رئیس واحد HSE شرکت خطوط لوله ومخابرات نفت ایران منطقه شمالغرب:

اجرای 9 مورد مانور HSE در مراکز انتقال نفت و تاسیسات ومسیر خط منطقه شمالغرب

طی سال گذشته 9 مورد مانور HSE در مراکز انتقال نفت و تاسیسات ومسیر خط منطقه شمالغرب صورت گرفته است.
کد خبر: ۸۸۵۳۷۶۸
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس واحد HSE شرکت خطوط لوله ومخابرات نفت ایران منطقه شمالغرب از اجرای 9 مورد مانور واکنش در شرایط اضطراری ، بحران وپدافند غیرعامل در مراکز انتقال نفت وتاسیسات ومسیر خط منطقه شمالغرب در سال گذشته خبرداد و گفت: طی سال گذشته 9 موردمانور واکنش در شرایط اضطراری، بحران وپدافند غیر عامل با سناریو های پاشش مواد نفتی ،آتش سوزی ، امداد و نجات، سرریز مخزن ، پارگی خطوط انتقال ،حملات بیوتروریسم(مسمومیت غذایی) وبمباران هوایی ، زلزله و رفع آلودگی آب در مراکز انتقال نفت و تاسیسات و مسیر خطوط انتقال انجام شد.

بهنام لازمی در ادامه به برگزاری 22 دوره آموزشی برای پرسنل منطقه که بالغ بر 7844 نفر ساعت بود اشاره کرد و افزود: اکران فیلم های آموزشی HSE و دوره های باز آموزی اطفا حریق و طریقه استفاده از خاموش کننده های دستی ، بهره برداری از کامیون آتش نشانی و تمرین عملی اطفا حریق برای پرسنل بهره برداری مراکز انتقال و تاسیسات طی 14 دوره در منطقه شمالغرب برگزار گردید.

وی با اشاره به تشکیل 15 جلسه کمیته بحران در مرکز منطقه و مراکز انتقال نفت و تاسیسات تابعه با اعضا کمیته های بحران استانها و شهرستان های تحت پوشش منطقه اظهار داشت: در کلیه عملیات جوشکاری در مسیر خطوط لوله و مراکز انتقال نفت بالغ بر 3000 نفر ساعت، اکیپ کامل آتش نشانی حضور داشته است.

گفتنی است، HSE حرف اول كلمات Health ( بهداشت ) ، Safety ( ايمني ) و Environment ( محيط زيست ) است كه متولي و عهده دار كليه مسائل مربوط به بهداشت كار ، صنعتي و محيط ، ايمني و آتش نشاني و محيط زيست مي باشد .

فلسفه HSE در صنعت نفت، درراستاي توسعه پايدار و کرامت انسان از طريق نگاهي سيستماتيک و مرتبط با عوامل مختلف بهداشت، ايمني و محيط زيست صنعت نفت در زندگي انسان رشد و توسعه همه جانبه کشور اهميت ويژه اي را ايفا مي کند. اين فلسفه و نگرش، استراتژي به حداقل رساندن اثرات نا مطلوب صنعت بر محيط و افزايش اثرات مطلوب آنها با تأمين ايمني همه جانبه کليه کارکنان و همکاران سازمان، تجهيزات و تاسيسات، به صفر رساندن حوادث و آسيبها از طريق حذف شرايط نا ايمن و ارتقاء سلامت افراد، ايمني و محيط زيست در کليه سطوح سازمان و حفاظت از محيط زيست به عنوان سرمايه بشريت را دنبال مي کند.

مقوله هاي بهداشت، ايمني و محيط زيست بطور جداگانه در طي سالهاي متمادي در صنعت نفت مطرح بوده است، اما نگاه امروز نگاهي نو، سيستماتيک و همه جانبه تحت يک مديريت واحد ميباشد.

نظام مديريت يکپارچه HSE با ايجاد بستر فرهنگي خلاق و نگرشي نو و سيستماتيک، به تبيين تأثير متقابل عوامل بهداشت، ايمني و محيط زيست پرداخته و از اين طريق نواقص، مخاطرات بالقوه، حوادث و مشکلات را بطور نظام مند مورد ارزيابي قرار داده و روشهاي مبتني بر پيشگيري را ارائه ميدهد.

هرچند دستيابي به نظام خلاق در ساختار نظام مديريت فراگير بهداشت، ايمني و محيط زيست(HSE.MS ) و رويکرد يکپارچه سازي فرايند ها و گردش کار و فعاليتهاي سه گانه بهداشت، ايمني و محيط زيست در کليه سطوح صنعت نفت نيازمند تلاشهاي زيادي است اما متخصصين و مديران صنعت درسالهاي اخير گامهاي مؤثري در جهت شکل گيري ساختار HSE.MS و ارتقاء اهداف اين نظام مديريتي برداشته اند بطوريکه امروزه صنعت نفت در اين فاصله زماني کوتاه شاهد کسب موفقيت هايي در اين نظام مديريتي بوده است .

ارسال نظرات