر در فازهای مختلف و نیز آزادراه کنارگذر تهران توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) تعریف شده است. فاز نخست طرح حرم تا حرم در همین دولت یعنی از قم تا گرمسار با طول ۱۵۵ کیلومترر به بهره‌برداری رسید که زمان اجرای آن دو سال بود، پروژه‌ای که ۸۰ کیلومتر مسیر بین دو شهر را کاهش داد و از نظر مصرف سوخت و مسائل زیست محیطی هم مزایای بسیاری دارد.

وی عنوان کرد: کمربندی جنوب از آبیک تا گرمسار هم به طول ۱۶۲ کیلومتر در ۶ باند رفت و برگشت هم طراحی شده که در کاهش آلودگی و ترافیک تهران موثر است، این طرح در سال جاری شروع شده و اگر شرایط عادی حاکم باشد، هفت سال زمان می‌برد ولی قرارگاه با سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی، وعده انجام آن را ظرف مدت کمتر از سه سال داده است. در حال حاضر قطعه چهارم این آزادراه به طول ۴۰ کیلومتر از چرمشهر تا آزادراه قم کاملا آسفالت شده و با تکمیل پلی که در مسیر آن طراحی شده، به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته سردار عبدالهلی، در واقع کریدور شمال و شمال غرب به شرق و جنوب و سپس به غرب کشور توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در دست انجام است، بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته و پس از تکمیل طرح‌ها، روزانه حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار دستگاه خودرو از این مسیرها تردد خواهند کرد و به نظر می‌رسد برای کاهش آلودگی پایتخت، هر چه سریع‌تر باید شاهد بهره‌برداری از این طرح‌ها باشیم.
ارسال نظرات